Índios e Universidade: os caminhos da educação superior indígena na Amazônia Brasileira – Roraima
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v7i4.2890 |
Resumo: | Investments in education for social inclusion of an increasing share of the population is a major factor for the development of any country that aims to be a protagonist in the global economy. The article attempts to show the progress of indigenous higher education in Roraima, which, by the 2010 Census, is proportionally the state more native to Brazil. The purpose is to present the process of democratization of higher education in Brazil, with the adoption of affirmative action policies of the Universidade Federal de Roraima (UFRR), which has allowed diversity of indigenous peoples of the Amazonian enter university. The educational policy of UFRR, in recent times, it constitutes a powerful tool for the promotion of citizenship and the ethnodevelopment of Amazonian indigenous peoples. |
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Índios e Universidade: os caminhos da educação superior indígena na Amazônia Brasileira – RoraimaInvestments in education for social inclusion of an increasing share of the population is a major factor for the development of any country that aims to be a protagonist in the global economy. The article attempts to show the progress of indigenous higher education in Roraima, which, by the 2010 Census, is proportionally the state more native to Brazil. The purpose is to present the process of democratization of higher education in Brazil, with the adoption of affirmative action policies of the Universidade Federal de Roraima (UFRR), which has allowed diversity of indigenous peoples of the Amazonian enter university. The educational policy of UFRR, in recent times, it constitutes a powerful tool for the promotion of citizenship and the ethnodevelopment of Amazonian indigenous peoples.Les investissements dans l’éducation pour l’inclusion sociale d’une partie croissante de la population, se sont devenus des facteurs majeurs dans le développement de tous les pays qui souhaitent le statut de protagoniste dans l’économie mondiale. Cet article essaie de montrer les progrès de l’enseignement supérieur indigène de l’état de Roraima qui, par le recensement de 2010, est proportionnellement l’état le plus indien du Brésil. Le but est celui de présenter le processus de démocratisation de l’enseignement supérieur, avec l’adoption de politiques d’action positive de l’Université Fédérale de Roraima (UFRR), qui a permis à divers groupes ethniques autochtones de l’Amazonie, d’avoir l’accès à l’enseignement supérieur. La politique éducative de l’UFRR, dans ces derniers temps, se constitue d’un outil puissant pour la promotion de la citoyenneté et le développement ethnique des peuples autochtones de l’Amazonie.A universidade, como instância de natureza pública, tem função de compreender tradições e enriquecer a cultura dos povos. É seu papel formar pessoas sem nenhuma discriminação social, que façam a diferença em favor da elevação dos direitos de cidadania e da qualidade de vida da população onde ela estiver. Este artigo procura mostrar os avanços da educação superior indígena no estado de Roraima, que, pelo Censo 2010, é proporcionalmente o mais indígena do Brasil. O propósito é apresentar o processo de democratização do ensino superior na Amazônia brasileira, com a adoção de políticas afirmativas da Universidade Federal de Roraima (UFRR), que tem permitido indígenas de diversas etnias ingressarem na universidade. A política educacional da UFRR, nos últimos tempos, constitui-se em uma ferramenta poderosa para a promoção da cidadania e para o etnodesenvolvimento dos povos indígenas amazônicos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-01-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v7i4.2890https://doi.org/10.34624/id.v7i4.2890Indagatio Didactica; Vol 7 No 4 (2015); 38-61Indagatio Didactica; Vol. 7 Núm. 4 (2015); 38-61Indagatio Didactica; Vol. 7 No 4 (2015); 38-61Indagatio Didactica; vol. 7 n.º 4 (2015); 38-611647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2890https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2890/2164Santos, Roberto Ramosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:01Zoai:proa.ua.pt:article/2890Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:29:59.356263Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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