Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ó, Jorge Ramos do
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38625
Resumo: This article tries to show that the historical sedimentation of one coherent speech, wants about the pedagogical scientific statute, wants about the objectives of modern educative act, would be equally discussed in the general chart of moral secularization and the expansion of political essence of self- government. Therefore in itself defend that one deductive formation from pedagogical nature took over in the end of XIX century the centralization of ethical material, assimilating it on the axiom of illuminist-humanistic power that refer us about the civic behavior of citizens should result from the obligations and decisions of private environment of your conscience. In the way it’s analyzed here, the modern psycho pedagogy would be historically structured as the one more self rule. 
id RBHE-1_fb46f18439b42091a004f44cdc67aa7d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38625
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)Poder-saber-querer: os terrenos disciplinares da alma e do autogoverno no primeiro mapa das ciências da educação (1879-1911)Educational Sciences from the end of the XIX CenturySelf-Government of the PupilTechnologies of the SelfModern PedagogyCivic MoralCiências da Educação a partir de finais do Século XIXAutogoverno do AlunoTecnologias do EuPedagogia ModernaMoral CívicaThis article tries to show that the historical sedimentation of one coherent speech, wants about the pedagogical scientific statute, wants about the objectives of modern educative act, would be equally discussed in the general chart of moral secularization and the expansion of political essence of self- government. Therefore in itself defend that one deductive formation from pedagogical nature took over in the end of XIX century the centralization of ethical material, assimilating it on the axiom of illuminist-humanistic power that refer us about the civic behavior of citizens should result from the obligations and decisions of private environment of your conscience. In the way it’s analyzed here, the modern psycho pedagogy would be historically structured as the one more self rule. Este artigo procura mostrar que a sedimentação histórica de um discurso coerente, quer sobre o estatuto científico da pedagogia, quer sobre os fins do ato educativo moderno, pode ser igualmente discutida no quadro geral da secularização da moral e da expansão do princípio político do self-government. Para tanto nele se defende que uma formação discursiva de caráter pedagógico assumiu em finais do século XIX a centralidade do material ético, assimilando-o ao axioma do poder iluminista-humanista em que o comportamento cívico do cidadão deve decorrer dos compromissos e decisões da esfera privada da sua consciência. Como é analisada aqui, a psicopedagogia moderna foi estruturada historicamente como mais um regime do eu. RBHE2012-02-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38625Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 2 [12] (2006): Julho/Dezembro; 11-30Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 2 [12] (2006): Julho/Dezembro; 11-30Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 2 [12] (2006): Julho/Dezembro; 11-302238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38625/20156Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessÓ, Jorge Ramos do2022-02-22T22:20:17Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38625Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:20:17Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
Poder-saber-querer: os terrenos disciplinares da alma e do autogoverno no primeiro mapa das ciências da educação (1879-1911)
title Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
spellingShingle Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
Ó, Jorge Ramos do
Educational Sciences from the end of the XIX Century
Self-Government of the Pupil
Technologies of the Self
Modern Pedagogy
Civic Moral
Ciências da Educação a partir de finais do Século XIX
Autogoverno do Aluno
Tecnologias do Eu
Pedagogia Moderna
Moral Cívica
title_short Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
title_full Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
title_fullStr Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
title_full_unstemmed Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
title_sort Power-know-want the disciplinary field of soul and selfgovernment in the first map of sciences of education (1879-1911)
author Ó, Jorge Ramos do
author_facet Ó, Jorge Ramos do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ó, Jorge Ramos do
dc.subject.por.fl_str_mv Educational Sciences from the end of the XIX Century
Self-Government of the Pupil
Technologies of the Self
Modern Pedagogy
Civic Moral
Ciências da Educação a partir de finais do Século XIX
Autogoverno do Aluno
Tecnologias do Eu
Pedagogia Moderna
Moral Cívica
topic Educational Sciences from the end of the XIX Century
Self-Government of the Pupil
Technologies of the Self
Modern Pedagogy
Civic Moral
Ciências da Educação a partir de finais do Século XIX
Autogoverno do Aluno
Tecnologias do Eu
Pedagogia Moderna
Moral Cívica
description This article tries to show that the historical sedimentation of one coherent speech, wants about the pedagogical scientific statute, wants about the objectives of modern educative act, would be equally discussed in the general chart of moral secularization and the expansion of political essence of self- government. Therefore in itself defend that one deductive formation from pedagogical nature took over in the end of XIX century the centralization of ethical material, assimilating it on the axiom of illuminist-humanistic power that refer us about the civic behavior of citizens should result from the obligations and decisions of private environment of your conscience. In the way it’s analyzed here, the modern psycho pedagogy would be historically structured as the one more self rule. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38625
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38625
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38625/20156
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 6 No 2 [12] (2006): Julho/Dezembro; 11-30
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 6 Núm. 2 [12] (2006): Julho/Dezembro; 11-30
Revista Brasileira de História da Educação; v. 6 n. 2 [12] (2006): Julho/Dezembro; 11-30
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529930788865