The first English language teachers of the nineteenth century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elaine Maria
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54272
Resumo: The main objective of this article is to relate the trajectory of three 19th century English language teachers to the process of institutionalizing English language teaching, in the face of French hegemony. To this end, the assumptions of the New Cultural History were used, favoring different sources, such as official documents, 19th century newspapers and prefaces of the compendiums published by the selected teachers. The research findings show us that the struggles faced by teachers were of great importance for the consolidation of a field of work at different times of the 19th century, taking into account that French played a hegemonic role with regard to language teaching.
id RBHE-1_da6beb7b38a96cd23476cf1890c4f2c0
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54272
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The first English language teachers of the nineteenth centuryLos primeros profesores de lengua inglesa del siglo diecinueveOs primeiros professores de língua inglesa do século XIXenglish teachingnineteenth centurydisciplines historyenseñanza del inglêssiglo diecinuevehistoria de las disciplinasensino de inglêsperíodo oitocentistahistória das disciplinasThe main objective of this article is to relate the trajectory of three 19th century English language teachers to the process of institutionalizing English language teaching, in the face of French hegemony. To this end, the assumptions of the New Cultural History were used, favoring different sources, such as official documents, 19th century newspapers and prefaces of the compendiums published by the selected teachers. The research findings show us that the struggles faced by teachers were of great importance for the consolidation of a field of work at different times of the 19th century, taking into account that French played a hegemonic role with regard to language teaching.El objetivo principal de este artículo es relacionar la trayectoria de três profesores de inglês Del siglo XIX con el proceso de institucionalización de la enseñanza del idioma inglés, frente a la hegemonía francesa. Con este fin, se utilizaron los supuestos de la Nueva Historia Cultural, favoreciendo diferentes fuentes, como documentos oficiales, periódicos Del siglo XIX y prefacios a compendios publicados por los profesores seleccionados. Los resultados de la investigación nos muestran que las luchas que enfrentaron los maestros fueron de gran importancia para la consolidación de un campo de trabajo en diferentes épocas delsiglo XIX, teniendo em cuenta que el francés desempeñó un papel hegemónico con respecto a la enseñanza de idiomas.O presente artigo tem como objetivo principal relacionar a trajetória de três professores de língua inglesa do século XIX com o processo de institucionalização do ensino da língua inglesa, frente à hegemonia francesa. Para tanto, os pressupostos da Nova História Cultural foram utilizados, privilegiando-se de fontes diversas, como documentos oficiais, jornais oitocentistas e prefácios de compêndios publicados pelos professores selecionados. Os achados da pesquisa nos mostram que as lutas enfrentadas pelos docentes tiveram grande importância para a consolidação de um campo de trabalho em momentos diferentes do século XIX, levando-se em consideração que o francês ocupava um papel hegemônico no que se refere ao ensino de línguas vivasRBHE2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5427210.4025/rbhe.v21.2021.e164Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e164Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e164Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1642238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54272/751375151604Copyright (c) 2021 Elaine Maria Santos (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elaine Maria2022-02-22T21:28:47Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54272Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T21:28:47Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The first English language teachers of the nineteenth century
Los primeros profesores de lengua inglesa del siglo diecinueve
Os primeiros professores de língua inglesa do século XIX
title The first English language teachers of the nineteenth century
spellingShingle The first English language teachers of the nineteenth century
Santos, Elaine Maria
english teaching
nineteenth century
disciplines history
enseñanza del inglês
siglo diecinueve
historia de las disciplinas
ensino de inglês
período oitocentista
história das disciplinas
title_short The first English language teachers of the nineteenth century
title_full The first English language teachers of the nineteenth century
title_fullStr The first English language teachers of the nineteenth century
title_full_unstemmed The first English language teachers of the nineteenth century
title_sort The first English language teachers of the nineteenth century
author Santos, Elaine Maria
author_facet Santos, Elaine Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Elaine Maria
dc.subject.por.fl_str_mv english teaching
nineteenth century
disciplines history
enseñanza del inglês
siglo diecinueve
historia de las disciplinas
ensino de inglês
período oitocentista
história das disciplinas
topic english teaching
nineteenth century
disciplines history
enseñanza del inglês
siglo diecinueve
historia de las disciplinas
ensino de inglês
período oitocentista
história das disciplinas
description The main objective of this article is to relate the trajectory of three 19th century English language teachers to the process of institutionalizing English language teaching, in the face of French hegemony. To this end, the assumptions of the New Cultural History were used, favoring different sources, such as official documents, 19th century newspapers and prefaces of the compendiums published by the selected teachers. The research findings show us that the struggles faced by teachers were of great importance for the consolidation of a field of work at different times of the 19th century, taking into account that French played a hegemonic role with regard to language teaching.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54272
10.4025/rbhe.v21.2021.e164
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54272
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e164
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54272/751375151604
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Elaine Maria Santos (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Elaine Maria Santos (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e164
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e164
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e164
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532438982656