Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Felipe Tavares
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Costa, Rafaela Paiva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896
Resumo: The article examines the educational policies for trainingteachers in Pará State, during the First Republic, through theconcept that guided political and educational reform ofNormal Schools during the first administration of GovernorLauro Sodré (1891-1897); and based on the model of the‘good teacher’ found in pedagogical magazine A Escola(1900-1904). In this context, teacher training was a strategicoccurrence seeking to legitimize the new regime by organizingan institutional arrangement: Normal School reform and theeducational recommendations of A Escola magazine. In thisarrangement, the schoolmaster was the ‘priest’ of theRepublican cause, with a ‘mission’ to ensure the legitimacy ofinstitutions and the civic and political formation of futurecitizens.
id RBHE-1_dbaea3e5913ec6e2d92b69f62bfd22b4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38896
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)Educação como sacerdócio: formação de professores no Pará Republicano (1891-1904)First RepublicEducational ReformsTeacher TrainingPrimeira RepúblicaReformas EducacionaisRevista PedagógicaFormação de ProfessoresEscola Normal.Formação de Professores na Primeira RepúblicaThe article examines the educational policies for trainingteachers in Pará State, during the First Republic, through theconcept that guided political and educational reform ofNormal Schools during the first administration of GovernorLauro Sodré (1891-1897); and based on the model of the‘good teacher’ found in pedagogical magazine A Escola(1900-1904). In this context, teacher training was a strategicoccurrence seeking to legitimize the new regime by organizingan institutional arrangement: Normal School reform and theeducational recommendations of A Escola magazine. In thisarrangement, the schoolmaster was the ‘priest’ of theRepublican cause, with a ‘mission’ to ensure the legitimacy ofinstitutions and the civic and political formation of futurecitizens.O artigo analisa as políticas educacionais destinadas à ‘formação de professores’ no Pará, durante a Primeira República, por meio da concepção político-educacional que orientou a reforma da Escola Normal no Primeiro Governo de Lauro Sodré (1891-1897); e a partir do modelo de ‘bom professor’ presente na revista pedagógica A Escola (1900-1904). Nesse contexto, a ‘formação de professores’ fora uma instância estratégica com vistas a legitimar o novo regime a partir da organização de um arranjo institucional: a reforma da Escola Normal e as prescrições pedagógicas da revista A Escola. Assim, o mestre-escola era o ‘sacerdote’ da causa republicana com a ‘missão’ de garantir a legitimidade das instituições e a formação cívica e política dos futuros cidadãos.RBHE2014-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-1372238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896/pdf_40Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Felipe TavaresCosta, Rafaela Paiva2022-02-22T22:18:22Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38896Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:22Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
Educação como sacerdócio: formação de professores no Pará Republicano (1891-1904)
title Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
spellingShingle Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
Moraes, Felipe Tavares
First Republic
Educational Reforms
Teacher Training
Primeira República
Reformas Educacionais
Revista Pedagógica
Formação de Professores
Escola Normal.
Formação de Professores na Primeira República
title_short Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
title_full Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
title_fullStr Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
title_full_unstemmed Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
title_sort Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
author Moraes, Felipe Tavares
author_facet Moraes, Felipe Tavares
Costa, Rafaela Paiva
author_role author
author2 Costa, Rafaela Paiva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Felipe Tavares
Costa, Rafaela Paiva
dc.subject.por.fl_str_mv First Republic
Educational Reforms
Teacher Training
Primeira República
Reformas Educacionais
Revista Pedagógica
Formação de Professores
Escola Normal.
Formação de Professores na Primeira República
topic First Republic
Educational Reforms
Teacher Training
Primeira República
Reformas Educacionais
Revista Pedagógica
Formação de Professores
Escola Normal.
Formação de Professores na Primeira República
description The article examines the educational policies for trainingteachers in Pará State, during the First Republic, through theconcept that guided political and educational reform ofNormal Schools during the first administration of GovernorLauro Sodré (1891-1897); and based on the model of the‘good teacher’ found in pedagogical magazine A Escola(1900-1904). In this context, teacher training was a strategicoccurrence seeking to legitimize the new regime by organizingan institutional arrangement: Normal School reform and theeducational recommendations of A Escola magazine. In thisarrangement, the schoolmaster was the ‘priest’ of theRepublican cause, with a ‘mission’ to ensure the legitimacy ofinstitutions and the civic and political formation of futurecitizens.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896/pdf_40
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137
Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530845147136