‘Men who taught America to read’

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rony Rei do Nascimento
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mesquita, Ilka Miglio de, Nery, Ana Clara Bortoleto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913
Resumo: This text aims to analyze the relationship established between Jaime Torres Bodet and Manuel Bergström Lourenço Filho, in the adult literacy campaigns in Mexico and Brazil, which culminated in the holding of the VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos in Brazil in 1949. It is, therefore, an investigation about the circulation of ideas that guided adult education in Brazil and Mexico, at a time when Mexico was placing itself as a successful reference for all Latin America, above all, due to the experiences carried out by the Unesco, OEA and Crefal. Regarding the theoretical and methodological options, it is a work based on Connected History, taking as sources: newspapers, magazines and photographs. Finally, it can be concluded that the relationship between these men was constituted in the campaign to eradicate adult illiteracy, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the holding of congresses and, consequently, in a vast intellectual and didactics on the topic
id RBHE-1_c17b7705c9c9db62632fd89acb023d21
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53913
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling ‘Men who taught America to read’‘Hombres que enseñaron a América a leer’‘Homens que ensinaram a América ler’adult educationJaime Torres and Lourenço Filhoadult literacy campaignsUnescoCrefaleducación de adultosJaime Torres y Lourenço Filhocampañas de alfabetización de adultosUnescoCrefaleducação de adultosJaime Torres e Lourenço Filhocampanhas de alfabetização de adultosUnescoCrefalThis text aims to analyze the relationship established between Jaime Torres Bodet and Manuel Bergström Lourenço Filho, in the adult literacy campaigns in Mexico and Brazil, which culminated in the holding of the VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos in Brazil in 1949. It is, therefore, an investigation about the circulation of ideas that guided adult education in Brazil and Mexico, at a time when Mexico was placing itself as a successful reference for all Latin America, above all, due to the experiences carried out by the Unesco, OEA and Crefal. Regarding the theoretical and methodological options, it is a work based on Connected History, taking as sources: newspapers, magazines and photographs. Finally, it can be concluded that the relationship between these men was constituted in the campaign to eradicate adult illiteracy, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the holding of congresses and, consequently, in a vast intellectual and didactics on the topicEste texto tiene como objetivo analizar la relación establecida entre Jaime Torres Bodet y Manuel Bergström Lourenço Filho, en las campañas de alfabetización de adultos en México y Brasil, que culminaron con la celebración del VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos en Brasil en 1949. Es, por lo tanto, una investigación sobre la circulación de ideas que guió la educación de adultos en Brasil y México, en un momento en que México se estaba colocando como una referencia exitosa para toda América Latina, sobre todo, debido a las experiencias llevadas a cabo por el Unesco, OEA y Crefal. En relación a las opciones teóricas y metodológicas, es un trabajo basado en la Historia Conectada, tomando como fuentes: periódicos, revistas y fotografías. Finalmente, se puede concluir que la relación entre estos hombres se constituyó en la campaña para erradicar el analfabetismo de adultos, llevada a cabo en sus respectivos países por la Unesco, que resultó en la celebración de congresos y, en consecuencia, en un vasto desarrollo intelectual y didáctica sobre el tema.Este texto tem por objetivo analisar a relação estabelecida entre Jaime Torres Bodet e Manuel Bergström Lourenço Filho, nas campanhas de alfabetização de adultos no México e Brasil, que culminaram com a realização do VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos, no Brasil em 1949. Trata-se, portanto, de uma investigação acerca da circulação de ideias que nortearam a educação de adultos no Brasil e México, em tempos em que o México se colocava como referência exitosa para toda a América Latina, sobretudo, pelas experiências levadas a cabo pela Unesco, OEA e Crefal. Em relação às opções teórico-metodológicas, trata-se de um trabalho embasado na História Conectada, tomando como fontes: jornais, revistas e fotografias. Por fim, pode-se concluir que a relação entre esses homens se constituiu no movimento campanhista de erradicação do analfabetismo adulto, levado a cabo em seus respectivos países pela Unesco, que resultou na realização de congressos e, consequentemente, em uma vasta produção intelectual e didática sobre o tema.RBHE2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5391310.4025/rbhe.v21.2021.e155Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e155Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e155Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1552238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151486https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151620Copyright (c) 2021 Rony Rei do Nascimento Silva, Ilka Miglio de Mesquita, Ana Clara Bortoleto Nery (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rony Rei do NascimentoMesquita, Ilka Miglio deNery, Ana Clara Bortoleto2022-03-01T22:17:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53913Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:14Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv ‘Men who taught America to read’
‘Hombres que enseñaron a América a leer’
‘Homens que ensinaram a América ler’
title ‘Men who taught America to read’
spellingShingle ‘Men who taught America to read’
Silva, Rony Rei do Nascimento
adult education
Jaime Torres and Lourenço Filho
adult literacy campaigns
Unesco
Crefal
educación de adultos
Jaime Torres y Lourenço Filho
campañas de alfabetización de adultos
Unesco
Crefal
educação de adultos
Jaime Torres e Lourenço Filho
campanhas de alfabetização de adultos
Unesco
Crefal
title_short ‘Men who taught America to read’
title_full ‘Men who taught America to read’
title_fullStr ‘Men who taught America to read’
title_full_unstemmed ‘Men who taught America to read’
title_sort ‘Men who taught America to read’
author Silva, Rony Rei do Nascimento
author_facet Silva, Rony Rei do Nascimento
Mesquita, Ilka Miglio de
Nery, Ana Clara Bortoleto
author_role author
author2 Mesquita, Ilka Miglio de
Nery, Ana Clara Bortoleto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Rony Rei do Nascimento
Mesquita, Ilka Miglio de
Nery, Ana Clara Bortoleto
dc.subject.por.fl_str_mv adult education
Jaime Torres and Lourenço Filho
adult literacy campaigns
Unesco
Crefal
educación de adultos
Jaime Torres y Lourenço Filho
campañas de alfabetización de adultos
Unesco
Crefal
educação de adultos
Jaime Torres e Lourenço Filho
campanhas de alfabetização de adultos
Unesco
Crefal
topic adult education
Jaime Torres and Lourenço Filho
adult literacy campaigns
Unesco
Crefal
educación de adultos
Jaime Torres y Lourenço Filho
campañas de alfabetización de adultos
Unesco
Crefal
educação de adultos
Jaime Torres e Lourenço Filho
campanhas de alfabetização de adultos
Unesco
Crefal
description This text aims to analyze the relationship established between Jaime Torres Bodet and Manuel Bergström Lourenço Filho, in the adult literacy campaigns in Mexico and Brazil, which culminated in the holding of the VI Seminário Interamericano de Alfabetização e Educação de Adultos in Brazil in 1949. It is, therefore, an investigation about the circulation of ideas that guided adult education in Brazil and Mexico, at a time when Mexico was placing itself as a successful reference for all Latin America, above all, due to the experiences carried out by the Unesco, OEA and Crefal. Regarding the theoretical and methodological options, it is a work based on Connected History, taking as sources: newspapers, magazines and photographs. Finally, it can be concluded that the relationship between these men was constituted in the campaign to eradicate adult illiteracy, carried out in their respective countries by Unesco, which resulted in the holding of congresses and, consequently, in a vast intellectual and didactics on the topic
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913
10.4025/rbhe.v21.2021.e155
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e155
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151486
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/53913/751375151620
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e155
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e155
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e155
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532406476800