“Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Paula Cristina David
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807
Resumo: This study aims at investigating the main discourses addressed tothe education of impoverished children disseminated by Revistado Ensino, Minas Gerais state, between 1925 and 1930. To thisend, we carried out a documental analysis of 52 issues of Revistado Ensino and consulted part of the legislation concerning theeducational reform occurred at that time. We adopted the so-called “Foucaultian tools” as a theoretical-methodologicalframework, mainly those that help us understand the relations ofpower and knowledge present in discourse. The results obtainedsuggest poor children’s education as the best device for a widerformation of individuals; and this formation was consideredparamount so that students could become productive citizens.
id RBHE-1_d724a90fdabcf43d56693f84496f94c4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40807
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)“Todo sirve para quien todo necesita” : los discursos sobre la escolarización de la infancia pobre, presentes en la Revista de Ensino, de Minas Gerais (1925-1930)"Tudo presta a quem tudo precisa": os discursos sobre a escolarização da infância pobre presentes na "Revista do Ensino" de Minas Gerais (1925-1930)Poor childhoodschoolingRevista do Ensinomoral discoursemedical discoursepsychological discourseInfancia pobreescolarizaciónRevista de Enseñanzadiscurso moraldiscurso médicodiscurso de la PsicologíaInfância pobreEscolarizaçãoRevista do EnsinoDiscurso moralDiscurso médicoDiscurso da Psicologia.Escolarização da infância pobre em Minas GeraisThis study aims at investigating the main discourses addressed tothe education of impoverished children disseminated by Revistado Ensino, Minas Gerais state, between 1925 and 1930. To thisend, we carried out a documental analysis of 52 issues of Revistado Ensino and consulted part of the legislation concerning theeducational reform occurred at that time. We adopted the so-called “Foucaultian tools” as a theoretical-methodologicalframework, mainly those that help us understand the relations ofpower and knowledge present in discourse. The results obtainedsuggest poor children’s education as the best device for a widerformation of individuals; and this formation was consideredparamount so that students could become productive citizens.Este trabajo investiga los principales discursos dirigidos ala educación de la infancia pobre publicados por la Revistade Enseñanza de Minas Gerais entre 1925 y1930. Para talemprendimiento, fue realizado el análisis documental de 52números de la Revista de Enseñanza y también la consultade parte de la legislación del período en cuestión. Comoreferencial teórico-metodológico, fueron adoptadas las llamadas“herramientas foucaultianas”, principalmente aquellas que nosayudan a comprender las “relaciones de poder y saber”, asícomo la “producción de verdades” en el interior de los discursos.Los resultados de la pesquisa apuntan que la escolarizaciónde la infancia pobre fue vista, por los discursos pesquisados,como condición considerada primordial para que el alumno seconvirtiera en un ciudadano productivo para la sociedad.Este trabalho investiga os principais discursos direcionados à educação da infância pobre e veiculados pela Revista do Ensino de Minas Gerais entre os anos de 1925 e 1930. Para tal empreendimento foi realizada a análise documental dos 52 números da Revista e também a consulta de parte da legislação referente às reformas educacionais ocorridas no período. Como referencial teórico-metodológico foram adotadas as chamadas “ferramentas focaultianas”, principalmente aquelas que nos ajudam a compreender as relações de poder e de saber existentes no discurso. Os resultados apontam que a escolarização da infância pobre foi vista como o melhor dispositivo para uma formação mais ampla desse sujeito, condição considerada primordial para que este se tornasse um cidadão produtivo para a sociedade.RBHE2017-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Histórica em fontes primáriasapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-1162238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807/PDFCopyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Paula Cristina David2022-02-22T22:17:24Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40807Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:24Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
“Todo sirve para quien todo necesita” : los discursos sobre la escolarización de la infancia pobre, presentes en la Revista de Ensino, de Minas Gerais (1925-1930)
"Tudo presta a quem tudo precisa": os discursos sobre a escolarização da infância pobre presentes na "Revista do Ensino" de Minas Gerais (1925-1930)
title “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
spellingShingle “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
Guimarães, Paula Cristina David
Poor childhood
schooling
Revista do Ensino
moral discourse
medical discourse
psychological discourse
Infancia pobre
escolarización
Revista de Enseñanza
discurso moral
discurso médico
discurso de la Psicología
Infância pobre
Escolarização
Revista do Ensino
Discurso moral
Discurso médico
Discurso da Psicologia.
Escolarização da infância pobre em Minas Gerais
title_short “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
title_full “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
title_fullStr “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
title_full_unstemmed “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
title_sort “Everything is good for those who need” : the discourses about the education of poor children disseminated by Revista de Ensino, Minas Gerais state (1925-1930)
author Guimarães, Paula Cristina David
author_facet Guimarães, Paula Cristina David
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Paula Cristina David
dc.subject.por.fl_str_mv Poor childhood
schooling
Revista do Ensino
moral discourse
medical discourse
psychological discourse
Infancia pobre
escolarización
Revista de Enseñanza
discurso moral
discurso médico
discurso de la Psicología
Infância pobre
Escolarização
Revista do Ensino
Discurso moral
Discurso médico
Discurso da Psicologia.
Escolarização da infância pobre em Minas Gerais
topic Poor childhood
schooling
Revista do Ensino
moral discourse
medical discourse
psychological discourse
Infancia pobre
escolarización
Revista de Enseñanza
discurso moral
discurso médico
discurso de la Psicología
Infância pobre
Escolarização
Revista do Ensino
Discurso moral
Discurso médico
Discurso da Psicologia.
Escolarização da infância pobre em Minas Gerais
description This study aims at investigating the main discourses addressed tothe education of impoverished children disseminated by Revistado Ensino, Minas Gerais state, between 1925 and 1930. To thisend, we carried out a documental analysis of 52 issues of Revistado Ensino and consulted part of the legislation concerning theeducational reform occurred at that time. We adopted the so-called “Foucaultian tools” as a theoretical-methodologicalframework, mainly those that help us understand the relations ofpower and knowledge present in discourse. The results obtainedsuggest poor children’s education as the best device for a widerformation of individuals; and this formation was consideredparamount so that students could become productive citizens.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica em fontes primárias
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40807/PDF
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 13 No 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 13 Núm. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116
Revista Brasileira de História da Educação; v. 13 n. 3[33] (2013): Setembro/Dezembro; 87-116
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531385163776