From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Rogério
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38634
Resumo: This text intends to look from the angle of educational practices the performance of the teaching that defines historically as a profession. The author approaches the activities of the teachers since the rudimentary didactics on the sphere of elementary knowledges until the search for information in it’s transmission through the resources to sources not registered extra scholastic. At the same step, shows that the privileged form of punishment of transgression of normatives scholastics – the named “physical correction” – does not configure a practice confined to the past. It shows equally that in the present it is still not only accepted as practice in institutions said educatives. In the portuguese example it was about the doctrinal definitions presented in the board of the Supreme Court portuguese that were received with severe critics from the circle of portuguese pedagogues that inspire themselves in an humanist education. 
id RBHE-1_decc93947994e51f41e337b73b8a8939
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38634
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling From the ferule to the internet a revisitation of the teaching professionDa palmatória à internet uma revisitação da profissão docenteFerule – TeachingRead – Write – CountCalligraphy – InternetPalmatória – EnsinoLer – Escrever – ContarCaligrafia – InternetThis text intends to look from the angle of educational practices the performance of the teaching that defines historically as a profession. The author approaches the activities of the teachers since the rudimentary didactics on the sphere of elementary knowledges until the search for information in it’s transmission through the resources to sources not registered extra scholastic. At the same step, shows that the privileged form of punishment of transgression of normatives scholastics – the named “physical correction” – does not configure a practice confined to the past. It shows equally that in the present it is still not only accepted as practice in institutions said educatives. In the portuguese example it was about the doctrinal definitions presented in the board of the Supreme Court portuguese that were received with severe critics from the circle of portuguese pedagogues that inspire themselves in an humanist education. Este texto pretende olhar do ângulo das práticas educacionais o exercício do ensino que se define historicamente como profissão. O autor aborda as actividades dos professores desde os seus rudimentos didácticos na esfera dos saberes elementares até a busca de informação e da sua transmissão pelo recurso a fontes não escriturais extra-escolares. Ao mesmo passo, mostra que a modalidade privilegiada de punição da transgressão de normativos escolares – a chamada “correcção física” – não configura uma prática confinada ao passado. Mostra igualmente que no presente ela é ainda não só aceite como praticada em instituições ditas educativas. No exemplo português tratou-se mesmo das definições doutrinais apresentadas no quadro do Supremo Tribunal de Justiça português que foram recebidas com severas críticas pelos círculos pedagógicos portugueses que se inspiram de uma educação humanista.  RBHE2012-02-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38634Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 11-39Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 11-39Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 11-392238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38634/20165Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Rogério2022-02-22T22:20:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38634Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:12Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
Da palmatória à internet uma revisitação da profissão docente
title From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
spellingShingle From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
Fernandes, Rogério
Ferule – Teaching
Read – Write – Count
Calligraphy – Internet
Palmatória – Ensino
Ler – Escrever – Contar
Caligrafia – Internet
title_short From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
title_full From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
title_fullStr From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
title_full_unstemmed From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
title_sort From the ferule to the internet a revisitation of the teaching profession
author Fernandes, Rogério
author_facet Fernandes, Rogério
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Ferule – Teaching
Read – Write – Count
Calligraphy – Internet
Palmatória – Ensino
Ler – Escrever – Contar
Caligrafia – Internet
topic Ferule – Teaching
Read – Write – Count
Calligraphy – Internet
Palmatória – Ensino
Ler – Escrever – Contar
Caligrafia – Internet
description This text intends to look from the angle of educational practices the performance of the teaching that defines historically as a profession. The author approaches the activities of the teachers since the rudimentary didactics on the sphere of elementary knowledges until the search for information in it’s transmission through the resources to sources not registered extra scholastic. At the same step, shows that the privileged form of punishment of transgression of normatives scholastics – the named “physical correction” – does not configure a practice confined to the past. It shows equally that in the present it is still not only accepted as practice in institutions said educatives. In the portuguese example it was about the doctrinal definitions presented in the board of the Supreme Court portuguese that were received with severe critics from the circle of portuguese pedagogues that inspire themselves in an humanist education. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38634
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38634
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38634/20165
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 11-39
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 11-39
Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 1 [11] (2006): Janeiro/Junho; 11-39
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529945468929