Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Marileia dos Santos
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255
Resumo: The present article aimed to rescue the social trajectory of a black family, whose most prominent member was the professor and journalist José do Nascimento Moraes. This family stood out for its adherence to a project of ascension based on erudition, which was enjoyed by generations. The research methodology contemplated the indiciary paradigm, involving analyses in a set of newspapers, available in the digital newspaper library of the National Library and in the Benedito Leite State Public Library. The study showed that despite the prominence of members of this family in the intellectual field, they were not exempted from facing racism.
id RBHE-1_d67db5bff341bc14c220d43be5c4b10c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61255
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in MaranhãoErudición y racismo en el camino ascendente de una familia negra en MaranhãoErudição e racismo na trajetória ascendente de uma família negra do Maranhãoblack educationeducation historysocial mobilityracial discriminationeducación negrahistoria de la educaciónmovilidad socialdiscriminación racialeducação dos negroshistória da educaçãomobilidade socialdiscriminação racialThe present article aimed to rescue the social trajectory of a black family, whose most prominent member was the professor and journalist José do Nascimento Moraes. This family stood out for its adherence to a project of ascension based on erudition, which was enjoyed by generations. The research methodology contemplated the indiciary paradigm, involving analyses in a set of newspapers, available in the digital newspaper library of the National Library and in the Benedito Leite State Public Library. The study showed that despite the prominence of members of this family in the intellectual field, they were not exempted from facing racism.Este artículo tiene por objeto rescatar la trayectoria social de una familia negra, cuyo miembro más destacado fue el profesor y periodista José do Nascimento Moraes. Esta familia se destacó por su adhesión a un proyecto de ascensión basado en la educación, el cual fue seguido por generaciones. La metodología de investigación contempló el paradigma de los indicios, involucrando análisis de publicaciones periódicas, disponibles en la hemeroteca digital de la Fundación Biblioteca Nacional y en la Biblioteca Pública Estatal Benedito Leite. El estudio mostró que, a pesar del protagonismo de los miembros de esta familia en el campo intelectual, el racismo fue parte de sus trayectorias.O presente artigo visou ao resgate da trajetória social de uma família negra, cujo membro mais proeminente foi o professor e jornalista José do Nascimento Moraes. Esta família se destacou pela adesão a um projeto de ascensão firmado na erudição, o qual foi desfrutado por gerações. A metodologia da pesquisa contemplou o resgate indiciário, na imprensa da segunda metade do século XIX e primeira metade do século XX, de eventos que envolveram esta família, em um conjunto de jornais disponível na hemeroteca digital da Fundação Biblioteca Nacional e na Biblioteca Pública Estadual Benedito Leite. O estudo demonstrou que, apesar do destaque de membros desta família no campo intelectual, eles não foram eximidos de enfrentamentos ao racismo.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6125510.4025/rbhe.v22.2022.e211Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e211Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e211Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2112238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154427https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154428Copyright (c) 2022 Marileia dos Santos Cruz (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Marileia dos Santos 2022-10-13T16:41:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61255Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:50Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
Erudición y racismo en el camino ascendente de una familia negra en Maranhão
Erudição e racismo na trajetória ascendente de uma família negra do Maranhão
title Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
spellingShingle Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
Cruz, Marileia dos Santos
black education
education history
social mobility
racial discrimination
educación negra
historia de la educación
movilidad social
discriminación racial
educação dos negros
história da educação
mobilidade social
discriminação racial
title_short Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
title_full Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
title_fullStr Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
title_full_unstemmed Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
title_sort Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
author Cruz, Marileia dos Santos
author_facet Cruz, Marileia dos Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Marileia dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv black education
education history
social mobility
racial discrimination
educación negra
historia de la educación
movilidad social
discriminación racial
educação dos negros
história da educação
mobilidade social
discriminação racial
topic black education
education history
social mobility
racial discrimination
educación negra
historia de la educación
movilidad social
discriminación racial
educação dos negros
história da educação
mobilidade social
discriminação racial
description The present article aimed to rescue the social trajectory of a black family, whose most prominent member was the professor and journalist José do Nascimento Moraes. This family stood out for its adherence to a project of ascension based on erudition, which was enjoyed by generations. The research methodology contemplated the indiciary paradigm, involving analyses in a set of newspapers, available in the digital newspaper library of the National Library and in the Benedito Leite State Public Library. The study showed that despite the prominence of members of this family in the intellectual field, they were not exempted from facing racism.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255
10.4025/rbhe.v22.2022.e211
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e211
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154427
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154428
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Marileia dos Santos Cruz (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Marileia dos Santos Cruz (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e211
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e211
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e211
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532788158464