‘Men who taught America to read’
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913 |
Resumo: | This text aims to analyze the relationship established between Jaime Torres Bodet and Manuel Bergström Lourenço Filho, in the adult literacy campaigns in Mexico and Brazil, which culminated in the holding of the VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos in Brazil in 1949. It is, therefore, an investigation about the circulation of ideas that guided adult education in Brazil and Mexico, at a time when Mexico was placing itself as a successful reference for all Latin America, above all, due to the experiences carried out by the Unesco, OEA and Crefal. Regarding the theoretical and methodological options, it is a work based on Connected History, taking as sources: newspapers, magazines and photographs. Finally, it can be concluded that the relationship between these men was constituted in the campaign to eradicate adult illiteracy, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the holding of congresses and, consequently, in a vast intellectual and didactics on the topic |
id |
RBHE-1_c17b7705c9c9db62632fd89acb023d21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53913 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
‘Men who taught America to read’‘Hombres que enseñaron a América a leer’‘Homens que ensinaram a América ler’adult educationJaime Torres and Lourenço Filhoadult literacy campaignsUnescoCrefaleducación de adultosJaime Torres y Lourenço Filhocampañas de alfabetización de adultosUnescoCrefaleducação de adultosJaime Torres e Lourenço Filhocampanhas de alfabetização de adultosUnescoCrefalThis text aims to analyze the relationship established between Jaime Torres Bodet and Manuel Bergström Lourenço Filho, in the adult literacy campaigns in Mexico and Brazil, which culminated in the holding of the VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos in Brazil in 1949. It is, therefore, an investigation about the circulation of ideas that guided adult education in Brazil and Mexico, at a time when Mexico was placing itself as a successful reference for all Latin America, above all, due to the experiences carried out by the Unesco, OEA and Crefal. Regarding the theoretical and methodological options, it is a work based on Connected History, taking as sources: newspapers, magazines and photographs. Finally, it can be concluded that the relationship between these men was constituted in the campaign to eradicate adult illiteracy, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the holding of congresses and, consequently, in a vast intellectual and didactics on the topicEste texto tiene como objetivo analizar la relación establecida entre Jaime Torres Bodet y Manuel Bergström Lourenço Filho, en las campañas de alfabetización de adultos en México y Brasil, que culminaron con la celebración del VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos en Brasil en 1949. Es, por lo tanto, una investigación sobre la circulación de ideas que guió la educación de adultos en Brasil y México, en un momento en que México se estaba colocando como una referencia exitosa para toda América Latina, sobre todo, debido a las experiencias llevadas a cabo por el Unesco, OEA y Crefal. En relación a las opciones teóricas y metodológicas, es un trabajo basado en la Historia Conectada, tomando como fuentes: periódicos, revistas y fotografías. Finalmente, se puede concluir que la relación entre estos hombres se constituyó en la campaña para erradicar el analfabetismo de adultos, llevada a cabo en sus respectivos países por la Unesco, que resultó en la celebración de congresos y, en consecuencia, en un vasto desarrollo intelectual y didáctica sobre el tema.Este texto tem por objetivo analisar a relação estabelecida entre Jaime Torres Bodet e Manuel Bergström Lourenço Filho, nas campanhas de alfabetização de adultos no México e Brasil, que culminaram com a realização do VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos, no Brasil em 1949. Trata-se, portanto, de uma investigação acerca da circulação de ideias que nortearam a educação de adultos no Brasil e México, em tempos em que o México se colocava como referência exitosa para toda a América Latina, sobretudo, pelas experiências levadas a cabo pela Unesco, OEA e Crefal. Em relação às opções teórico-metodológicas, trata-se de um trabalho embasado na História Conectada, tomando como fontes: jornais, revistas e fotografias. Por fim, pode-se concluir que a relação entre esses homens se constituiu no movimento campanhista de erradicação do analfabetismo adulto, levado a cabo em seus respectivos países pela Unesco, que resultou na realização de congressos e, consequentemente, em uma vasta produção intelectual e didática sobre o tema.RBHE2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5391310.4025/rbhe.v21.2021.e155Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e155Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e155Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1552238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151486https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151620Copyright (c) 2021 Rony Rei do Nascimento Silva, Ilka Miglio de Mesquita, Ana Clara Bortoleto Nery (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rony Rei do NascimentoMesquita, Ilka Miglio deNery, Ana Clara Bortoleto2022-03-01T22:17:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53913Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
‘Men who taught America to read’ ‘Hombres que enseñaron a América a leer’ ‘Homens que ensinaram a América ler’ |
title |
‘Men who taught America to read’ |
spellingShingle |
‘Men who taught America to read’ Silva, Rony Rei do Nascimento adult education Jaime Torres and Lourenço Filho adult literacy campaigns Unesco Crefal educación de adultos Jaime Torres y Lourenço Filho campañas de alfabetización de adultos Unesco Crefal educação de adultos Jaime Torres e Lourenço Filho campanhas de alfabetização de adultos Unesco Crefal |
title_short |
‘Men who taught America to read’ |
title_full |
‘Men who taught America to read’ |
title_fullStr |
‘Men who taught America to read’ |
title_full_unstemmed |
‘Men who taught America to read’ |
title_sort |
‘Men who taught America to read’ |
author |
Silva, Rony Rei do Nascimento |
author_facet |
Silva, Rony Rei do Nascimento Mesquita, Ilka Miglio de Nery, Ana Clara Bortoleto |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Ilka Miglio de Nery, Ana Clara Bortoleto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rony Rei do Nascimento Mesquita, Ilka Miglio de Nery, Ana Clara Bortoleto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
adult education Jaime Torres and Lourenço Filho adult literacy campaigns Unesco Crefal educación de adultos Jaime Torres y Lourenço Filho campañas de alfabetización de adultos Unesco Crefal educação de adultos Jaime Torres e Lourenço Filho campanhas de alfabetização de adultos Unesco Crefal |
topic |
adult education Jaime Torres and Lourenço Filho adult literacy campaigns Unesco Crefal educación de adultos Jaime Torres y Lourenço Filho campañas de alfabetización de adultos Unesco Crefal educação de adultos Jaime Torres e Lourenço Filho campanhas de alfabetização de adultos Unesco Crefal |
description |
This text aims to analyze the relationship established between Jaime Torres Bodet and Manuel Bergström Lourenço Filho, in the adult literacy campaigns in Mexico and Brazil, which culminated in the holding of the VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos in Brazil in 1949. It is, therefore, an investigation about the circulation of ideas that guided adult education in Brazil and Mexico, at a time when Mexico was placing itself as a successful reference for all Latin America, above all, due to the experiences carried out by the Unesco, OEA and Crefal. Regarding the theoretical and methodological options, it is a work based on Connected History, taking as sources: newspapers, magazines and photographs. Finally, it can be concluded that the relationship between these men was constituted in the campaign to eradicate adult illiteracy, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the holding of congresses and, consequently, in a vast intellectual and didactics on the topic |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913 10.4025/rbhe.v21.2021.e155 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v21.2021.e155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151486 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151620 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e155 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e155 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e155 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532406476800 |