"A mulher soldado" on stage (São João Del Rei, Minas Gerais, 1916)
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52914 |
Resumo: | The presentations of the operetta A mulher soldado in São João del-Rei - MG (1916) were highly appreciated by the public and the press and were configured as performances that educated sensibilities. This article analyzes the play's manuscript, local newspapers and a local author play, from sources found in the collection that belonged to the amateur group responsible for the shows. Weseek to understand the education of the sensibilities that would have occurred during these performances. Supported by studies of the History of Education of the Sensibilities, we identified that the shows, while reinforcing sensibilities linked to male domination, imposed by a dominant elite, allowed people sympathetic to the feminist struggle to experience new sensibilities. |
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"A mulher soldado" on stage (São João Del Rei, Minas Gerais, 1916)"A mulher soldado" en los escenarios (São João Del-Rei, Minas Gerais, 1916)"A mulher soldado" nos palcos (São João Del-Rei, Minas Gerais, 1916)history of education of the sensibilitiesgenderhistory of spectacleshistoria de la educación de las sensibilidadesgénerohistoria de los espectáculoshistória da educação das sensibilidadesgênerohistória dos espetáculosThe presentations of the operetta A mulher soldado in São João del-Rei - MG (1916) were highly appreciated by the public and the press and were configured as performances that educated sensibilities. This article analyzes the play's manuscript, local newspapers and a local author play, from sources found in the collection that belonged to the amateur group responsible for the shows. Weseek to understand the education of the sensibilities that would have occurred during these performances. Supported by studies of the History of Education of the Sensibilities, we identified that the shows, while reinforcing sensibilities linked to male domination, imposed by a dominant elite, allowed people sympathetic to the feminist struggle to experience new sensibilities.Las presentaciones de la opereta A mulher soldado en São João del-Rei (1916) fueron muy apreciadas por el público y por la prensa y se configuraron como performances que educaron sensibilidades. Analizamos el manuscrito de lapieza, periódicos locales y una pieza sanjoanense del período, fuentes encontradas en el acervo que pertenecía al grupo responsable por los espectáculos. Buscamos comprender la educación de las sensibilidades que podrían Haber tenido lugar en esas presentaciones. Apoyadas en los estudios sobre la historia de la educación de las sensibilidades, identificamos que los espectáculos al mismo tiempo que reforzaban sensibilidades vinculadas a la dominación masculina, daban margen para que las personas simpatizantes conla lucha feminista experimentas en nuevas sensibilidades.As apresentações da opereta A mulher soldado em São João del-Rei - MG (1916) foram muito apreciadas pelo público e pela imprensa e se configuraram como performances que educaram sensibilidades. Este artigo analisa o manuscrito da peça, jornais locais e uma peça são-joanense do período, fontes encontradas no acervo que pertencia ao grupo amador responsável pelos espetáculos. Buscamos compreendera educação das sensibilidades que teria ocorrido durante essas encenações. Apoiadas nos estudos sobre a história da educação das sensibilidades, identificamos que os espetáculos ao mesmo tempo em que reforçavam sensibilidades ligadas à dominação masculina, impostas por uma elite dominante, davam margem para que pessoas simpáticas à luta feminista experimentassem novas sensibilidades.RBHE2020-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5291410.4025/rbhe.v21.2021.e144Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e144Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e144Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52914/751375151345https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/52914/751375151610Copyright (c) 2020 Carolina Mafra de Sá, Ana Maria de Oliveira Galvão (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá, Carolina Mafra deGalvão, Ana Maria de Oliveira2022-03-01T22:17:19Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/52914Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:19Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
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