Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912 |
Resumo: | The study presents a teacher’s memories, and it aims at analyzing the personal diary of Julia Malvina Hailliot Tavares, written between the end of the 19th century and the 1930s, and the notebook of her student Zilda Haussen, dated 1927. They enabled a confrontation between the personal, intimate and run-of-the-mill aspects of domestic life and historical facts and the educational context of an era. The personal diary is constituted by an autobiographic type of writing, thus the study looks at the distinct dimensions of the author’s life, establishing a parallel between private life, teaching as a female professional in the first years of the Republic and the context of education in the last years of the 19th century and the beginning of the 20th century. Since it is representative of an era, the relevance of her writings also enabled an interpretative exercise of the existence of many other women, many other common lives, that were Malvina Tavares’ contemporaries. |
id |
RBHE-1_c1ddc94ba158301f568b4ea37b39ab41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38912 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)Escrituras marginales: fragmentos de las memorias de la professora Malvina Tavares (1891 – 1930)Escritura marginais: fragmentos de memórias da professora Malvina Tavares (1891 – 1930)Personal diaryMemoriesAutobiographyPrivate writingDiário intimomemóriaautobiografiaescrita privadapráticas de leitura e escritaautobiografiaformação docenteThe study presents a teacher’s memories, and it aims at analyzing the personal diary of Julia Malvina Hailliot Tavares, written between the end of the 19th century and the 1930s, and the notebook of her student Zilda Haussen, dated 1927. They enabled a confrontation between the personal, intimate and run-of-the-mill aspects of domestic life and historical facts and the educational context of an era. The personal diary is constituted by an autobiographic type of writing, thus the study looks at the distinct dimensions of the author’s life, establishing a parallel between private life, teaching as a female professional in the first years of the Republic and the context of education in the last years of the 19th century and the beginning of the 20th century. Since it is representative of an era, the relevance of her writings also enabled an interpretative exercise of the existence of many other women, many other common lives, that were Malvina Tavares’ contemporaries.El estudio presentado evidencia las memorias de una profesora y tiene como objeto de análisis el diario íntimo de Julia Malvina Hailliot Tavares, escrito entre el final del siglo XIX hasta la década de 1930 y el cuaderno de Zilda Hausen, su alumna, datado de 1927. Por medio de ellos fue posible confrontar el aspecto personal, íntimo y cotidiano de la vida de la doméstica, con hechos históricos y contexto educacional de una época. El diario personal es constituido por un tipo de escritura autobiográfica, así la investigación considera las distintas dimensiones de la vida de la autora, estableciendo un paralelo entre la vida privada, docencia como profesión femenina en los primeros años dela Repúblicay el contexto de la educación en los años finales del siglo XIX y el inicio del siglo XX. Por ser representativo de una época, la relevancia de sus escrituras también posibilitó un ejercicio interpretativo de las existencias de tantas otras mujeres, tantas otras vidas comunes, contemporáneas de Malvina Tavares.O estudo apresentado evidencia as memórias de uma professora e tem como objetos de análise o diário íntimo de Julia Malvina Hailliot Tavares, escrito entre o final do século XIX até a década de 1930, e o caderno de Zilda Haussen, sua aluna, datado de 1927. Por meio deles foi possível confrontar o pessoal, íntimo e corriqueiro da vida doméstica, com fatos históricos e o contexto educacional de uma época. O diário pessoal é constituído por um tipo de escrita autobiográfica, desse modo a pesquisa considera as distintas dimensões da vida da autora, estabelecendo um paralelo entre vida privada, docência como profissão feminina nos primeiros anos da república e o contexto da educação nos anos finais do século XIX e início do século XX. Por ser representativos de uma época, a relevância de seus escritos também possibilitou um exercício interpretativo das existências de tantas outras mulheres, tantas outras vidas comuns, contemporâneas de Malvina Tavares. RBHE2014-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise de escritos ordinários: diário íntimo e caderno escolarapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-1422238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912/pdf_51Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Doris BittencourtGraziottin, Luciane Sagrbi Santos2022-02-22T22:18:15Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38912Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:15Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) Escrituras marginales: fragmentos de las memorias de la professora Malvina Tavares (1891 – 1930) Escritura marginais: fragmentos de memórias da professora Malvina Tavares (1891 – 1930) |
title |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) |
spellingShingle |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) Almeida, Doris Bittencourt Personal diary Memories Autobiography Private writing Diário intimo memória autobiografia escrita privada práticas de leitura e escrita autobiografia formação docente |
title_short |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) |
title_full |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) |
title_fullStr |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) |
title_full_unstemmed |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) |
title_sort |
Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930) |
author |
Almeida, Doris Bittencourt |
author_facet |
Almeida, Doris Bittencourt Graziottin, Luciane Sagrbi Santos |
author_role |
author |
author2 |
Graziottin, Luciane Sagrbi Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Doris Bittencourt Graziottin, Luciane Sagrbi Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Personal diary Memories Autobiography Private writing Diário intimo memória autobiografia escrita privada práticas de leitura e escrita autobiografia formação docente |
topic |
Personal diary Memories Autobiography Private writing Diário intimo memória autobiografia escrita privada práticas de leitura e escrita autobiografia formação docente |
description |
The study presents a teacher’s memories, and it aims at analyzing the personal diary of Julia Malvina Hailliot Tavares, written between the end of the 19th century and the 1930s, and the notebook of her student Zilda Haussen, dated 1927. They enabled a confrontation between the personal, intimate and run-of-the-mill aspects of domestic life and historical facts and the educational context of an era. The personal diary is constituted by an autobiographic type of writing, thus the study looks at the distinct dimensions of the author’s life, establishing a parallel between private life, teaching as a female professional in the first years of the Republic and the context of education in the last years of the 19th century and the beginning of the 20th century. Since it is representative of an era, the relevance of her writings also enabled an interpretative exercise of the existence of many other women, many other common lives, that were Malvina Tavares’ contemporaries. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion análise de escritos ordinários: diário íntimo e caderno escolar |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912/pdf_51 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530872410112 |