Caring as a women's profession

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galvíncio, Amanda Sousa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Carvalho Costa, Jean Carlo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126
Resumo: In the transition from the 19th to the 20th century, few women had access to higher education. In this article, we investigate the intellectual trajectory of Eudésia Vieira: the first female doctor from Paraíba formed in 1934. The study used biographical sources and newspaper articles. Therefore, it is possible to indicate three common elements in the trajectories of the first brazilian doctors: 1) the difficulties faced by them in the political and cultural context of the period, 2) the teaching profession as the first activity carried out in the public space and 3) medicine as profession to care for other women and children. In addition, Eudésia Vieira was part of the group of Catholic intellectuals who rose in the press to propagate Christian reformist ideals
id RBHE-1_e21952bf1b75a6b14b207213f35ab729
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54126
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Caring as a women's professionCuidando como profesión de una mujerO cuidar como profissão das mulhereseducationfemale conditionsocial reformeducacióncondición femeninareforma socialeducaçãoemancipação femininareforma socialIn the transition from the 19th to the 20th century, few women had access to higher education. In this article, we investigate the intellectual trajectory of Eudésia Vieira: the first female doctor from Paraíba formed in 1934. The study used biographical sources and newspaper articles. Therefore, it is possible to indicate three common elements in the trajectories of the first brazilian doctors: 1) the difficulties faced by them in the political and cultural context of the period, 2) the teaching profession as the first activity carried out in the public space and 3) medicine as profession to care for other women and children. In addition, Eudésia Vieira was part of the group of Catholic intellectuals who rose in the press to propagate Christian reformist idealsEn la transición del siglo XIX al siglo XX, pocas mujeres tuvieron acceso a la educación superior. En este artículo, investigamos la trayectoria intelectual de Eudésia Vieira: la primera doctora de Paraíba, graduada en 1934. El estudio utilizó fuentes (auto) biográficas y artículos periodísticos. Ante esto, es posible indicar tres elementos comunes en las trayectorias de los primeros médicos brasileños: 1) las dificultades que enfrentan en el contexto político y cultural de la época, 2) la profesión docente como la primera actividad realizada en el espacio público y 3) la medicina como profesión para cuidar a otras mujeres y niños. Además, Eudésia Vieira era parte del grupo de intelectuales católicos que se alzaron en la prensa para propagar los ideales reformistas cristianos.Na transição do século XIX para o século XX poucas foram as mulheres que tiveram acesso ao ensino superior. Neste artigo, investigamos a trajetória intelectual de Eudésia Vieira: a primeira médica paraibana, formada em 1934. O estudo utilizou fontes (auto)biográficas e artigos de jornais. Diante disso, é possível indicar três elementos comuns nas trajetórias das primeiras médicas brasileiras: 1) as dificuldades enfrentadas por elas no contexto político e cultural do período, 2) a profissão docente como a primeira atividade realizada no espaço público e 3) a medicina como profissão para cuidar de outras mulheres e das crianças. Além disso, Eudésia Vieira fez parte do grupo de intelectuais católicas que ascenderam na imprensa para propagar os ideais reformistas de cunho cristãoRBHE2020-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5412610.4025/rbhe.v21.2021.e149Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e149Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e149Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1492238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126/751375151449Copyright (c) 2020 Amanda Sousa Galvíncio, Jean Carlo de Carvalho Costa (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalvíncio, Amanda Sousade Carvalho Costa, Jean Carlo 2022-03-01T22:17:17Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54126Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:17Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Caring as a women's profession
Cuidando como profesión de una mujer
O cuidar como profissão das mulheres
title Caring as a women's profession
spellingShingle Caring as a women's profession
Galvíncio, Amanda Sousa
education
female condition
social reform
educación
condición femenina
reforma social
educação
emancipação feminina
reforma social
title_short Caring as a women's profession
title_full Caring as a women's profession
title_fullStr Caring as a women's profession
title_full_unstemmed Caring as a women's profession
title_sort Caring as a women's profession
author Galvíncio, Amanda Sousa
author_facet Galvíncio, Amanda Sousa
de Carvalho Costa, Jean Carlo
author_role author
author2 de Carvalho Costa, Jean Carlo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galvíncio, Amanda Sousa
de Carvalho Costa, Jean Carlo
dc.subject.por.fl_str_mv education
female condition
social reform
educación
condición femenina
reforma social
educação
emancipação feminina
reforma social
topic education
female condition
social reform
educación
condición femenina
reforma social
educação
emancipação feminina
reforma social
description In the transition from the 19th to the 20th century, few women had access to higher education. In this article, we investigate the intellectual trajectory of Eudésia Vieira: the first female doctor from Paraíba formed in 1934. The study used biographical sources and newspaper articles. Therefore, it is possible to indicate three common elements in the trajectories of the first brazilian doctors: 1) the difficulties faced by them in the political and cultural context of the period, 2) the teaching profession as the first activity carried out in the public space and 3) medicine as profession to care for other women and children. In addition, Eudésia Vieira was part of the group of Catholic intellectuals who rose in the press to propagate Christian reformist ideals
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126
10.4025/rbhe.v21.2021.e149
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54126/751375151449
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Amanda Sousa Galvíncio, Jean Carlo de Carvalho Costa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Amanda Sousa Galvíncio, Jean Carlo de Carvalho Costa (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e149
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e149
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e149
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532425351168