Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507 |
Resumo: | The preservation of educational heritage and assets in Portugal emerges, almost simultaneously, between teachers and historians of education. School memories along with searching and recording of the collections of teachers were introduced in Portuguese and in Brazilian historiography in the nineties of the twentieth century. Simultaneously the need for civic intervention in order to safeguard the sources became visible, and gradually, also the awareness of its importance to pass on as a legacy. The study of, and the gathering, exhibition and creation of an inventory of artefacts, seeks to establish a school culture in its materiality. In this article, following an epistemological point of view, we propose to reflect upon the significance of these practical activities, either for educational historiography, for knowledge diffusion or in the interest of museums. |
id |
RBHE-1_d6246f70c1e23fe88347fcb3e0fbabbb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38507 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and disseminationHerança educativa e museus: reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação históriaHistory of EducationEducational HeritageMaterial Culture of SchoolSchools MuseographySchools EthnographyHistória da EducaçãoHerança EducativaCultura Material EscolarMuseografia da EducaçãoEtnografia da EscolaThe preservation of educational heritage and assets in Portugal emerges, almost simultaneously, between teachers and historians of education. School memories along with searching and recording of the collections of teachers were introduced in Portuguese and in Brazilian historiography in the nineties of the twentieth century. Simultaneously the need for civic intervention in order to safeguard the sources became visible, and gradually, also the awareness of its importance to pass on as a legacy. The study of, and the gathering, exhibition and creation of an inventory of artefacts, seeks to establish a school culture in its materiality. In this article, following an epistemological point of view, we propose to reflect upon the significance of these practical activities, either for educational historiography, for knowledge diffusion or in the interest of museums. Em Portugal, a preservação do patrimônio educativo e seus acervos emerge quase em simultâneo entre os professores e historiadores da educação. As memórias da escola, a procura e guarda de acervos de professores foram introduzidas na historiografia em Portugal e no Brasil na década de 1990. Simultaneamente se tornou visível a necessidade de intervenção cívica para a salvaguarda das fontes e, progressivamente, tomou-se consciência da sua importância como um legado a transmitir. O trabalho de estudo, inventariação, recolha e exposição dos artefatos procura constituir a cultura escolar na sua materialidade. Neste artigo propomo-nos refletir, do ponto de vista epistemológico, o significado destas atividades quer para a historiografia da educação, quer para a divulgação do conhecimento, quer para os museus. RBHE2012-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507/20038Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelgueiras, Margarida Louro2022-02-22T22:21:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38507Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination Herança educativa e museus: reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação história |
title |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination |
spellingShingle |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination Felgueiras, Margarida Louro History of Education Educational Heritage Material Culture of School Schools Museography Schools Ethnography História da Educação Herança Educativa Cultura Material Escolar Museografia da Educação Etnografia da Escola |
title_short |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination |
title_full |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination |
title_fullStr |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination |
title_full_unstemmed |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination |
title_sort |
Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination |
author |
Felgueiras, Margarida Louro |
author_facet |
Felgueiras, Margarida Louro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felgueiras, Margarida Louro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Education Educational Heritage Material Culture of School Schools Museography Schools Ethnography História da Educação Herança Educativa Cultura Material Escolar Museografia da Educação Etnografia da Escola |
topic |
History of Education Educational Heritage Material Culture of School Schools Museography Schools Ethnography História da Educação Herança Educativa Cultura Material Escolar Museografia da Educação Etnografia da Escola |
description |
The preservation of educational heritage and assets in Portugal emerges, almost simultaneously, between teachers and historians of education. School memories along with searching and recording of the collections of teachers were introduced in Portuguese and in Brazilian historiography in the nineties of the twentieth century. Simultaneously the need for civic intervention in order to safeguard the sources became visible, and gradually, also the awareness of its importance to pass on as a legacy. The study of, and the gathering, exhibition and creation of an inventory of artefacts, seeks to establish a school culture in its materiality. In this article, following an epistemological point of view, we propose to reflect upon the significance of these practical activities, either for educational historiography, for knowledge diffusion or in the interest of museums. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507/20038 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92 Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529449492480 |