The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vinicius
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Campos, Raquel Discini de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634
Resumo: In the present article, the objective was to examine the representations of education disseminated in the extension of 479 texts and 1935 iconographies that integrate the 1093 pages of the Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). For that, based on the principles of Cultural History and Discourse Analysis, was made the examination of the social process of production of this artifact and the materiality of the spellings of educational nature that compose it. Thus, it was verified an effort of verb-visual exaltation of popular and official instruction as sign of progress, in an enunciative diligence that fixed the typographical object investigated as support and, at one time, as the incarnation of the civilizing and educational projects that their artificers sought to participate
id RBHE-1_d510497b7d3e3a3db846394218e4b3f8
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51634
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)El Álbum Ilustrado del Distrito de Río Preto (1927-1929)O Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929)history of educationpressimagetic culturepublic schoolhistoria de la educaciónprensacultura de imágenesescuela públicahistória da educaçãoimprensacultura imagéticaescola públicaIn the present article, the objective was to examine the representations of education disseminated in the extension of 479 texts and 1935 iconographies that integrate the 1093 pages of the Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). For that, based on the principles of Cultural History and Discourse Analysis, was made the examination of the social process of production of this artifact and the materiality of the spellings of educational nature that compose it. Thus, it was verified an effort of verb-visual exaltation of popular and official instruction as sign of progress, in an enunciative diligence that fixed the typographical object investigated as support and, at one time, as the incarnation of the civilizing and educational projects that their artificers sought to participateEn este artículo, el objetivo era examinar las representaciones de la educación difundidas en la extensión de los 479 textos yde las 1935 iconografías que integran las 1093 páginas del Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). Con este fin, basado em los principios de la Historia Cultural y el Análisis del Discurso, se examinó el proceso social de producción de este artefacto y la materialidad de grafías de carácter educativo que lo componen. Tan, se encontró un esfuerzo de exaltación verbo-visual de la instrucción popular y oficial como síntoma de progreso, en una diligencia enunciativa que fijó el objeto tipográfico investigado como soporte y, al mismo tiempo, como la encarnación de los proyectos civilizatorios y educativos que sus autores buscaron participar.No presente artigo, objetivou-se perscrutar as representações de educação difundidas na extensão dos 479 textos e das 1.935 iconografias que integram as 1.093 laudas do Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). Para tanto, com base nos princípios da História Cultural e da Análise do Discurso, examinou-se o processo social de produção deste artefato e a materialidade das grafias de cunho educacional que o compõem. Assim, averiguou-se um esforço de exaltação verbo-visual da instrução popular e oficial como indício de progresso, em uma diligência enunciativa que fixou o objeto tipográfico investigado como suporte e, a um só tempo, como a encarnação dos projetos civilizatórios e educativos que seus artífices buscaram participar.RBHE2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5163410.4025/rbhe.v21.2021.e141Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e141Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e141Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1412238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151291https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151535Copyright (c) 2020 Vinicius Silva, Raquel Discini de Campos (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, ViniciusCampos, Raquel Discini de2022-03-01T22:17:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51634Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
El Álbum Ilustrado del Distrito de Río Preto (1927-1929)
O Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929)
title The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
spellingShingle The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
Silva, Vinicius
history of education
press
imagetic culture
public school
historia de la educación
prensa
cultura de imágenes
escuela pública
história da educação
imprensa
cultura imagética
escola pública
title_short The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
title_full The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
title_fullStr The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
title_full_unstemmed The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
title_sort The Illustrated Album of the County of Rio Preto (1927-1929)
author Silva, Vinicius
author_facet Silva, Vinicius
Campos, Raquel Discini de
author_role author
author2 Campos, Raquel Discini de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vinicius
Campos, Raquel Discini de
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
press
imagetic culture
public school
historia de la educación
prensa
cultura de imágenes
escuela pública
história da educação
imprensa
cultura imagética
escola pública
topic history of education
press
imagetic culture
public school
historia de la educación
prensa
cultura de imágenes
escuela pública
história da educação
imprensa
cultura imagética
escola pública
description In the present article, the objective was to examine the representations of education disseminated in the extension of 479 texts and 1935 iconographies that integrate the 1093 pages of the Álbum Ilustrado da Comarca de Rio Preto (1927-1929). For that, based on the principles of Cultural History and Discourse Analysis, was made the examination of the social process of production of this artifact and the materiality of the spellings of educational nature that compose it. Thus, it was verified an effort of verb-visual exaltation of popular and official instruction as sign of progress, in an enunciative diligence that fixed the typographical object investigated as support and, at one time, as the incarnation of the civilizing and educational projects that their artificers sought to participate
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634
10.4025/rbhe.v21.2021.e141
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e141
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151291
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51634/751375151535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Vinicius Silva, Raquel Discini de Campos (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Vinicius Silva, Raquel Discini de Campos (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e141
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e141
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e141
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532351950848