Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46286 |
Resumo: | This paper presented a historical overview of the Kaingang people schooling processes in the State of Rio Grande do Sul, Brazil, between the mid 19th century and the turn of the 21st century. It analyzed and reflected on the relations between this indigenous group and school initiatives put forth by Jesuit and Capuchin missionaries and by the state across both local and state levels. The article is based on bibliographical sources, official documents and papers written by indigenous scholars. Drawing on a New Indian History perspective, it can be concluded that the Kaingang people were active agents in their schooling processes, displaying agency by rejecting it, engaging with it, and by negotiating possibilities. |
id |
RBHE-1_cdac729bc4981481c831524f593dca14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/46286 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st centuryEscolarización kaingang en Rio Grande do Sul desde mediados del siglo XIX a comienzos del siglo XXI Escolarização kaingang no rio Grande do Sul de meados do século XIX ao limiar do século XXIschool inspectionpublic educationschool legislationescuela kainganghistoria de la educación indígenaeducación escolar indígenaEscola kaingangHistória da educação indígenaEducação escolar indígenaThis paper presented a historical overview of the Kaingang people schooling processes in the State of Rio Grande do Sul, Brazil, between the mid 19th century and the turn of the 21st century. It analyzed and reflected on the relations between this indigenous group and school initiatives put forth by Jesuit and Capuchin missionaries and by the state across both local and state levels. The article is based on bibliographical sources, official documents and papers written by indigenous scholars. Drawing on a New Indian History perspective, it can be concluded that the Kaingang people were active agents in their schooling processes, displaying agency by rejecting it, engaging with it, and by negotiating possibilities.El texto presenta un panorama histórico sobre los procesos de escolarización de los Kaingang en el estado de Rio Grande do Sul, Brasil, desde mediados del siglo XIX a comienzos del siglo XXI, buscando comprender cómo ese pueblo indígena se relacionó con las iniciativas escolares propuestas por misionarios (jesuitas y capuchinos) y por el Estado (tanto del gobierno local, como central), destacando cómo actuaron (y siguen actuando) en la relación con la institución escolar. Se basa en fuentes bibliográficas, documentos oficiales del Estado y publicaciones de intelectuales indígenas. A la luz de la Nueva Historia Indígena, se concluye que los Kaingang fueron agentes activos en su proceso de escolarización y actuaron de diferentes formas frente a la escuela: negándose, interesándose por ella y negociando posibilidades.O texto apresenta um panorama histórico sobre os processos de escolarização kaingang no Rio Grande do Sul, Brasil, de meados do século XIX ao limiar do século XXI, a fim de compreender como esse povo se relacionou com as iniciativas escolares propostas por missionários (jesuítas e capuchinhos) e pelo Estado (tanto do governo local, quanto central), destacando como atuaram (e seguem atuando) na relação com a instituição escolar; assenta-se em fontes bibliográficas, documentos oficiais do Estado e publicações de intelectuais indígenas. À luz da Nova História Indígena, conclui-se que os kaingang foram agentes ativos em seu processo de escolarização e atuaram de diferentes formas frente à escola: negando-a, interessando-se por ela e negociando possibilidades.RBHE2020-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46286Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e103Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e103Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1032238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46286/751375149865Copyright (c) 2020 Maria Aparecida Bergamaschi, Cláudia Pereira Antunes, Juliana Schneider Medeiroshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBergamaschi, Maria AparecidaAntunes, Cláudia PereiraMedeiros, Juliana Schneider2022-03-01T22:17:38Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/46286Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:38Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century Escolarización kaingang en Rio Grande do Sul desde mediados del siglo XIX a comienzos del siglo XXI Escolarização kaingang no rio Grande do Sul de meados do século XIX ao limiar do século XXI |
title |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century |
spellingShingle |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century Bergamaschi, Maria Aparecida school inspection public education school legislation escuela kaingang historia de la educación indígena educación escolar indígena Escola kaingang História da educação indígena Educação escolar indígena |
title_short |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century |
title_full |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century |
title_fullStr |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century |
title_full_unstemmed |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century |
title_sort |
Kaingang schooling in Rio Grande do Sul between the mid 19th century and the turn of the 21st century |
author |
Bergamaschi, Maria Aparecida |
author_facet |
Bergamaschi, Maria Aparecida Antunes, Cláudia Pereira Medeiros, Juliana Schneider |
author_role |
author |
author2 |
Antunes, Cláudia Pereira Medeiros, Juliana Schneider |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bergamaschi, Maria Aparecida Antunes, Cláudia Pereira Medeiros, Juliana Schneider |
dc.subject.por.fl_str_mv |
school inspection public education school legislation escuela kaingang historia de la educación indígena educación escolar indígena Escola kaingang História da educação indígena Educação escolar indígena |
topic |
school inspection public education school legislation escuela kaingang historia de la educación indígena educación escolar indígena Escola kaingang História da educação indígena Educação escolar indígena |
description |
This paper presented a historical overview of the Kaingang people schooling processes in the State of Rio Grande do Sul, Brazil, between the mid 19th century and the turn of the 21st century. It analyzed and reflected on the relations between this indigenous group and school initiatives put forth by Jesuit and Capuchin missionaries and by the state across both local and state levels. The article is based on bibliographical sources, official documents and papers written by indigenous scholars. Drawing on a New Indian History perspective, it can be concluded that the Kaingang people were active agents in their schooling processes, displaying agency by rejecting it, engaging with it, and by negotiating possibilities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46286 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/46286/751375149865 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Aparecida Bergamaschi, Cláudia Pereira Antunes, Juliana Schneider Medeiros https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Aparecida Bergamaschi, Cláudia Pereira Antunes, Juliana Schneider Medeiros https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e103 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e103 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e103 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531857022976 |