Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740 |
Resumo: | Geometric knowledge in Calkins´s handbook First lessons on things and his appropriation of norms of the primary schools in the state of São Paulo, Brazil, are analyzed. Results show that the ‘lessons onform’ and ‘drawing’ in the handbook develop basic perceptual faculties for the construction and development of several fields of knowledge besides geometrical ones. It should be underscored that ‘lessons on form’ and ‘drawing’ are not equivalent to the teaching of Geometry. The analysis of teaching programs for the 1894-1925 periodreveals the influence of Calkins´s ideas since the study of forms was present from the start. This condition remained till the 1925 program when it gained the status as an independent subject matter, while Geometry was a discipline completely different from Calkins´s suggestions. |
id |
RBHE-1_c2c6f1c88c35300fe7b989f30cb5346c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40740 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, BrazilLos saberes geométricos de Calkins y su apropiación en los programas de enseñanza de los grupos escolares de São PauloSaberes geométricos de Calkins e sua apropriação nos programas de ensino dos grupos escolares paulistasLessons on shapesdrawing lessonsNorman Allison Calkinsteaching of geometryprimary schools in São Pauloteaching programsLecciones de formalecciones de diseñoNorman Allison Calkinsenseñanza de geometríaprogramas de enseñanzaGrupos Escolares de São PauloLições de formalições de desenhoNorman Allison Calkinsensino de geometriaprogramas de ensinoGrupos Escolares PaulistasGeometric knowledge in Calkins´s handbook First lessons on things and his appropriation of norms of the primary schools in the state of São Paulo, Brazil, are analyzed. Results show that the ‘lessons onform’ and ‘drawing’ in the handbook develop basic perceptual faculties for the construction and development of several fields of knowledge besides geometrical ones. It should be underscored that ‘lessons on form’ and ‘drawing’ are not equivalent to the teaching of Geometry. The analysis of teaching programs for the 1894-1925 periodreveals the influence of Calkins´s ideas since the study of forms was present from the start. This condition remained till the 1925 program when it gained the status as an independent subject matter, while Geometry was a discipline completely different from Calkins´s suggestions. En el presente artículo, se analizan los saberes geométricos contemplados por Calkins en su manual, Primeras lecciones de cosas, así como su apropiación en las normatizaciones de los grupos escolares de São Paulo-Brasil. El resultado señala que las ‘lecciones de formas’ y ‘diseño’ presentes en el manual tienen como objetivo desarrollar facultades perceptivas básicas para la construcción y el desarrollo de saberes diversos y no solamente geométricos. Con base en eso, se argumenta que la enseñanza de las ‘lecciones de formas’ y ‘diseño’ no es equivalente a la enseñanza de geometría. El análisis de los programas de enseñanza en el periodo de 1894 a 1925 revela la influencia de las ideas de Calkins, ya que, desde el inicio, se observa la presencia del estudio de las formas. Este estudio permanece hasta el programa de 1925, cuando este estudio recibe el status de asignatura independiente. Revela también que geometría es una asignatura por separado, distinta de las propuestas de Calkins.No presente artigo, analisam-se os saberes geométricos contemplados por Calkins em seu manual, Primeiras lições de coisas, bem como sua apropriação nas normatizações dos grupos escolares paulistas. O resultado indica que as ‘lições de formas’ e ‘desenho’ presentes no manual têm como objetivo desenvolver faculdades perceptivas básicas para a construção e o desenvolvimento de saberes diversos e não somente geométricos. Com base nisso, argumenta-se que o ensino das ‘lições de formas’ e ‘desenho’ não é equivalente ao ensino de geometria. A análise dos programas de ensino no período de 1894 a 1925 revela a influência das ideias de Calkins, já que, desde o início, observa-se a presença do estudo das formas. Esse estudo permanece até o programa de 1925, quando esse estudo recebe o status de matéria independente. Revela também que geometria é uma matéria em separado, distinta das propostas de Calkins.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 352238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740/pdf_130Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrizzarini, Claudia Regina BoenLeme da Silva, Maria Célia2022-02-22T22:21:42Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40740Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:42Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil Los saberes geométricos de Calkins y su apropiación en los programas de enseñanza de los grupos escolares de São Paulo Saberes geométricos de Calkins e sua apropriação nos programas de ensino dos grupos escolares paulistas |
title |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil |
spellingShingle |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil Frizzarini, Claudia Regina Boen Lessons on shapes drawing lessons Norman Allison Calkins teaching of geometry primary schools in São Paulo teaching programs Lecciones de forma lecciones de diseño Norman Allison Calkins enseñanza de geometría programas de enseñanza Grupos Escolares de São Paulo Lições de forma lições de desenho Norman Allison Calkins ensino de geometria programas de ensino Grupos Escolares Paulistas |
title_short |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil |
title_full |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil |
title_fullStr |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil |
title_full_unstemmed |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil |
title_sort |
Calkins´ geometric knowledge and its appropriation in teaching programs of school groups in the state of São Paulo, Brazil |
author |
Frizzarini, Claudia Regina Boen |
author_facet |
Frizzarini, Claudia Regina Boen Leme da Silva, Maria Célia |
author_role |
author |
author2 |
Leme da Silva, Maria Célia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frizzarini, Claudia Regina Boen Leme da Silva, Maria Célia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lessons on shapes drawing lessons Norman Allison Calkins teaching of geometry primary schools in São Paulo teaching programs Lecciones de forma lecciones de diseño Norman Allison Calkins enseñanza de geometría programas de enseñanza Grupos Escolares de São Paulo Lições de forma lições de desenho Norman Allison Calkins ensino de geometria programas de ensino Grupos Escolares Paulistas |
topic |
Lessons on shapes drawing lessons Norman Allison Calkins teaching of geometry primary schools in São Paulo teaching programs Lecciones de forma lecciones de diseño Norman Allison Calkins enseñanza de geometría programas de enseñanza Grupos Escolares de São Paulo Lições de forma lições de desenho Norman Allison Calkins ensino de geometria programas de ensino Grupos Escolares Paulistas |
description |
Geometric knowledge in Calkins´s handbook First lessons on things and his appropriation of norms of the primary schools in the state of São Paulo, Brazil, are analyzed. Results show that the ‘lessons onform’ and ‘drawing’ in the handbook develop basic perceptual faculties for the construction and development of several fields of knowledge besides geometrical ones. It should be underscored that ‘lessons on form’ and ‘drawing’ are not equivalent to the teaching of Geometry. The analysis of teaching programs for the 1894-1925 periodreveals the influence of Calkins´s ideas since the study of forms was present from the start. This condition remained till the 1925 program when it gained the status as an independent subject matter, while Geometry was a discipline completely different from Calkins´s suggestions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40740/pdf_130 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 10 - 35 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531248848896 |