Caring as a women's profession
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126 |
Resumo: | In the transition from the 19th to the 20th century, few women had access to higher education. In this article, we investigate the intellectual trajectory of Eudésia Vieira: the first female doctor from Paraíba formed in 1934. The study used biographical sources and newspaper articles. Therefore, it is possible to indicate three common elements in the trajectories of the first brazilian doctors: 1) the difficulties faced by them in the political and cultural context of the period, 2) the teaching profession as the first activity carried out in the public space and 3) medicine as profession to care for other women and children. In addition, Eudésia Vieira was part of the group of Catholic intellectuals who rose in the press to propagate Christian reformist ideals |
id |
RBHE-1_e21952bf1b75a6b14b207213f35ab729 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54126 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Caring as a women's professionCuidando como profesión de una mujerO cuidar como profissão das mulhereseducationfemale conditionsocial reformeducacióncondición femeninareforma socialeducaçãoemancipação femininareforma socialIn the transition from the 19th to the 20th century, few women had access to higher education. In this article, we investigate the intellectual trajectory of Eudésia Vieira: the first female doctor from Paraíba formed in 1934. The study used biographical sources and newspaper articles. Therefore, it is possible to indicate three common elements in the trajectories of the first brazilian doctors: 1) the difficulties faced by them in the political and cultural context of the period, 2) the teaching profession as the first activity carried out in the public space and 3) medicine as profession to care for other women and children. In addition, Eudésia Vieira was part of the group of Catholic intellectuals who rose in the press to propagate Christian reformist idealsEn la transición del siglo XIX al siglo XX, pocas mujeres tuvieron acceso a la educación superior. En este artículo, investigamos la trayectoria intelectual de Eudésia Vieira: la primera doctora de Paraíba, graduada en 1934. El estudio utilizó fuentes (auto) biográficas y artículos periodísticos. Ante esto, es posible indicar tres elementos comunes en las trayectorias de los primeros médicos brasileños: 1) las dificultades que enfrentan en el contexto político y cultural de la época, 2) la profesión docente como la primera actividad realizada en el espacio público y 3) la medicina como profesión para cuidar a otras mujeres y niños. Además, Eudésia Vieira era parte del grupo de intelectuales católicos que se alzaron en la prensa para propagar los ideales reformistas cristianos.Na transição do século XIX para o século XX poucas foram as mulheres que tiveram acesso ao ensino superior. Neste artigo, investigamos a trajetória intelectual de Eudésia Vieira: a primeira médica paraibana, formada em 1934. O estudo utilizou fontes (auto)biográficas e artigos de jornais. Diante disso, é possível indicar três elementos comuns nas trajetórias das primeiras médicas brasileiras: 1) as dificuldades enfrentadas por elas no contexto político e cultural do período, 2) a profissão docente como a primeira atividade realizada no espaço público e 3) a medicina como profissão para cuidar de outras mulheres e das crianças. Além disso, Eudésia Vieira fez parte do grupo de intelectuais católicas que ascenderam na imprensa para propagar os ideais reformistas de cunho cristãoRBHE2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5412610.4025/rbhe.v21.2021.e149Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e149Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e149Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1492238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126/751375151449Copyright (c) 2020 Amanda Sousa Galvíncio, Jean Carlo de Carvalho Costa (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalvíncio, Amanda Sousade Carvalho Costa, Jean Carlo 2022-03-01T22:17:17Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54126Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:17Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Caring as a women's profession Cuidando como profesión de una mujer O cuidar como profissão das mulheres |
title |
Caring as a women's profession |
spellingShingle |
Caring as a women's profession Galvíncio, Amanda Sousa education female condition social reform educación condición femenina reforma social educação emancipação feminina reforma social |
title_short |
Caring as a women's profession |
title_full |
Caring as a women's profession |
title_fullStr |
Caring as a women's profession |
title_full_unstemmed |
Caring as a women's profession |
title_sort |
Caring as a women's profession |
author |
Galvíncio, Amanda Sousa |
author_facet |
Galvíncio, Amanda Sousa de Carvalho Costa, Jean Carlo |
author_role |
author |
author2 |
de Carvalho Costa, Jean Carlo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galvíncio, Amanda Sousa de Carvalho Costa, Jean Carlo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
education female condition social reform educación condición femenina reforma social educação emancipação feminina reforma social |
topic |
education female condition social reform educación condición femenina reforma social educação emancipação feminina reforma social |
description |
In the transition from the 19th to the 20th century, few women had access to higher education. In this article, we investigate the intellectual trajectory of Eudésia Vieira: the first female doctor from Paraíba formed in 1934. The study used biographical sources and newspaper articles. Therefore, it is possible to indicate three common elements in the trajectories of the first brazilian doctors: 1) the difficulties faced by them in the political and cultural context of the period, 2) the teaching profession as the first activity carried out in the public space and 3) medicine as profession to care for other women and children. In addition, Eudésia Vieira was part of the group of Catholic intellectuals who rose in the press to propagate Christian reformist ideals |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126 10.4025/rbhe.v21.2021.e149 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v21.2021.e149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126/751375151449 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Amanda Sousa Galvíncio, Jean Carlo de Carvalho Costa (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Amanda Sousa Galvíncio, Jean Carlo de Carvalho Costa (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e149 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e149 Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e149 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532425351168 |