Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Doris Bittencourt
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Graziottin, Luciane Sagrbi Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912
Resumo: The study presents a teacher’s memories, and it aims at analyzing the personal diary of Julia Malvina Hailliot Tavares, written between the end of the 19th century and the 1930s, and the notebook of her student Zilda Haussen, dated 1927. They enabled a confrontation between the personal, intimate and run-of-the-mill aspects of domestic life and historical facts and the educational context of an era. The personal diary is constituted by an autobiographic type of writing, thus the study looks at the distinct dimensions of the author’s life, establishing a parallel between private life, teaching as a female professional in the first years of the Republic and the context of education in the last years of the 19th century and the beginning of the 20th century. Since it is representative of an era, the relevance of her writings also enabled an interpretative exercise of the existence of many other women, many other common lives, that were Malvina Tavares’ contemporaries.
id RBHE-1_c1ddc94ba158301f568b4ea37b39ab41
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38912
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)Escrituras marginales: fragmentos de las memorias de la professora Malvina Tavares (1891 – 1930)Escritura marginais: fragmentos de memórias da professora Malvina Tavares (1891 – 1930)Personal diaryMemoriesAutobiographyPrivate writingDiário intimomemóriaautobiografiaescrita privadapráticas de leitura e escritaautobiografiaformação docenteThe study presents a teacher’s memories, and it aims at analyzing the personal diary of Julia Malvina Hailliot Tavares, written between the end of the 19th century and the 1930s, and the notebook of her student Zilda Haussen, dated 1927. They enabled a confrontation between the personal, intimate and run-of-the-mill aspects of domestic life and historical facts and the educational context of an era. The personal diary is constituted by an autobiographic type of writing, thus the study looks at the distinct dimensions of the author’s life, establishing a parallel between private life, teaching as a female professional in the first years of the Republic and the context of education in the last years of the 19th century and the beginning of the 20th century. Since it is representative of an era, the relevance of her writings also enabled an interpretative exercise of the existence of many other women, many other common lives, that were Malvina Tavares’ contemporaries.El estudio presentado evidencia las memorias de una profesora y tiene como objeto de análisis el diario íntimo de Julia Malvina Hailliot Tavares, escrito entre el final del siglo XIX hasta la década de 1930 y el cuaderno de Zilda Hausen, su alumna, datado de 1927. Por medio de ellos fue posible confrontar el aspecto personal, íntimo y cotidiano de la vida de la doméstica, con hechos históricos y contexto educacional de una época. El diario personal es constituido por un tipo de escritura autobiográfica, así la investigación considera las distintas dimensiones de la vida de la autora, estableciendo un paralelo entre la vida privada, docencia como profesión femenina en los primeros años dela Repúblicay el contexto de la educación en los años finales del siglo XIX y el inicio del siglo XX. Por ser representativo de una época, la relevancia de sus escrituras también posibilitó un ejercicio interpretativo de las existencias de tantas otras mujeres, tantas otras vidas comunes, contemporáneas de Malvina Tavares.O estudo apresentado evidencia as memórias de uma professora e tem como objetos de análise o diário íntimo de Julia Malvina Hailliot  Tavares, escrito entre o final do século XIX até a década de 1930, e o caderno de Zilda Haussen, sua aluna, datado de 1927. Por meio deles foi possível confrontar o pessoal, íntimo e corriqueiro da vida doméstica, com fatos históricos e o contexto educacional de uma época. O diário pessoal é constituído por um tipo de escrita autobiográfica, desse modo a pesquisa considera as distintas dimensões da vida da autora, estabelecendo um paralelo entre vida privada, docência como profissão feminina nos primeiros anos da república e o contexto da educação nos anos finais do século XIX e início do século XX. Por ser representativos de uma época, a relevância de seus escritos também possibilitou um exercício interpretativo das existências de tantas outras mulheres, tantas outras vidas comuns, contemporâneas de Malvina Tavares.  RBHE2014-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionanálise de escritos ordinários: diário íntimo e caderno escolarapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-1422238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912/pdf_51Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Doris BittencourtGraziottin, Luciane Sagrbi Santos2022-02-22T22:18:15Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38912Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:15Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
Escrituras marginales: fragmentos de las memorias de la professora Malvina Tavares (1891 – 1930)
Escritura marginais: fragmentos de memórias da professora Malvina Tavares (1891 – 1930)
title Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
spellingShingle Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
Almeida, Doris Bittencourt
Personal diary
Memories
Autobiography
Private writing
Diário intimo
memória
autobiografia
escrita privada
práticas de leitura e escrita
autobiografia
formação docente
title_short Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
title_full Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
title_fullStr Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
title_full_unstemmed Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
title_sort Marginal scriptures: fragments of memories of teacher Malvina Tavares (1891 – 1930)
author Almeida, Doris Bittencourt
author_facet Almeida, Doris Bittencourt
Graziottin, Luciane Sagrbi Santos
author_role author
author2 Graziottin, Luciane Sagrbi Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Doris Bittencourt
Graziottin, Luciane Sagrbi Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Personal diary
Memories
Autobiography
Private writing
Diário intimo
memória
autobiografia
escrita privada
práticas de leitura e escrita
autobiografia
formação docente
topic Personal diary
Memories
Autobiography
Private writing
Diário intimo
memória
autobiografia
escrita privada
práticas de leitura e escrita
autobiografia
formação docente
description The study presents a teacher’s memories, and it aims at analyzing the personal diary of Julia Malvina Hailliot Tavares, written between the end of the 19th century and the 1930s, and the notebook of her student Zilda Haussen, dated 1927. They enabled a confrontation between the personal, intimate and run-of-the-mill aspects of domestic life and historical facts and the educational context of an era. The personal diary is constituted by an autobiographic type of writing, thus the study looks at the distinct dimensions of the author’s life, establishing a parallel between private life, teaching as a female professional in the first years of the Republic and the context of education in the last years of the 19th century and the beginning of the 20th century. Since it is representative of an era, the relevance of her writings also enabled an interpretative exercise of the existence of many other women, many other common lives, that were Malvina Tavares’ contemporaries.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
análise de escritos ordinários: diário íntimo e caderno escolar
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38912/pdf_51
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 109-142
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530872410112