A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744 |
Resumo: | A social-historical study of brochures about food and nutrition education, which were published in Brazil between 1938 and 1946, is provided. Food, meals, feeding education and their relationship with social, political and educational ideas of the period are investigated. Since the above-mentioned brochures were diffusion strategies on feeding and nutrition knowledge current at that time, an analysis of four brochure copies was undertaken based on the theory of social action and depth hermeneutics. Results showed that the brochures featured interventionist, hygienic, eugenic and developmental purposes. The predominant idea was learning by doing. In other words, following the principles of the New School, one had to learn manners in eating by eating, even though practical instructions were based on traditional pedagogy principles. |
id |
RBHE-1_e5b69eceaf493d6da01bbbf39e69e95d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40744 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).Aprender a comer, comiendo: análisis socio histórico de cuadernos sobre educación alimentaria y nutricional, 1938-1946.Aprender a comer, comendo: análise sócio histórica de cartilhas sobre educação alimentar e nutricional, 1938-1946Brochuresfood and nutritional educationfield of knowledgeNew Schooleducational ideasCuadernoseducación alimentaria y nutricionalcampo de saberEscuela Nuevaideas educacionalesCartilhaseducação alimentar e nutricionalcampo de saberEscola Novaideias educacionais.História da Educação BrasileiraEscola NovaEducação Não-FormalA social-historical study of brochures about food and nutrition education, which were published in Brazil between 1938 and 1946, is provided. Food, meals, feeding education and their relationship with social, political and educational ideas of the period are investigated. Since the above-mentioned brochures were diffusion strategies on feeding and nutrition knowledge current at that time, an analysis of four brochure copies was undertaken based on the theory of social action and depth hermeneutics. Results showed that the brochures featured interventionist, hygienic, eugenic and developmental purposes. The predominant idea was learning by doing. In other words, following the principles of the New School, one had to learn manners in eating by eating, even though practical instructions were based on traditional pedagogy principles.El artículo se presenta como un estudio socio histórico de cuadernos sobre la educación alimentaria y nutricional, publicados en Brasil entre 1938 y 1946. Se analizan las concepciones de alimentos, comida, educación alimentaria, así como su relación con las ideas sociales, políticas y educacionales de la época. Teniendo en cuenta estos cuadernos como estrategias de difusión del conocimiento en alimentación y nutrición que emergía en la época, cuatro ejemplares fueron analizados con base en la teoría de la acción social y en la hermenéutica de la profundidad. Se concluyó que tales obras tenían una finalidad intervencionista, higiénica, eugénica y desarrollista y que el presupuesto predominante era aprender a hacer haciendo, o aprender a comer comiendo, según principios de la Escuela Nueva, aunque las indicaciones prácticas se basaran en principios de la pedagogía tradicional.O artigo se apresenta como um estudo sóciohistórico de cartilhas sobre educação alimentar e nutricional, publicadas no Brasil entre 1938 e 1946. Analisam-se concepções de alimento, de comida, de educação alimentar, bem como sua relação com as ideias sociais, políticas e educacionais da época. Considerando essas cartilhas como estratégias de difusão do saber em alimentação e nutrição que emergia na época, quatro exemplares foram analisados com base na teoria da ação social e na hermenêutica da profundidade. Concluiu-se que tais obras tinham finalidade intervencionista, higiênica, eugênica e desenvolvimentista e que o pressuposto predominante era aprender a fazer fazendo, ou aprender a comer comendo, segundo princípios da Escola Nova, embora as indicações práticas se baseassem em princípios da pedagogia tradicional.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744/pdf_135Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBastos, TiagoBezerra, José Arimatea Barros2022-02-22T22:21:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40744Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). Aprender a comer, comiendo: análisis socio histórico de cuadernos sobre educación alimentaria y nutricional, 1938-1946. Aprender a comer, comendo: análise sócio histórica de cartilhas sobre educação alimentar e nutricional, 1938-1946 |
title |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). |
spellingShingle |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). Bastos, Tiago Brochures food and nutritional education field of knowledge New School educational ideas Cuadernos educación alimentaria y nutricional campo de saber Escuela Nueva ideas educacionales Cartilhas educação alimentar e nutricional campo de saber Escola Nova ideias educacionais. História da Educação Brasileira Escola Nova Educação Não-Formal |
title_short |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). |
title_full |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). |
title_fullStr |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). |
title_full_unstemmed |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). |
title_sort |
A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946). |
author |
Bastos, Tiago |
author_facet |
Bastos, Tiago Bezerra, José Arimatea Barros |
author_role |
author |
author2 |
Bezerra, José Arimatea Barros |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos, Tiago Bezerra, José Arimatea Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brochures food and nutritional education field of knowledge New School educational ideas Cuadernos educación alimentaria y nutricional campo de saber Escuela Nueva ideas educacionales Cartilhas educação alimentar e nutricional campo de saber Escola Nova ideias educacionais. História da Educação Brasileira Escola Nova Educação Não-Formal |
topic |
Brochures food and nutritional education field of knowledge New School educational ideas Cuadernos educación alimentaria y nutricional campo de saber Escuela Nueva ideas educacionales Cartilhas educação alimentar e nutricional campo de saber Escola Nova ideias educacionais. História da Educação Brasileira Escola Nova Educação Não-Formal |
description |
A social-historical study of brochures about food and nutrition education, which were published in Brazil between 1938 and 1946, is provided. Food, meals, feeding education and their relationship with social, political and educational ideas of the period are investigated. Since the above-mentioned brochures were diffusion strategies on feeding and nutrition knowledge current at that time, an analysis of four brochure copies was undertaken based on the theory of social action and depth hermeneutics. Results showed that the brochures featured interventionist, hygienic, eugenic and developmental purposes. The predominant idea was learning by doing. In other words, following the principles of the New School, one had to learn manners in eating by eating, even though practical instructions were based on traditional pedagogy principles. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744/pdf_135 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531259334656 |