The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita, Ilka Miglio de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do, Oliveira, Marcus Aldenisson de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915
Resumo: Here is presented the analysis of a trilogy Arithmetic. Such works have circulated for primary and secondary schools inBrazil, in the period between the second half of the nineteenth century and the beginning of the second half of the nineteen hundreds. Movement which comprised nearly a century. This analysis focuses on some characters (garments) that provided a project materialize, becoming a cultural object. These garments methodology will focus herself. Apparently, this trilogy spread a way of teaching Arithmetic that is configured in that context, as an innovator and modernizer. Question arises: How does the author thought the teaching of Arithmetic? That methodological ‘guise’ of education was called for innovative and modernizing the teaching of Arithmetic?
id RBHE-1_dc3d7f471ff3880f4fdb588eb2bea9b6
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38915
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach ArithmeticLa trilogía Arithmetica de Antônio Bandeira Trajano: un proyecto innovador y modernizador para enseñar AritméticaA trilogia "Arithmetica" de Antônio Bandeira Trajano: um projeto inovador e modernizador para ensinar AritméticaArithmetica trilogyMethodology of teaching ArithmeticHistory of mathematics educationTrilogía ArithmeticaMetodología de enseñanza de la AritméticaHistoria de la educación matemáticaHistória da Educação MatemáticaHere is presented the analysis of a trilogy Arithmetic. Such works have circulated for primary and secondary schools inBrazil, in the period between the second half of the nineteenth century and the beginning of the second half of the nineteen hundreds. Movement which comprised nearly a century. This analysis focuses on some characters (garments) that provided a project materialize, becoming a cultural object. These garments methodology will focus herself. Apparently, this trilogy spread a way of teaching Arithmetic that is configured in that context, as an innovator and modernizer. Question arises: How does the author thought the teaching of Arithmetic? That methodological ‘guise’ of education was called for innovative and modernizing the teaching of Arithmetic?Se presenta aquí el análisis de una trilogía Arithmetica. Estas obras circularon por las escuelas primarias y secundarias de Brasil en el período comprendido entre la segunda mitad de los Ochocientos y el comienzo de la segunda mitad de los Novecientos. Circulación que comprendió casi un siglo. Este análisis se centra en algunos personajes (ropaje) que proporcionaron un proyecto de materializar, convirtiéndose en un objeto cultural. De estos ropajes se privilegiará la metodología. Al parecer, de esta trilogía se extendió una manera de enseñar Aritmética que se configuró, en aquel contexto, como innovador y modernizador. Interesa saber: ¿De qué manera el autor pensó la enseñanza dela Aritmética? ¿Qué ‘ropaje’ metodológico de enseñanza quedó denominado de innovador y modernizador para la enseñanza dela Aritmética?Apresenta-se aqui a análise de uma trilogia Arithmetica. Tais obras circularam por escolas primárias e secundárias do Brasil, no período compreendido entre a segunda metade dos Oitocentos e o início da segunda metade dos Novecentos. Circulação que compreendeu quase um século. Tal análise foca alguns caracteres (roupagens) que proporcionaram a um projeto se materializar, transformando-se em objeto cultural. Dessas roupagens, privilegiar-se-á a metodologia. Ao que tudo indica, essa trilogia disseminou um modo de ensinar aritmética que se configurou, naquele contexto, como inovador e modernizador. Interessa saber: Como o autor pensou o ensino de aritmética? Que ‘roupagem’ metodológica de ensino ficou denominada inovadora e modernizadora para o ensino de aritmética?RBHE2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-2342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915/pdf_53Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Ilka Miglio deNascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho doOliveira, Marcus Aldenisson de2022-02-22T22:18:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38915Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:12Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
La trilogía Arithmetica de Antônio Bandeira Trajano: un proyecto innovador y modernizador para enseñar Aritmética
A trilogia "Arithmetica" de Antônio Bandeira Trajano: um projeto inovador e modernizador para ensinar Aritmética
title The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
spellingShingle The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
Mesquita, Ilka Miglio de
Arithmetica trilogy
Methodology of teaching Arithmetic
History of mathematics education
Trilogía Arithmetica
Metodología de enseñanza de la Aritmética
Historia de la educación matemática
História da Educação Matemática
title_short The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
title_full The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
title_fullStr The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
title_full_unstemmed The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
title_sort The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
author Mesquita, Ilka Miglio de
author_facet Mesquita, Ilka Miglio de
Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do
Oliveira, Marcus Aldenisson de
author_role author
author2 Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do
Oliveira, Marcus Aldenisson de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita, Ilka Miglio de
Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do
Oliveira, Marcus Aldenisson de
dc.subject.por.fl_str_mv Arithmetica trilogy
Methodology of teaching Arithmetic
History of mathematics education
Trilogía Arithmetica
Metodología de enseñanza de la Aritmética
Historia de la educación matemática
História da Educação Matemática
topic Arithmetica trilogy
Methodology of teaching Arithmetic
History of mathematics education
Trilogía Arithmetica
Metodología de enseñanza de la Aritmética
Historia de la educación matemática
História da Educação Matemática
description Here is presented the analysis of a trilogy Arithmetic. Such works have circulated for primary and secondary schools inBrazil, in the period between the second half of the nineteenth century and the beginning of the second half of the nineteen hundreds. Movement which comprised nearly a century. This analysis focuses on some characters (garments) that provided a project materialize, becoming a cultural object. These garments methodology will focus herself. Apparently, this trilogy spread a way of teaching Arithmetic that is configured in that context, as an innovator and modernizer. Question arises: How does the author thought the teaching of Arithmetic? That methodological ‘guise’ of education was called for innovative and modernizing the teaching of Arithmetic?
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915/pdf_53
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234
Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530880798720