Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frizzarini, Claudia Regina Boen
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Leme da Silva, Maria Célia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740
Resumo: Geometric knowledge in Calkins´s handbook First lessons on things and his appropriation of norms of the primary schools in the state of São Paulo, Brazil, are analyzed. Results show that the ‘lessons onform’ and ‘drawing’ in the handbook develop basic perceptual faculties for the construction and development of several fields of knowledge besides geometrical ones. It should be underscored that ‘lessons on form’ and ‘drawing’ are not equivalent to the teaching of Geometry. The analysis of teaching programs for the 1894-1925 periodreveals the influence of Calkins´s ideas since the study of forms was present from the start. This condition remained till the 1925 program when it gained the status as an independent subject matter, while Geometry was a discipline completely different from Calkins´s suggestions.  
id RBHE-1_c2c6f1c88c35300fe7b989f30cb5346c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40740
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, BrazilLos saberes geométricos de Calkins y su apropiación en los programas de enseñanza de los grupos escolares de São PauloSaberes geométricos de Calkins e sua apropriação nos programas de ensino dos grupos escolares paulistasLessons on shapesdrawing lessonsNorman Allison Calkinsteaching of geometryprimary schools in São Pauloteaching programsLecciones de formalecciones de diseñoNorman Allison Calkinsenseñanza de geometríaprogramas de enseñanzaGrupos Escolares de São PauloLições de formalições de desenhoNorman Allison Calkinsensino de geometriaprogramas de ensinoGrupos Escolares PaulistasGeometric knowledge in Calkins´s handbook First lessons on things and his appropriation of norms of the primary schools in the state of São Paulo, Brazil, are analyzed. Results show that the ‘lessons onform’ and ‘drawing’ in the handbook develop basic perceptual faculties for the construction and development of several fields of knowledge besides geometrical ones. It should be underscored that ‘lessons on form’ and ‘drawing’ are not equivalent to the teaching of Geometry. The analysis of teaching programs for the 1894-1925 periodreveals the influence of Calkins´s ideas since the study of forms was present from the start. This condition remained till the 1925 program when it gained the status as an independent subject matter, while Geometry was a discipline completely different from Calkins´s suggestions.  En el presente artículo, se analizan los saberes geométricos contemplados por Calkins en su manual, Primeras lecciones de cosas, así como su apropiación en las normatizaciones de los grupos escolares de São Paulo-Brasil. El resultado señala que las ‘lecciones de formas’ y ‘diseño’ presentes en el manual tienen como objetivo desarrollar facultades perceptivas básicas para la construcción y el desarrollo de saberes diversos y no solamente geométricos. Con base en eso, se argumenta que la enseñanza de las ‘lecciones de formas’ y ‘diseño’ no es equivalente a la enseñanza de geometría. El análisis de los programas de enseñanza en el periodo de 1894 a 1925 revela la influencia de las ideas de Calkins, ya que, desde el inicio, se observa la presencia del estudio de las formas. Este estudio permanece hasta el programa de 1925, cuando este estudio recibe el status de asignatura independiente. Revela también que geometría es una asignatura por separado, distinta de las propuestas de Calkins.No presente artigo, analisam-se os saberes geométricos contemplados por Calkins em seu manual, Primeiras lições de coisas, bem como sua apropriação nas normatizações dos grupos escolares paulistas. O resultado indica que as ‘lições de formas’ e ‘desenho’ presentes no manual têm como objetivo desenvolver faculdades perceptivas básicas para a construção e o desenvolvimento de saberes diversos e não somente geométricos. Com base nisso, argumenta-se que o ensino das ‘lições de formas’ e ‘desenho’ não é equivalente ao ensino de geometria. A análise dos programas de ensino no período de 1894 a 1925 revela a influência das ideias de Calkins, já que, desde o início, observa-se a presença do estudo das formas. Esse estudo permanece até o programa de 1925, quando esse estudo recebe o status de matéria independente. Revela também que geometria é uma matéria em separado, distinta das propostas de Calkins.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 352238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740/pdf_130Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrizzarini, Claudia Regina BoenLeme da Silva, Maria Célia2022-02-22T22:21:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40740Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
Los saberes geométricos de Calkins y su apropiación en los programas de enseñanza de los grupos escolares de São Paulo
Saberes geométricos de Calkins e sua apropriação nos programas de ensino dos grupos escolares paulistas
title Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
spellingShingle Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
Frizzarini, Claudia Regina Boen
Lessons on shapes
drawing lessons
Norman Allison Calkins
teaching of geometry
primary schools in São Paulo
teaching programs
Lecciones de forma
lecciones de diseño
Norman Allison Calkins
enseñanza de geometría
programas de enseñanza
Grupos Escolares de São Paulo
Lições de forma
lições de desenho
Norman Allison Calkins
ensino de geometria
programas de ensino
Grupos Escolares Paulistas
title_short Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
title_full Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
title_fullStr Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
title_full_unstemmed Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
title_sort Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
author Frizzarini, Claudia Regina Boen
author_facet Frizzarini, Claudia Regina Boen
Leme da Silva, Maria Célia
author_role author
author2 Leme da Silva, Maria Célia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frizzarini, Claudia Regina Boen
Leme da Silva, Maria Célia
dc.subject.por.fl_str_mv Lessons on shapes
drawing lessons
Norman Allison Calkins
teaching of geometry
primary schools in São Paulo
teaching programs
Lecciones de forma
lecciones de diseño
Norman Allison Calkins
enseñanza de geometría
programas de enseñanza
Grupos Escolares de São Paulo
Lições de forma
lições de desenho
Norman Allison Calkins
ensino de geometria
programas de ensino
Grupos Escolares Paulistas
topic Lessons on shapes
drawing lessons
Norman Allison Calkins
teaching of geometry
primary schools in São Paulo
teaching programs
Lecciones de forma
lecciones de diseño
Norman Allison Calkins
enseñanza de geometría
programas de enseñanza
Grupos Escolares de São Paulo
Lições de forma
lições de desenho
Norman Allison Calkins
ensino de geometria
programas de ensino
Grupos Escolares Paulistas
description Geometric knowledge in Calkins´s handbook First lessons on things and his appropriation of norms of the primary schools in the state of São Paulo, Brazil, are analyzed. Results show that the ‘lessons onform’ and ‘drawing’ in the handbook develop basic perceptual faculties for the construction and development of several fields of knowledge besides geometrical ones. It should be underscored that ‘lessons on form’ and ‘drawing’ are not equivalent to the teaching of Geometry. The analysis of teaching programs for the 1894-1925 periodreveals the influence of Calkins´s ideas since the study of forms was present from the start. This condition remained till the 1925 program when it gained the status as an independent subject matter, while Geometry was a discipline completely different from Calkins´s suggestions.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740/pdf_130
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531248848896