Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255 |
Resumo: | The present article aimed to rescue the social trajectory of a black family, whose most prominent member was the professor and journalist José do Nascimento Moraes. This family stood out for its adherence to a project of ascension based on erudition, which was enjoyed by generations. The research methodology contemplated the indiciary paradigm, involving analyses in a set of newspapers, available in the digital newspaper library of the National Library and in the Benedito Leite State Public Library. The study showed that despite the prominence of members of this family in the intellectual field, they were not exempted from facing racism. |
id |
RBHE-1_d67db5bff341bc14c220d43be5c4b10c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/61255 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in MaranhãoErudición y racismo en el camino ascendente de una familia negra en MaranhãoErudição e racismo na trajetória ascendente de uma família negra do Maranhãoblack educationeducation historysocial mobilityracial discriminationeducación negrahistoria de la educaciónmovilidad socialdiscriminación racialeducação dos negroshistória da educaçãomobilidade socialdiscriminação racialThe present article aimed to rescue the social trajectory of a black family, whose most prominent member was the professor and journalist José do Nascimento Moraes. This family stood out for its adherence to a project of ascension based on erudition, which was enjoyed by generations. The research methodology contemplated the indiciary paradigm, involving analyses in a set of newspapers, available in the digital newspaper library of the National Library and in the Benedito Leite State Public Library. The study showed that despite the prominence of members of this family in the intellectual field, they were not exempted from facing racism.Este artículo tiene por objeto rescatar la trayectoria social de una familia negra, cuyo miembro más destacado fue el profesor y periodista José do Nascimento Moraes. Esta familia se destacó por su adhesión a un proyecto de ascensión basado en la educación, el cual fue seguido por generaciones. La metodología de investigación contempló el paradigma de los indicios, involucrando análisis de publicaciones periódicas, disponibles en la hemeroteca digital de la Fundación Biblioteca Nacional y en la Biblioteca Pública Estatal Benedito Leite. El estudio mostró que, a pesar del protagonismo de los miembros de esta familia en el campo intelectual, el racismo fue parte de sus trayectorias.O presente artigo visou ao resgate da trajetória social de uma família negra, cujo membro mais proeminente foi o professor e jornalista José do Nascimento Moraes. Esta família se destacou pela adesão a um projeto de ascensão firmado na erudição, o qual foi desfrutado por gerações. A metodologia da pesquisa contemplou o resgate indiciário, na imprensa da segunda metade do século XIX e primeira metade do século XX, de eventos que envolveram esta família, em um conjunto de jornais disponível na hemeroteca digital da Fundação Biblioteca Nacional e na Biblioteca Pública Estadual Benedito Leite. O estudo demonstrou que, apesar do destaque de membros desta família no campo intelectual, eles não foram eximidos de enfrentamentos ao racismo.RBHE2022-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/6125510.4025/rbhe.v22.2022.e211Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e211Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e211Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2112238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154427https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154428Copyright (c) 2022 Marileia dos Santos Cruz (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Marileia dos Santos 2022-10-13T16:41:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/61255Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:41:50Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão Erudición y racismo en el camino ascendente de una familia negra en Maranhão Erudição e racismo na trajetória ascendente de uma família negra do Maranhão |
title |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão |
spellingShingle |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão Cruz, Marileia dos Santos black education education history social mobility racial discrimination educación negra historia de la educación movilidad social discriminación racial educação dos negros história da educação mobilidade social discriminação racial |
title_short |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão |
title_full |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão |
title_fullStr |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão |
title_full_unstemmed |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão |
title_sort |
Erudition and racism in the upward trajectory of a black family in Maranhão |
author |
Cruz, Marileia dos Santos |
author_facet |
Cruz, Marileia dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Marileia dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
black education education history social mobility racial discrimination educación negra historia de la educación movilidad social discriminación racial educação dos negros história da educação mobilidade social discriminação racial |
topic |
black education education history social mobility racial discrimination educación negra historia de la educación movilidad social discriminación racial educação dos negros história da educação mobilidade social discriminação racial |
description |
The present article aimed to rescue the social trajectory of a black family, whose most prominent member was the professor and journalist José do Nascimento Moraes. This family stood out for its adherence to a project of ascension based on erudition, which was enjoyed by generations. The research methodology contemplated the indiciary paradigm, involving analyses in a set of newspapers, available in the digital newspaper library of the National Library and in the Benedito Leite State Public Library. The study showed that despite the prominence of members of this family in the intellectual field, they were not exempted from facing racism. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255 10.4025/rbhe.v22.2022.e211 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e211 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154427 https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/61255/751375154428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marileia dos Santos Cruz (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marileia dos Santos Cruz (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e211 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e211 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e211 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532788158464 |