Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Herrera Beltran, Claudia Ximena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834
Resumo: In this article, we analyze the practice of producing, circulating, and appropriating different pieces of knowledge about the body and its education between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. Resorting to distinct sources, mainly reports, textbooks and educational journals, we have sought to present the contact points between several reformatory initiatives, asking how and when the new ways of understanding body education and education of sensibilities have moved from Latin America to Europe and vice versa. We believe that the vectors of these new ways did not go one-way – from Europe to our countries – but experiences also departed from here, which would qualify public education in European lands. Consequently, we turn our eyes to the experiences of Argentina, Brazil, Colombia and Spain in order to comprehend those reciprocal displacements in the perspective of cultural mediators according to the viewpoint of connected histories.
id RBHE-1_cf180d069a16150d4c40db7fd55c3fe8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38834
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth centuryUna educación para la sensibilidad: difusión de nuevos conocimientos sobre la educación del cuerpo a comienzos del siglo XX en Ibero-AméricaUma educação para a sensibilidade: circulação de novos saberes sobre a educação do corpo no começo do século XX na Ibero-AméricaHistory of SchoolingHistory of CurriculumConnected HistoriesEducation of Senses and SensibilitiesHistory of Bodily PracticesHistoria de la EscolarizaciónHistoria del CurrículoHistorias ConectadasEducación de los Sentidos y de las SensibilidadesHistoria de las Prácticas CorporalesHistória da EscolarizaçãoHistória do CurrículoHistórias ConectadasEducação dos Sentidos e das SensibilidadesHistória das Práticas Corporaishistória da educaçãoIn this article, we analyze the practice of producing, circulating, and appropriating different pieces of knowledge about the body and its education between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. Resorting to distinct sources, mainly reports, textbooks and educational journals, we have sought to present the contact points between several reformatory initiatives, asking how and when the new ways of understanding body education and education of sensibilities have moved from Latin America to Europe and vice versa. We believe that the vectors of these new ways did not go one-way – from Europe to our countries – but experiences also departed from here, which would qualify public education in European lands. Consequently, we turn our eyes to the experiences of Argentina, Brazil, Colombia and Spain in order to comprehend those reciprocal displacements in the perspective of cultural mediators according to the viewpoint of connected histories.El texto analiza prácticas de producción, circulación yapropiación de conocimientos sobre la educación del cuerpo,entre finales del siglo XIX e inicios del XX. Recorre a fuentes dediferente naturaleza, buscando mostrar los puntos de contactoentre las iniciativas reformadoras, preguntándose por el cómoy cuándo las nuevas formas de pensar la educación, tanto delcuerpo como de las sensibilidades, terminaron por desplazarsede América Latina a Europa o viceversa. Creemos que losvectores de esas nuevas formas no eran unilaterales, de Europa anuestros países, sino que también desde aquí partían experienciasque caracterizarían la instrucción pública en tierras europeas.Nuestra mirada se dirige a las experiencias de Argentina,Brasil, Colombia y España, intentando comprender aquellosdesplazamientos, a partir de los intermediarios culturalespropuestos por la perspectiva de las historias conectadas.O texto analisa práticas de produção, circulação e apropriação de saberes sobre a educação do corpo entre o final do século XIX e o começo do XX. Recorre a fontes de natureza distinta, procurando mostrar pontos de contato entre iniciativas reformadoras, perguntando como e quando as novas formas de pensar a educação do corpo e das sensibilidades se deslocaram da América Latina à Europa ou o seu contrário. Cremos que os vetores dessas novas formas não tinham mão única – da Europa a nossos países; também daqui partiam experiências que qualificariam a instrução pública em terras europeias. Nosso olhar se volta às experiências de Argentina, Brasil, Colômbia e Espanha, tentando compreender aqueles deslocamentos a partir dos mediadores culturais propostos pela perspectiva das histórias conectadas. RBHE2013-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa histórica; histórias conectadasapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/751375146172Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marcus Aurelio Taborda deHerrera Beltran, Claudia Ximena2022-02-22T22:18:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38834Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
Una educación para la sensibilidad: difusión de nuevos conocimientos sobre la educación del cuerpo a comienzos del siglo XX en Ibero-América
Uma educação para a sensibilidade: circulação de novos saberes sobre a educação do corpo no começo do século XX na Ibero-América
title Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
spellingShingle Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de
History of Schooling
History of Curriculum
Connected Histories
Education of Senses and Sensibilities
History of Bodily Practices
Historia de la Escolarización
Historia del Currículo
Historias Conectadas
Educación de los Sentidos y de las Sensibilidades
Historia de las Prácticas Corporales
História da Escolarização
História do Currículo
Histórias Conectadas
Educação dos Sentidos e das Sensibilidades
História das Práticas Corporais
história da educação
title_short Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
title_full Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
title_fullStr Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
title_full_unstemmed Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
title_sort Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
author Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de
author_facet Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de
Herrera Beltran, Claudia Ximena
author_role author
author2 Herrera Beltran, Claudia Ximena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de
Herrera Beltran, Claudia Ximena
dc.subject.por.fl_str_mv History of Schooling
History of Curriculum
Connected Histories
Education of Senses and Sensibilities
History of Bodily Practices
Historia de la Escolarización
Historia del Currículo
Historias Conectadas
Educación de los Sentidos y de las Sensibilidades
Historia de las Prácticas Corporales
História da Escolarização
História do Currículo
Histórias Conectadas
Educação dos Sentidos e das Sensibilidades
História das Práticas Corporais
história da educação
topic History of Schooling
History of Curriculum
Connected Histories
Education of Senses and Sensibilities
History of Bodily Practices
Historia de la Escolarización
Historia del Currículo
Historias Conectadas
Educación de los Sentidos y de las Sensibilidades
Historia de las Prácticas Corporales
História da Escolarização
História do Currículo
Histórias Conectadas
Educação dos Sentidos e das Sensibilidades
História das Práticas Corporais
história da educação
description In this article, we analyze the practice of producing, circulating, and appropriating different pieces of knowledge about the body and its education between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. Resorting to distinct sources, mainly reports, textbooks and educational journals, we have sought to present the contact points between several reformatory initiatives, asking how and when the new ways of understanding body education and education of sensibilities have moved from Latin America to Europe and vice versa. We believe that the vectors of these new ways did not go one-way – from Europe to our countries – but experiences also departed from here, which would qualify public education in European lands. Consequently, we turn our eyes to the experiences of Argentina, Brazil, Colombia and Spain in order to comprehend those reciprocal displacements in the perspective of cultural mediators according to the viewpoint of connected histories.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa histórica; histórias conectadas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/751375146172
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530756018176