ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Ivan Martins
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leiva de Luca, Plinio Paulo, Souza, Francislê Neri de, Hees, Luciane Weber Baia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.28324
Resumo: Abstract: This study evaluates the origin of functional illiteracy and the literacy necessary to situate oneself, live, be understood and understand the social space in which human relationships are established. The engine of this study is the comments made by viewers in two videos broadcast by traditional media and now hosted on YouTube. The comments were classified into some dimensions of analysis in such a way that we sought to understand, in the opinion of the participants, what would be the causes of the reported situation. Functional illiteracy is still defined at high levels, according to research institutes. It is intended to elaborate, according to the literature already developed, the difference between literacy and literacy and how the collected opinions agree with the definitions. The main results of this research show that the educational system and the country's reality are the main responsible for the current level of functional illiteracy, in the opinion of the people who participated in the data corpus.
id RCAP_005e7053b94600aea636ca46d28012de
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/28324
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTOAbstract: This study evaluates the origin of functional illiteracy and the literacy necessary to situate oneself, live, be understood and understand the social space in which human relationships are established. The engine of this study is the comments made by viewers in two videos broadcast by traditional media and now hosted on YouTube. The comments were classified into some dimensions of analysis in such a way that we sought to understand, in the opinion of the participants, what would be the causes of the reported situation. Functional illiteracy is still defined at high levels, according to research institutes. It is intended to elaborate, according to the literature already developed, the difference between literacy and literacy and how the collected opinions agree with the definitions. The main results of this research show that the educational system and the country's reality are the main responsible for the current level of functional illiteracy, in the opinion of the people who participated in the data corpus.Abstracto: Este estudio evalúa el origen del analfabetismo funcional y la alfabetización necesaria para situarse, vivir, entenderse y comprender el espacio social en el que se establecen las relaciones humanas. El motor de este estudio son los comentarios realizados por los espectadores en dos vídeos difundidos por medios tradicionales y alojados ahora en YouTube. Los comentarios fueron clasificados en algunas dimensiones de análisis de tal manera que se buscó comprender, en la opinión de los participantes, cuáles serían las causas de la situación relatada. El analfabetismo funcional todavía se define en niveles altos, según los institutos de investigación. Se pretende elaborar, de acuerdo con la literatura ya desarrollada, la diferencia entre alfabetización y lectoescritura y cómo las opiniones recogidas concuerdan con las definiciones. Los principales resultados de esta investigación muestran que el sistema educativo y la realidad del país son los principales responsables del nivel actual de analfabetismo funcional, en opinión de las personas que participaron del corpus de datos.Resumo: Este estudo avalia a origem do analfabetismo funcional e a alfabetização necessária para se situar, viver, ser compreendido e compreendero espaço social no qual se estabelecem as relações humanas. O motor desse estudo são os comentários feitos pelos telespectadores em dois vídeos transmitidos pela mídia tradicional e agora hospedados no YouTube. Os comentários foram classificados em algumas dimensões de análise tal formaque se buscou entender, na opinião dos participantes quais seriam as causas da situação relatada. O analfabetismo funcional ainda é definido em níveis elevados, segundo os institutos de pesquisa. Pretende-se elaborar, de acordo com a literatura já desenvolvida, a diferença entre alfabetização e letramento e como as opiniões coletadas concordam com as definições. Os principais resultados desta pesquisa apresentam que o sistema educacional e realidade do país são os principais responsáveis pelo nível de analfabetismo funcional atual, na opinião das pessoas que participaram do corpus de dados.Universidade de Aveiro2023-04-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.28324https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.28324Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 2 (2023); 71-86Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 71-86Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 2 (2023); 71-86Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 2 (2023); 71-861647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28324https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28324/21913Direitos de Autor (c) 2023 Ivan Martins Santana, Sr, Plinio Paulo Leiva de Luca, Francislê Neri de Souza, Luciane Weber Baia Heeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Ivan MartinsLeiva de Luca, Plinio PauloSouza, Francislê Neri deHees, Luciane Weber Baia2023-05-05T17:30:12Zoai:proa.ua.pt:article/28324Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:50:19.515068Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
title ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
spellingShingle ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
Santana, Ivan Martins
title_short ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
title_full ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
title_fullStr ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
title_full_unstemmed ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
title_sort ANALFABETISMO FUNCIONAL E LETRAMENTO
author Santana, Ivan Martins
author_facet Santana, Ivan Martins
Leiva de Luca, Plinio Paulo
Souza, Francislê Neri de
Hees, Luciane Weber Baia
author_role author
author2 Leiva de Luca, Plinio Paulo
Souza, Francislê Neri de
Hees, Luciane Weber Baia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Ivan Martins
Leiva de Luca, Plinio Paulo
Souza, Francislê Neri de
Hees, Luciane Weber Baia
description Abstract: This study evaluates the origin of functional illiteracy and the literacy necessary to situate oneself, live, be understood and understand the social space in which human relationships are established. The engine of this study is the comments made by viewers in two videos broadcast by traditional media and now hosted on YouTube. The comments were classified into some dimensions of analysis in such a way that we sought to understand, in the opinion of the participants, what would be the causes of the reported situation. Functional illiteracy is still defined at high levels, according to research institutes. It is intended to elaborate, according to the literature already developed, the difference between literacy and literacy and how the collected opinions agree with the definitions. The main results of this research show that the educational system and the country's reality are the main responsible for the current level of functional illiteracy, in the opinion of the people who participated in the data corpus.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.28324
https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.28324
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i2.28324
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28324
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28324/21913
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 2 (2023); 71-86
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 2 (2023); 71-86
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 2 (2023); 71-86
Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 2 (2023); 71-86
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131582914625537