A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bastos, Tiago
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Bezerra, José Arimatea Barros
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744
Resumo: A social-historical study of brochures about food and nutrition education, which were published in Brazil between 1938 and 1946, is provided. Food, meals, feeding education and their relationship with social, political and educational ideas of the period are investigated. Since the above-mentioned brochures were diffusion strategies on feeding and nutrition knowledge current at that time, an analysis of four brochure copies was undertaken based on the theory of social action and depth hermeneutics. Results showed that the brochures featured interventionist, hygienic, eugenic and developmental purposes. The predominant idea was learning by doing. In other words, following the principles of the New School, one had to learn manners in eating by eating, even though practical instructions were based on traditional pedagogy principles.
id RBHE-1_e5b69eceaf493d6da01bbbf39e69e95d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40744
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).Aprender a comer, comiendo: análisis socio histórico de cuadernos sobre educación alimentaria y nutricional, 1938-1946.Aprender a comer, comendo: análise sócio histórica de cartilhas sobre educação alimentar e nutricional, 1938-1946Brochuresfood and nutritional educationfield of knowledgeNew Schooleducational ideasCuadernoseducación alimentaria y nutricionalcampo de saberEscuela Nuevaideas educacionalesCartilhaseducação alimentar e nutricionalcampo de saberEscola Novaideias educacionais.História da Educação BrasileiraEscola NovaEducação Não-FormalA social-historical study of brochures about food and nutrition education, which were published in Brazil between 1938 and 1946, is provided. Food, meals, feeding education and their relationship with social, political and educational ideas of the period are investigated. Since the above-mentioned brochures were diffusion strategies on feeding and nutrition knowledge current at that time, an analysis of four brochure copies was undertaken based on the theory of social action and depth hermeneutics. Results showed that the brochures featured interventionist, hygienic, eugenic and developmental purposes. The predominant idea was learning by doing. In other words, following the principles of the New School, one had to learn manners in eating by eating, even though practical instructions were based on traditional pedagogy principles.El artículo se presenta como un estudio socio histórico de cuadernos sobre la educación alimentaria y nutricional, publicados en Brasil entre 1938 y 1946. Se analizan las concepciones de alimentos, comida, educación alimentaria, así como su relación con las ideas sociales, políticas y educacionales de la época. Teniendo en cuenta estos cuadernos como estrategias de difusión del conocimiento en alimentación y nutrición que emergía en la época, cuatro ejemplares fueron analizados con base en la teoría de la acción social y en la hermenéutica de la profundidad. Se concluyó que tales obras tenían una finalidad intervencionista, higiénica, eugénica y desarrollista y que el presupuesto predominante era aprender a hacer haciendo, o aprender a comer comiendo, según principios de la Escuela Nueva, aunque las indicaciones prácticas se basaran en principios de la pedagogía tradicional.O artigo se apresenta como um estudo sóciohistórico de cartilhas sobre educação alimentar e nutricional, publicadas no Brasil entre 1938 e 1946. Analisam-se concepções de alimento, de comida, de educação alimentar, bem como sua relação com as ideias sociais, políticas e educacionais da época. Considerando essas cartilhas como estratégias de difusão do saber em alimentação e nutrição que emergia na época, quatro exemplares foram analisados com base na teoria da ação social e na hermenêutica da profundidade. Concluiu-se que tais obras tinham finalidade intervencionista, higiênica, eugênica e desenvolvimentista e que o pressuposto predominante era aprender a fazer fazendo, ou aprender a comer comendo, segundo princípios da Escola Nova, embora as indicações práticas se baseassem em princípios da pedagogia tradicional.RBHE2016-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744/pdf_135Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBastos, TiagoBezerra, José Arimatea Barros2022-02-22T22:21:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40744Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:40Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
Aprender a comer, comiendo: análisis socio histórico de cuadernos sobre educación alimentaria y nutricional, 1938-1946.
Aprender a comer, comendo: análise sócio histórica de cartilhas sobre educação alimentar e nutricional, 1938-1946
title A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
spellingShingle A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
Bastos, Tiago
Brochures
food and nutritional education
field of knowledge
New School
educational ideas
Cuadernos
educación alimentaria y nutricional
campo de saber
Escuela Nueva
ideas educacionales
Cartilhas
educação alimentar e nutricional
campo de saber
Escola Nova
ideias educacionais.
História da Educação Brasileira
Escola Nova
Educação Não-Formal
title_short A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
title_full A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
title_fullStr A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
title_full_unstemmed A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
title_sort A social-historical study on brochures featuring food and nutrition education (1938-1946).
author Bastos, Tiago
author_facet Bastos, Tiago
Bezerra, José Arimatea Barros
author_role author
author2 Bezerra, José Arimatea Barros
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bastos, Tiago
Bezerra, José Arimatea Barros
dc.subject.por.fl_str_mv Brochures
food and nutritional education
field of knowledge
New School
educational ideas
Cuadernos
educación alimentaria y nutricional
campo de saber
Escuela Nueva
ideas educacionales
Cartilhas
educação alimentar e nutricional
campo de saber
Escola Nova
ideias educacionais.
História da Educação Brasileira
Escola Nova
Educação Não-Formal
topic Brochures
food and nutritional education
field of knowledge
New School
educational ideas
Cuadernos
educación alimentaria y nutricional
campo de saber
Escuela Nueva
ideas educacionales
Cartilhas
educação alimentar e nutricional
campo de saber
Escola Nova
ideias educacionais.
História da Educação Brasileira
Escola Nova
Educação Não-Formal
description A social-historical study of brochures about food and nutrition education, which were published in Brazil between 1938 and 1946, is provided. Food, meals, feeding education and their relationship with social, political and educational ideas of the period are investigated. Since the above-mentioned brochures were diffusion strategies on feeding and nutrition knowledge current at that time, an analysis of four brochure copies was undertaken based on the theory of social action and depth hermeneutics. Results showed that the brochures featured interventionist, hygienic, eugenic and developmental purposes. The predominant idea was learning by doing. In other words, following the principles of the New School, one had to learn manners in eating by eating, even though practical instructions were based on traditional pedagogy principles.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40744/pdf_135
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 3[42] (2016): Julho/Setembro; 164 - 192
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531259334656