Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felgueiras, Margarida Louro
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507
Resumo: The preservation of educational heritage and assets in Portugal emerges, almost simultaneously, between teachers and historians of education. School memories along with searching and recording of the collections of teachers were introduced in Portuguese and in Brazilian historiography in the nineties of the twentieth century. Simultaneously the need for civic intervention in order to safeguard the sources became visible, and gradually, also the awareness of its importance to pass on as a legacy. The study of, and the gathering, exhibition and creation of an inventory of artefacts, seeks to establish a school culture in its materiality. In this article, following an epistemological point of view, we propose to reflect upon the significance of these practical activities, either for educational historiography, for knowledge diffusion or in the interest of museums. 
id RBHE-1_d6246f70c1e23fe88347fcb3e0fbabbb
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38507
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and disseminationHerança educativa e museus: reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação históriaHistory of EducationEducational HeritageMaterial Culture of SchoolSchools MuseographySchools EthnographyHistória da EducaçãoHerança EducativaCultura Material EscolarMuseografia da EducaçãoEtnografia da EscolaThe preservation of educational heritage and assets in Portugal emerges, almost simultaneously, between teachers and historians of education. School memories along with searching and recording of the collections of teachers were introduced in Portuguese and in Brazilian historiography in the nineties of the twentieth century. Simultaneously the need for civic intervention in order to safeguard the sources became visible, and gradually, also the awareness of its importance to pass on as a legacy. The study of, and the gathering, exhibition and creation of an inventory of artefacts, seeks to establish a school culture in its materiality. In this article, following an epistemological point of view, we propose to reflect upon the significance of these practical activities, either for educational historiography, for knowledge diffusion or in the interest of museums. Em Portugal, a preservação do patrimônio educativo e seus acervos emerge quase em simultâneo entre os professores e historiadores da educação. As memórias da escola, a procura e guarda de acervos de professores foram introduzidas na historiografia em Portugal e no Brasil na década de 1990. Simultaneamente se tornou visível a necessidade de intervenção cívica para a salvaguarda das fontes e, progressivamente, tomou-se consciência da sua importância como um legado a transmitir. O trabalho de estudo, inventariação, recolha e exposição dos artefatos procura constituir a cultura escolar na sua materialidade. Neste artigo propomo-nos refletir, do ponto de vista epistemológico, o significado destas atividades quer para a historiografia da educação, quer para a divulgação do conhecimento, quer para os museus. RBHE2012-01-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507/20038Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelgueiras, Margarida Louro2022-02-22T22:21:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38507Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:26Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
Herança educativa e museus: reflexões em torno das práticas de investigação, preservação e divulgação história
title Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
spellingShingle Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
Felgueiras, Margarida Louro
History of Education
Educational Heritage
Material Culture of School
Schools Museography
Schools Ethnography
História da Educação
Herança Educativa
Cultura Material Escolar
Museografia da Educação
Etnografia da Escola
title_short Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
title_full Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
title_fullStr Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
title_full_unstemmed Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
title_sort Educational heritage and museums: reflections on practical research, historical preservation and dissemination
author Felgueiras, Margarida Louro
author_facet Felgueiras, Margarida Louro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felgueiras, Margarida Louro
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education
Educational Heritage
Material Culture of School
Schools Museography
Schools Ethnography
História da Educação
Herança Educativa
Cultura Material Escolar
Museografia da Educação
Etnografia da Escola
topic History of Education
Educational Heritage
Material Culture of School
Schools Museography
Schools Ethnography
História da Educação
Herança Educativa
Cultura Material Escolar
Museografia da Educação
Etnografia da Escola
description The preservation of educational heritage and assets in Portugal emerges, almost simultaneously, between teachers and historians of education. School memories along with searching and recording of the collections of teachers were introduced in Portuguese and in Brazilian historiography in the nineties of the twentieth century. Simultaneously the need for civic intervention in order to safeguard the sources became visible, and gradually, also the awareness of its importance to pass on as a legacy. The study of, and the gathering, exhibition and creation of an inventory of artefacts, seeks to establish a school culture in its materiality. In this article, following an epistemological point of view, we propose to reflect upon the significance of these practical activities, either for educational historiography, for knowledge diffusion or in the interest of museums. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38507/20038
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 11 No 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 11 Núm. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92
Revista Brasileira de História da Educação; v. 11 n. 1 [25] (2011): Dossiê: Arquivos, objetos e memórias educativas: práticas de inventário | Janeiro/Abril; 67-92
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529449492480