The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634 |
Resumo: | In the present article, the objective was to examine the representations of education disseminated in the extension of 479 texts and 1935 iconographies that integrate the 1093 pages of the Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). For that, based on the principles of Cultural History and Discourse Analysis, was made the examination of the social process of production of this artifact and the materiality of the spellings of educational nature that compose it. Thus, it was verified an effort of verb-visual exaltation of popular and official instruction as sign of progress, in an enunciative diligence that fixed the typographical object investigated as support and, at one time, as the incarnation of the civilizing and educational projects that their artificers sought to participate |
id |
RBHE-1_d510497b7d3e3a3db846394218e4b3f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51634 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)El Álbum Ilustrado del Distrito de Río Preto (1927-1929)O Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929)history of educationpressimagetic culturepublic schoolhistoria de la educaciónprensacultura de imágenesescuela públicahistória da educaçãoimprensacultura imagéticaescola públicaIn the present article, the objective was to examine the representations of education disseminated in the extension of 479 texts and 1935 iconographies that integrate the 1093 pages of the Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). For that, based on the principles of Cultural History and Discourse Analysis, was made the examination of the social process of production of this artifact and the materiality of the spellings of educational nature that compose it. Thus, it was verified an effort of verb-visual exaltation of popular and official instruction as sign of progress, in an enunciative diligence that fixed the typographical object investigated as support and, at one time, as the incarnation of the civilizing and educational projects that their artificers sought to participateEn este artículo, el objetivo era examinar las representaciones de la educación difundidas en la extensión de los 479 textos yde las 1935 iconografías que integran las 1093 páginas del Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). Con este fin, basado em los principios de la Historia Cultural y el Análisis del Discurso, se examinó el proceso social de producción de este artefacto y la materialidad de grafías de carácter educativo que lo componen. Tan, se encontró un esfuerzo de exaltación verbo-visual de la instrucción popular y oficial como síntoma de progreso, en una diligencia enunciativa que fijó el objeto tipográfico investigado como soporte y, al mismo tiempo, como la encarnación de los proyectos civilizatorios y educativos que sus autores buscaron participar.No presente artigo, objetivou-se perscrutar as representações de educação difundidas na extensão dos 479 textos e das 1.935 iconografias que integram as 1.093 laudas do Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). Para tanto, com base nos princípios da História Cultural e da Análise do Discurso, examinou-se o processo social de produção deste artefato e a materialidade das grafias de cunho educacional que o compõem. Assim, averiguou-se um esforço de exaltação verbo-visual da instrução popular e oficial como indício de progresso, em uma diligência enunciativa que fixou o objeto tipográfico investigado como suporte e, a um só tempo, como a encarnação dos projetos civilizatórios e educativos que seus artífices buscaram participar.RBHE2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5163410.4025/rbhe.v21.2021.e141Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e141Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e141Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1412238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151291https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151535Copyright (c) 2020 Vinicius Silva, Raquel Discini de Campos (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, ViniciusCampos, Raquel Discini de2022-03-01T22:17:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51634Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) El Álbum Ilustrado del Distrito de Río Preto (1927-1929) O Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929) |
title |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) |
spellingShingle |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) Silva, Vinicius history of education press imagetic culture public school historia de la educación prensa cultura de imágenes escuela pública história da educação imprensa cultura imagética escola pública |
title_short |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) |
title_full |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) |
title_fullStr |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) |
title_full_unstemmed |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) |
title_sort |
The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929) |
author |
Silva, Vinicius |
author_facet |
Silva, Vinicius Campos, Raquel Discini de |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Raquel Discini de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vinicius Campos, Raquel Discini de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of education press imagetic culture public school historia de la educación prensa cultura de imágenes escuela pública história da educação imprensa cultura imagética escola pública |
topic |
history of education press imagetic culture public school historia de la educación prensa cultura de imágenes escuela pública história da educação imprensa cultura imagética escola pública |
description |
In the present article, the objective was to examine the representations of education disseminated in the extension of 479 texts and 1935 iconographies that integrate the 1093 pages of the Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). For that, based on the principles of Cultural History and Discourse Analysis, was made the examination of the social process of production of this artifact and the materiality of the spellings of educational nature that compose it. Thus, it was verified an effort of verb-visual exaltation of popular and official instruction as sign of progress, in an enunciative diligence that fixed the typographical object investigated as support and, at one time, as the incarnation of the civilizing and educational projects that their artificers sought to participate |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634 10.4025/rbhe.v21.2021.e141 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v21.2021.e141 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151291 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Vinicius Silva, Raquel Discini de Campos (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Vinicius Silva, Raquel Discini de Campos (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e141 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e141 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e141 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532351950848 |