YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REMark - Revista Brasileira de Marketing |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/11726 |
Resumo: | The dominant representation of socially excluded children and adolescents in the press contributes to stigmatize them. This paper intends to analyze how the repetition of the word “underage” tends to reinforce the prejudice against the excluded youth in Brazil. This repetition indicates that the protection to socially excluded youth is a minor question in the social agenda. With the word repetition, the journalistic speech reinforces an excluding social structure that associates socially excluded youth with social menace. |
id |
RBM-1_049a60a11641ba707b1d11079721f317 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://periodicos.uninove.br:article/11726 |
network_acronym_str |
RBM-1 |
network_name_str |
REMark - Revista Brasileira de Marketing |
repository_id_str |
|
spelling |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESSO ESTIGMA "DE MENOR" NA IMPRENSA ESCRITAEstigma. Exclusão social. Infância. JornalismoThe dominant representation of socially excluded children and adolescents in the press contributes to stigmatize them. This paper intends to analyze how the repetition of the word “underage” tends to reinforce the prejudice against the excluded youth in Brazil. This repetition indicates that the protection to socially excluded youth is a minor question in the social agenda. With the word repetition, the journalistic speech reinforces an excluding social structure that associates socially excluded youth with social menace.A representação dominante de crianças e adolescentes em situação de risco social na mídia contribui para estigmatizá-las. Neste trabalho, busca-se analisar como a repetição do termo “menor de idade” ou simplesmente “menor” favorece esse preconceito, no discurso jornalístico. O deslizamento semântico (do discurso jurídico para as manchetes de jornais) indica que a proteção à infância e juventude desfavorecida é um tema menor na pauta das questões sociais. Ao designar parcela importante da população como ameaça social, responsável pelo aumento da violência, o discurso jornalístico reforça uma estrutura social excludente.Universidade Nove de Julho - Uninove2009-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPeer-reviewed Articleapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/remark/article/view/1172610.5585/remark.v7i2.1310ReMark - Revista Brasileira de Marketing; v. 7, n. 2 (2008); 161-1682177-5184reponame:REMark - Revista Brasileira de Marketinginstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:RBMporhttps://periodicos.uninove.br/remark/article/view/11726/5377Direitos autorais 2019 Revista Brasileira de Marketing – Remarkinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeder, Vinicius2019-06-14T20:14:39Zoai:https://periodicos.uninove.br:article/11726Revistahttps://periodicos.uninove.br/remarkPRIhttps://periodicos.uninove.br/remark/oaiclaudiaraac@uol.com.br || admin@revistabrasileiramarketing.org || admin@revistabrasileiramarketing.org2177-51842177-5184opendoar:2019-06-14T20:14:39REMark - Revista Brasileira de Marketing - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS O ESTIGMA "DE MENOR" NA IMPRENSA ESCRITA |
title |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS |
spellingShingle |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS Neder, Vinicius Estigma. Exclusão social. Infância. Jornalismo |
title_short |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS |
title_full |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS |
title_fullStr |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS |
title_full_unstemmed |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS |
title_sort |
YOUTH STIGMATIZATION IN BRAZILIAN PRESS |
author |
Neder, Vinicius |
author_facet |
Neder, Vinicius |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Neder, Vinicius |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estigma. Exclusão social. Infância. Jornalismo |
topic |
Estigma. Exclusão social. Infância. Jornalismo |
description |
The dominant representation of socially excluded children and adolescents in the press contributes to stigmatize them. This paper intends to analyze how the repetition of the word “underage” tends to reinforce the prejudice against the excluded youth in Brazil. This repetition indicates that the protection to socially excluded youth is a minor question in the social agenda. With the word repetition, the journalistic speech reinforces an excluding social structure that associates socially excluded youth with social menace. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Peer-reviewed Article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/11726 10.5585/remark.v7i2.1310 |
url |
https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/11726 |
identifier_str_mv |
10.5585/remark.v7i2.1310 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/11726/5377 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2019 Revista Brasileira de Marketing – Remark info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2019 Revista Brasileira de Marketing – Remark |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - Uninove |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho - Uninove |
dc.source.none.fl_str_mv |
ReMark - Revista Brasileira de Marketing; v. 7, n. 2 (2008); 161-168 2177-5184 reponame:REMark - Revista Brasileira de Marketing instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:RBM |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
RBM |
institution |
RBM |
reponame_str |
REMark - Revista Brasileira de Marketing |
collection |
REMark - Revista Brasileira de Marketing |
repository.name.fl_str_mv |
REMark - Revista Brasileira de Marketing - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
claudiaraac@uol.com.br || admin@revistabrasileiramarketing.org || admin@revistabrasileiramarketing.org |
_version_ |
1799138642969493504 |