Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834 |
Resumo: | In this article, we analyze the practice of producing, circulating, and appropriating different pieces of knowledge about the body and its education between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. Resorting to distinct sources, mainly reports, textbooks and educational journals, we have sought to present the contact points between several reformatory initiatives, asking how and when the new ways of understanding body education and education of sensibilities have moved from Latin America to Europe and vice versa. We believe that the vectors of these new ways did not go one-way – from Europe to our countries – but experiences also departed from here, which would qualify public education in European lands. Consequently, we turn our eyes to the experiences of Argentina, Brazil, Colombia and Spain in order to comprehend those reciprocal displacements in the perspective of cultural mediators according to the viewpoint of connected histories. |
id |
RBHE-1_cf180d069a16150d4c40db7fd55c3fe8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38834 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth centuryUna educación para la sensibilidad: difusión de nuevos conocimientos sobre la educación del cuerpo a comienzos del siglo XX en Ibero-AméricaUma educação para a sensibilidade: circulação de novos saberes sobre a educação do corpo no começo do século XX na Ibero-AméricaHistory of SchoolingHistory of CurriculumConnected HistoriesEducation of Senses and SensibilitiesHistory of Bodily PracticesHistoria de la EscolarizaciónHistoria del CurrículoHistorias ConectadasEducación de los Sentidos y de las SensibilidadesHistoria de las Prácticas CorporalesHistória da EscolarizaçãoHistória do CurrículoHistórias ConectadasEducação dos Sentidos e das SensibilidadesHistória das Práticas Corporaishistória da educaçãoIn this article, we analyze the practice of producing, circulating, and appropriating different pieces of knowledge about the body and its education between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. Resorting to distinct sources, mainly reports, textbooks and educational journals, we have sought to present the contact points between several reformatory initiatives, asking how and when the new ways of understanding body education and education of sensibilities have moved from Latin America to Europe and vice versa. We believe that the vectors of these new ways did not go one-way – from Europe to our countries – but experiences also departed from here, which would qualify public education in European lands. Consequently, we turn our eyes to the experiences of Argentina, Brazil, Colombia and Spain in order to comprehend those reciprocal displacements in the perspective of cultural mediators according to the viewpoint of connected histories.El texto analiza prácticas de producción, circulación yapropiación de conocimientos sobre la educación del cuerpo,entre finales del siglo XIX e inicios del XX. Recorre a fuentes dediferente naturaleza, buscando mostrar los puntos de contactoentre las iniciativas reformadoras, preguntándose por el cómoy cuándo las nuevas formas de pensar la educación, tanto delcuerpo como de las sensibilidades, terminaron por desplazarsede América Latina a Europa o viceversa. Creemos que losvectores de esas nuevas formas no eran unilaterales, de Europa anuestros países, sino que también desde aquí partían experienciasque caracterizarían la instrucción pública en tierras europeas.Nuestra mirada se dirige a las experiencias de Argentina,Brasil, Colombia y España, intentando comprender aquellosdesplazamientos, a partir de los intermediarios culturalespropuestos por la perspectiva de las historias conectadas.O texto analisa práticas de produção, circulação e apropriação de saberes sobre a educação do corpo entre o final do século XIX e o começo do XX. Recorre a fontes de natureza distinta, procurando mostrar pontos de contato entre iniciativas reformadoras, perguntando como e quando as novas formas de pensar a educação do corpo e das sensibilidades se deslocaram da América Latina à Europa ou o seu contrário. Cremos que os vetores dessas novas formas não tinham mão única – da Europa a nossos países; também daqui partiam experiências que qualificariam a instrução pública em terras europeias. Nosso olhar se volta às experiências de Argentina, Brasil, Colômbia e Espanha, tentando compreender aqueles deslocamentos a partir dos mediadores culturais propostos pela perspectiva das histórias conectadas. RBHE2013-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa histórica; histórias conectadasapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/751375146172Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marcus Aurelio Taborda deHerrera Beltran, Claudia Ximena2022-02-22T22:18:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38834Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century Una educación para la sensibilidad: difusión de nuevos conocimientos sobre la educación del cuerpo a comienzos del siglo XX en Ibero-América Uma educação para a sensibilidade: circulação de novos saberes sobre a educação do corpo no começo do século XX na Ibero-América |
title |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century |
spellingShingle |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de History of Schooling History of Curriculum Connected Histories Education of Senses and Sensibilities History of Bodily Practices Historia de la Escolarización Historia del Currículo Historias Conectadas Educación de los Sentidos y de las Sensibilidades Historia de las Prácticas Corporales História da Escolarização História do Currículo Histórias Conectadas Educação dos Sentidos e das Sensibilidades História das Práticas Corporais história da educação |
title_short |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century |
title_full |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century |
title_fullStr |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century |
title_full_unstemmed |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century |
title_sort |
Education for sensibility: circulation of new knowledge on body education in Iberian America in the beginning of the twentieth century |
author |
Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de |
author_facet |
Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de Herrera Beltran, Claudia Ximena |
author_role |
author |
author2 |
Herrera Beltran, Claudia Ximena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Marcus Aurelio Taborda de Herrera Beltran, Claudia Ximena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Schooling History of Curriculum Connected Histories Education of Senses and Sensibilities History of Bodily Practices Historia de la Escolarización Historia del Currículo Historias Conectadas Educación de los Sentidos y de las Sensibilidades Historia de las Prácticas Corporales História da Escolarização História do Currículo Histórias Conectadas Educação dos Sentidos e das Sensibilidades História das Práticas Corporais história da educação |
topic |
History of Schooling History of Curriculum Connected Histories Education of Senses and Sensibilities History of Bodily Practices Historia de la Escolarización Historia del Currículo Historias Conectadas Educación de los Sentidos y de las Sensibilidades Historia de las Prácticas Corporales História da Escolarização História do Currículo Histórias Conectadas Educação dos Sentidos e das Sensibilidades História das Práticas Corporais história da educação |
description |
In this article, we analyze the practice of producing, circulating, and appropriating different pieces of knowledge about the body and its education between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century. Resorting to distinct sources, mainly reports, textbooks and educational journals, we have sought to present the contact points between several reformatory initiatives, asking how and when the new ways of understanding body education and education of sensibilities have moved from Latin America to Europe and vice versa. We believe that the vectors of these new ways did not go one-way – from Europe to our countries – but experiences also departed from here, which would qualify public education in European lands. Consequently, we turn our eyes to the experiences of Argentina, Brazil, Colombia and Spain in order to comprehend those reciprocal displacements in the perspective of cultural mediators according to the viewpoint of connected histories. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa histórica; histórias conectadas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/pdf https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38834/751375146172 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 2[32] (2013): Maio/Agosto; 15-44 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530756018176 |