Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42980 |
Resumo: | The paper proposes a reflection on the nexus between editorial projects, elaborated through cultural policies, produced in the Brazilian scenario in the initial years of the Republic, and the publication of History textbooks. It takes as an axis of analysis the intellectual path of José Francisco da Rocha Pombo (1857-1933) to address issues related to the theme. Developed with intentions to contribute to the History of the School Discipline, it is attentive to the role of the intellectual in the configuration of a socio-professional identity that is constituted through editorial practices and a national didactic historiography in the troubled beginning of the Brazilian Republic in Rio de Janeiro. The path taken by Rocha Pombo is representative of editorial strategies produced as devices for the organization of rules for school practices that made it possible to trace the path of teacher professionalization in the course of the 20th century. |
id |
RBHE-1_cf04a231d9b9e2139ad5c37d7dca71a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/42980 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929)Políticas culturales y libros didácticos de historia: Rocha Pombo en la capital de la República (1897-1929)Políticas culturais e livros didáticos de História: Rocha Pombo na capital da República (1897-1929)Rocha Pombodidactic bookscultural policieshistory teachingRocha Pombolibros didácticospolíticas culturalesenseñanza de historiaRocha Pombolivros didáticospolíticas culturaisensino de históriaThe paper proposes a reflection on the nexus between editorial projects, elaborated through cultural policies, produced in the Brazilian scenario in the initial years of the Republic, and the publication of History textbooks. It takes as an axis of analysis the intellectual path of José Francisco da Rocha Pombo (1857-1933) to address issues related to the theme. Developed with intentions to contribute to the History of the School Discipline, it is attentive to the role of the intellectual in the configuration of a socio-professional identity that is constituted through editorial practices and a national didactic historiography in the troubled beginning of the Brazilian Republic in Rio de Janeiro. The path taken by Rocha Pombo is representative of editorial strategies produced as devices for the organization of rules for school practices that made it possible to trace the path of teacher professionalization in the course of the 20th century. El trabajo propone una reflexión sobre los nexos entre proyectos editoriales, elaborados por medio de políticas culturales, producidas en el escenario brasileño en los años iniciales del siglo XX, y la publicación de libros didácticos de Historia. Toma como eje de análisis el trayecto intelectual de José Francisco da Rocha Pombo (1857- 1933) para tratar cuestiones referentes al tema. Desarrollado con intenciones de contribuir con la historia de la asignatura, se atenta al trayecto del intelectual de Paraná-Brasil en la configuración de una identidad socioprofesional que se constituye por medios de prácticas editoriales y de una historiografía didáctica nacional en el conturbado inicio de la República brasileña en la ciudad de Rio de Janeiro. Afirma que el trayecto tomado por Rocha Pombo es representativo de estrategias editoriales producidas como dispositivos de organización de reglas para prácticas escolares lo que posibilitó trazar el camino de la profesionalización docente a lo largo del siglo XX. O trabalho propõe uma reflexão sobre os nexos entre projetos editoriais, elaborados por meio de políticas culturais, produzidas no cenário brasileiro dos anos iniciais do século XX, e a publicação de livros didáticos de História. Toma como eixo de análise o trajeto intelectual de José Francisco da Rocha Pombo (1857- 1933) para abordar questões referentes ao tema. Desenvolvido com intenções de contribuir com a história da disciplina, atenta-se para o trajeto do letrado paranaense na configuração de uma identidade socioprofissional que se constitui por meio de práticas editoriais e de uma historiografia didática nacional no conturbado início da república brasileira na cidade do Rio de Janeiro. Afirma que o caminho tomado por Rocha Pombo é representativo de estratégias editoriais produzidas como dispositivos de organização de regras para práticas escolares, o que possibilitou traçar o caminho da profissionalização docente no decorrer do século XX.RBHE2019-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42980Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e054Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e054Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0542238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42980/pdfCopyright (c) 2019 Maria Aparecida Leopoldinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeopoldino, Maria Aparecida2022-03-01T22:18:03Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/42980Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:18:03Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) Políticas culturales y libros didácticos de historia: Rocha Pombo en la capital de la República (1897-1929) Políticas culturais e livros didáticos de História: Rocha Pombo na capital da República (1897-1929) |
title |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) |
spellingShingle |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) Leopoldino, Maria Aparecida Rocha Pombo didactic books cultural policies history teaching Rocha Pombo libros didácticos políticas culturales enseñanza de historia Rocha Pombo livros didáticos políticas culturais ensino de história |
title_short |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) |
title_full |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) |
title_fullStr |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) |
title_full_unstemmed |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) |
title_sort |
Cultural policies and history textbooks: Rocha Pombo in the city of the Republic (1897-1929) |
author |
Leopoldino, Maria Aparecida |
author_facet |
Leopoldino, Maria Aparecida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leopoldino, Maria Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rocha Pombo didactic books cultural policies history teaching Rocha Pombo libros didácticos políticas culturales enseñanza de historia Rocha Pombo livros didáticos políticas culturais ensino de história |
topic |
Rocha Pombo didactic books cultural policies history teaching Rocha Pombo libros didácticos políticas culturales enseñanza de historia Rocha Pombo livros didáticos políticas culturais ensino de história |
description |
The paper proposes a reflection on the nexus between editorial projects, elaborated through cultural policies, produced in the Brazilian scenario in the initial years of the Republic, and the publication of History textbooks. It takes as an axis of analysis the intellectual path of José Francisco da Rocha Pombo (1857-1933) to address issues related to the theme. Developed with intentions to contribute to the History of the School Discipline, it is attentive to the role of the intellectual in the configuration of a socio-professional identity that is constituted through editorial practices and a national didactic historiography in the troubled beginning of the Brazilian Republic in Rio de Janeiro. The path taken by Rocha Pombo is representative of editorial strategies produced as devices for the organization of rules for school practices that made it possible to trace the path of teacher professionalization in the course of the 20th century. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42980 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42980 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/42980/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Maria Aparecida Leopoldino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Maria Aparecida Leopoldino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e054 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e054 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e054 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531781525504 |