“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807 |
Resumo: | This study aims at investigating the main discourses addressed tothe education of impoverished children disseminated by Revistado Ensino, Minas Gerais state, between 1925 and 1930. To thisend, we carried out a documental analysis of 52 issues of Revistado Ensino and consulted part of the legislation concerning theeducational reform occurred at that time. We adopted the so-called “Foucaultian tools” as a theoretical-methodologicalframework, mainly those that help us understand the relations ofpower and knowledge present in discourse. The results obtainedsuggest poor children’s education as the best device for a widerformation of individuals; and this formation was consideredparamount so that students could become productive citizens. |
id |
RBHE-1_d724a90fdabcf43d56693f84496f94c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40807 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)“Todo sirve para quien todo necesita” : los discursos sobre la escolarización de la infancia pobre, presentes en la Revista de Ensino, de Minas Gerais (1925-1930)"Tudo presta a quem tudo precisa": os discursos sobre a escolarização da infância pobre presentes na "Revista do Ensino" de Minas Gerais (1925-1930)Poor childhoodschoolingRevista do Ensinomoral discoursemedical discoursepsychological discourseInfancia pobreescolarizaciónRevista de Enseñanzadiscurso moraldiscurso médicodiscurso de la PsicologíaInfância pobreEscolarizaçãoRevista do EnsinoDiscurso moralDiscurso médicoDiscurso da Psicologia.Escolarização da infância pobre em Minas GeraisThis study aims at investigating the main discourses addressed tothe education of impoverished children disseminated by Revistado Ensino, Minas Gerais state, between 1925 and 1930. To thisend, we carried out a documental analysis of 52 issues of Revistado Ensino and consulted part of the legislation concerning theeducational reform occurred at that time. We adopted the so-called “Foucaultian tools” as a theoretical-methodologicalframework, mainly those that help us understand the relations ofpower and knowledge present in discourse. The results obtainedsuggest poor children’s education as the best device for a widerformation of individuals; and this formation was consideredparamount so that students could become productive citizens.Este trabajo investiga los principales discursos dirigidos ala educación de la infancia pobre publicados por la Revistade Enseñanza de Minas Gerais entre 1925 y1930. Para talemprendimiento, fue realizado el análisis documental de 52números de la Revista de Enseñanza y también la consultade parte de la legislación del período en cuestión. Comoreferencial teórico-metodológico, fueron adoptadas las llamadas“herramientas foucaultianas”, principalmente aquellas que nosayudan a comprender las “relaciones de poder y saber”, asícomo la “producción de verdades” en el interior de los discursos.Los resultados de la pesquisa apuntan que la escolarizaciónde la infancia pobre fue vista, por los discursos pesquisados,como condición considerada primordial para que el alumno seconvirtiera en un ciudadano productivo para la sociedad.Este trabalho investiga os principais discursos direcionados à educação da infância pobre e veiculados pela Revista do Ensino de Minas Gerais entre os anos de 1925 e 1930. Para tal empreendimento foi realizada a análise documental dos 52 números da Revista e também a consulta de parte da legislação referente às reformas educacionais ocorridas no período. Como referencial teórico-metodológico foram adotadas as chamadas “ferramentas focaultianas”, principalmente aquelas que nos ajudam a compreender as relações de poder e de saber existentes no discurso. Os resultados apontam que a escolarização da infância pobre foi vista como o melhor dispositivo para uma formação mais ampla desse sujeito, condição considerada primordial para que este se tornasse um cidadão produtivo para a sociedade.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica em fontes primáriasapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-1162238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Paula Cristina David2022-02-22T22:17:24Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40807Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:24Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) “Todo sirve para quien todo necesita” : los discursos sobre la escolarización de la infancia pobre, presentes en la Revista de Ensino, de Minas Gerais (1925-1930) "Tudo presta a quem tudo precisa": os discursos sobre a escolarização da infância pobre presentes na "Revista do Ensino" de Minas Gerais (1925-1930) |
title |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) |
spellingShingle |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) Guimarães, Paula Cristina David Poor childhood schooling Revista do Ensino moral discourse medical discourse psychological discourse Infancia pobre escolarización Revista de Enseñanza discurso moral discurso médico discurso de la Psicología Infância pobre Escolarização Revista do Ensino Discurso moral Discurso médico Discurso da Psicologia. Escolarização da infância pobre em Minas Gerais |
title_short |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) |
title_full |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) |
title_fullStr |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) |
title_full_unstemmed |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) |
title_sort |
“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930) |
author |
Guimarães, Paula Cristina David |
author_facet |
Guimarães, Paula Cristina David |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Paula Cristina David |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Poor childhood schooling Revista do Ensino moral discourse medical discourse psychological discourse Infancia pobre escolarización Revista de Enseñanza discurso moral discurso médico discurso de la Psicología Infância pobre Escolarização Revista do Ensino Discurso moral Discurso médico Discurso da Psicologia. Escolarização da infância pobre em Minas Gerais |
topic |
Poor childhood schooling Revista do Ensino moral discourse medical discourse psychological discourse Infancia pobre escolarización Revista de Enseñanza discurso moral discurso médico discurso de la Psicología Infância pobre Escolarização Revista do Ensino Discurso moral Discurso médico Discurso da Psicologia. Escolarização da infância pobre em Minas Gerais |
description |
This study aims at investigating the main discourses addressed tothe education of impoverished children disseminated by Revistado Ensino, Minas Gerais state, between 1925 and 1930. To thisend, we carried out a documental analysis of 52 issues of Revistado Ensino and consulted part of the legislation concerning theeducational reform occurred at that time. We adopted the so-called “Foucaultian tools” as a theoretical-methodologicalframework, mainly those that help us understand the relations ofpower and knowledge present in discourse. The results obtainedsuggest poor children’s education as the best device for a widerformation of individuals; and this formation was consideredparamount so that students could become productive citizens. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica em fontes primárias |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807/PDF |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116 Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531385163776 |