Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896 |
Resumo: | The article examines the educational policies for trainingteachers in Pará State, during the First Republic, through theconcept that guided political and educational reform ofNormal Schools during the first administration of GovernorLauro Sodré (1891-1897); and based on the model of the‘good teacher’ found in pedagogical magazine A Escola(1900-1904). In this context, teacher training was a strategicoccurrence seeking to legitimize the new regime by organizingan institutional arrangement: Normal School reform and theeducational recommendations of A Escola magazine. In thisarrangement, the schoolmaster was the ‘priest’ of theRepublican cause, with a ‘mission’ to ensure the legitimacy ofinstitutions and the civic and political formation of futurecitizens. |
id |
RBHE-1_dbaea3e5913ec6e2d92b69f62bfd22b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38896 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904)Educação como sacerdócio: formação de professores no Pará Republicano (1891-1904)First RepublicEducational ReformsTeacher TrainingPrimeira RepúblicaReformas EducacionaisRevista PedagógicaFormação de ProfessoresEscola Normal.Formação de Professores na Primeira RepúblicaThe article examines the educational policies for trainingteachers in Pará State, during the First Republic, through theconcept that guided political and educational reform ofNormal Schools during the first administration of GovernorLauro Sodré (1891-1897); and based on the model of the‘good teacher’ found in pedagogical magazine A Escola(1900-1904). In this context, teacher training was a strategicoccurrence seeking to legitimize the new regime by organizingan institutional arrangement: Normal School reform and theeducational recommendations of A Escola magazine. In thisarrangement, the schoolmaster was the ‘priest’ of theRepublican cause, with a ‘mission’ to ensure the legitimacy ofinstitutions and the civic and political formation of futurecitizens.O artigo analisa as políticas educacionais destinadas à ‘formação de professores’ no Pará, durante a Primeira República, por meio da concepção político-educacional que orientou a reforma da Escola Normal no Primeiro Governo de Lauro Sodré (1891-1897); e a partir do modelo de ‘bom professor’ presente na revista pedagógica A Escola (1900-1904). Nesse contexto, a ‘formação de professores’ fora uma instância estratégica com vistas a legitimar o novo regime a partir da organização de um arranjo institucional: a reforma da Escola Normal e as prescrições pedagógicas da revista A Escola. Assim, o mestre-escola era o ‘sacerdote’ da causa republicana com a ‘missão’ de garantir a legitimidade das instituições e a formação cívica e política dos futuros cidadãos.RBHE2014-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-1372238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896/pdf_40Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Felipe TavaresCosta, Rafaela Paiva2022-02-22T22:18:22Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38896Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:22Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) Educação como sacerdócio: formação de professores no Pará Republicano (1891-1904) |
title |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) |
spellingShingle |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) Moraes, Felipe Tavares First Republic Educational Reforms Teacher Training Primeira República Reformas Educacionais Revista Pedagógica Formação de Professores Escola Normal. Formação de Professores na Primeira República |
title_short |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) |
title_full |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) |
title_fullStr |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) |
title_full_unstemmed |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) |
title_sort |
Education as priesthood: teacher training in Republican Pará state (1891-1904) |
author |
Moraes, Felipe Tavares |
author_facet |
Moraes, Felipe Tavares Costa, Rafaela Paiva |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Rafaela Paiva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Felipe Tavares Costa, Rafaela Paiva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
First Republic Educational Reforms Teacher Training Primeira República Reformas Educacionais Revista Pedagógica Formação de Professores Escola Normal. Formação de Professores na Primeira República |
topic |
First Republic Educational Reforms Teacher Training Primeira República Reformas Educacionais Revista Pedagógica Formação de Professores Escola Normal. Formação de Professores na Primeira República |
description |
The article examines the educational policies for trainingteachers in Pará State, during the First Republic, through theconcept that guided political and educational reform ofNormal Schools during the first administration of GovernorLauro Sodré (1891-1897); and based on the model of the‘good teacher’ found in pedagogical magazine A Escola(1900-1904). In this context, teacher training was a strategicoccurrence seeking to legitimize the new regime by organizingan institutional arrangement: Normal School reform and theeducational recommendations of A Escola magazine. In thisarrangement, the schoolmaster was the ‘priest’ of theRepublican cause, with a ‘mission’ to ensure the legitimacy ofinstitutions and the civic and political formation of futurecitizens. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38896/pdf_40 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 14 No 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 14 Núm. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137 Revista Brasileira de História da Educação; v. 14 n. 3[36] (2014): Setembro/Dezembro; 111-137 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530845147136 |