Content Analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, George Bedinelli
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Serralvo, Francisco Antonio, Joao, Belmiro Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REMark - Revista Brasileira de Marketing
Texto Completo: https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12049
Resumo: This study introduces the various definitions and types of content analysis. This type of analysis historically presents itself as a quantitative approach to data analysis and currently shows up as a qualitative approach. The most common types are the conceptual and relational analysis. The latter receives influences of linguistic, cognitive and mental models and it is subdivided in affective extraction, analysis of proximity and cognitive mapping. Regarding the importance of this type of analysis, we have quantitative and qualitative character and the latter approach can be used to identify hypotheses, theoretical constructs or even models that can be tested by multivariate statistical techniques or even by experiments.
id RBM-1_1bd918920596345d709d3d2f48357efe
oai_identifier_str oai:https://periodicos.uninove.br:article/12049
network_acronym_str RBM-1
network_name_str REMark - Revista Brasileira de Marketing
repository_id_str
spelling Content AnalysisAnálise de ConteúdoAnalysis of content. Latent content. Manifesto content.Analise de conteúdo. Conteudo latente. Conteudo Manifesto.This study introduces the various definitions and types of content analysis. This type of analysis historically presents itself as a quantitative approach to data analysis and currently shows up as a qualitative approach. The most common types are the conceptual and relational analysis. The latter receives influences of linguistic, cognitive and mental models and it is subdivided in affective extraction, analysis of proximity and cognitive mapping. Regarding the importance of this type of analysis, we have quantitative and qualitative character and the latter approach can be used to identify hypotheses, theoretical constructs or even models that can be tested by multivariate statistical techniques or even by experiments. Sendo este tpico amplo em demasia, pretende-se aqui expor de maneira no exaustiva as metodologias mais comuns. Este estudo visa apresentar algumas das mais comuns metodologias, ou estratgia, para a realizao de Analise de Contedo, no sendo, assim, exaustiva, ou seja, no se apresentara todas as variaes e mtodos deste tipo de analise, isto somente seria possvel com um livro. A analise de contedo embora tradicionalmente seja uma tcnica quantitativa, ha tambm a qualitativa que vem tomando vulto nos ltimos anos. Consideraes iniciais: Uma importante questo quanto a realizao de analise de contedo e a deciso se a analise ter por foco contedo latente ou manifesto. Analises referentes ao que o texto diz lidam com descrio visvel e componentes bvios referem-se a contedos manifestos que so contveis, uma abordagem quantitativa de analise de contedo. Por outro lado, analises quanto ao que o texto apresenta lidam com aspectos de relaes e envolvem a interpretao de significados ocultos do texto so referenciados como contedo latente, abordagem qualitativa (DOWNE-WAMBOLDT, 1992, KONDRACKI et al., 2002). Ambas abordagens, latente e manifesto, lidam com interpretao mas a interpretao varia em profundidade e nvel de abstrao. Assim sendo, a primeira deciso quanto a analise de contedo e se esta ser quantitativa ou qualitativa ou se fara uso de ambas (BABBIE, 1998). Universidade Nove de Julho - Uninove2014-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPeer-reviewed Articleapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/remark/article/view/1204910.5585/remark.v13i4.2701ReMark - Revista Brasileira de Marketing; v. 13, n. 4 (2014): Edição Especial; 39-482177-5184reponame:REMark - Revista Brasileira de Marketinginstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:RBMporhttps://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12049/5689https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12049/5690Direitos autorais 2019 Revista Brasileira de Marketing – Remarkinfo:eu-repo/semantics/openAccessRossi, George BedinelliSerralvo, Francisco AntonioJoao, Belmiro Nascimento2022-01-18T15:40:46Zoai:https://periodicos.uninove.br:article/12049Revistahttps://periodicos.uninove.br/remarkPRIhttps://periodicos.uninove.br/remark/oaiclaudiaraac@uol.com.br || admin@revistabrasileiramarketing.org || admin@revistabrasileiramarketing.org2177-51842177-5184opendoar:2022-01-18T15:40:46REMark - Revista Brasileira de Marketing - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
dc.title.none.fl_str_mv Content Analysis
Análise de Conteúdo
title Content Analysis
spellingShingle Content Analysis
Rossi, George Bedinelli
Analysis of content. Latent content. Manifesto content.
Analise de conteúdo. Conteudo latente. Conteudo Manifesto.
title_short Content Analysis
title_full Content Analysis
title_fullStr Content Analysis
title_full_unstemmed Content Analysis
title_sort Content Analysis
author Rossi, George Bedinelli
author_facet Rossi, George Bedinelli
Serralvo, Francisco Antonio
Joao, Belmiro Nascimento
author_role author
author2 Serralvo, Francisco Antonio
Joao, Belmiro Nascimento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, George Bedinelli
Serralvo, Francisco Antonio
Joao, Belmiro Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Analysis of content. Latent content. Manifesto content.
Analise de conteúdo. Conteudo latente. Conteudo Manifesto.
topic Analysis of content. Latent content. Manifesto content.
Analise de conteúdo. Conteudo latente. Conteudo Manifesto.
description This study introduces the various definitions and types of content analysis. This type of analysis historically presents itself as a quantitative approach to data analysis and currently shows up as a qualitative approach. The most common types are the conceptual and relational analysis. The latter receives influences of linguistic, cognitive and mental models and it is subdivided in affective extraction, analysis of proximity and cognitive mapping. Regarding the importance of this type of analysis, we have quantitative and qualitative character and the latter approach can be used to identify hypotheses, theoretical constructs or even models that can be tested by multivariate statistical techniques or even by experiments.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Peer-reviewed Article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12049
10.5585/remark.v13i4.2701
url https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12049
identifier_str_mv 10.5585/remark.v13i4.2701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12049/5689
https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12049/5690
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Brasileira de Marketing – Remark
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Revista Brasileira de Marketing – Remark
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - Uninove
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho - Uninove
dc.source.none.fl_str_mv ReMark - Revista Brasileira de Marketing; v. 13, n. 4 (2014): Edição Especial; 39-48
2177-5184
reponame:REMark - Revista Brasileira de Marketing
instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron:RBM
instname_str Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron_str RBM
institution RBM
reponame_str REMark - Revista Brasileira de Marketing
collection REMark - Revista Brasileira de Marketing
repository.name.fl_str_mv REMark - Revista Brasileira de Marketing - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
repository.mail.fl_str_mv claudiaraac@uol.com.br || admin@revistabrasileiramarketing.org || admin@revistabrasileiramarketing.org
_version_ 1799138643118391296