Reflexões teóricas sobre a transdisciplinariedade: um olhar crítico da perspetiva epistémica de Kuhn
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.94 |
Resumo: | Taking like a initial principle the fact that all the educational work has to have a transdisciplinary character, we pretend with this study, of theoretical type, reflect on the transdisciplinarity like stategy of education learn. The main aim is to contribute for the formative development of the students of the upper education and to boost the development of qualifications that aportem suitable theoretical tools to a formal education and to his own life, helping to fulfil what is them demanded by the system, reinforcing his the critical spirit. The methodology used has by base the documentary analysis, based in a process colaborativo, in the work in team and in the supply of a common knowledge. Anchored in the lemma that the educational relation in the upper education, assent in the principle to learn to learn, to learn to teach, to develop the critical spirit and the democratic qualifications, the investigation transdisciplinayr, like technician of education-learning, will allow that the different actors reach the educational success. |
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Reflexões teóricas sobre a transdisciplinariedade: um olhar crítico da perspetiva epistémica de Kuhnphronesis, transdisciplinarity, autopoiesis, knowledge.pronesis, transdisciplinaridade, autopoiesis, conhecimento.Taking like a initial principle the fact that all the educational work has to have a transdisciplinary character, we pretend with this study, of theoretical type, reflect on the transdisciplinarity like stategy of education learn. The main aim is to contribute for the formative development of the students of the upper education and to boost the development of qualifications that aportem suitable theoretical tools to a formal education and to his own life, helping to fulfil what is them demanded by the system, reinforcing his the critical spirit. The methodology used has by base the documentary analysis, based in a process colaborativo, in the work in team and in the supply of a common knowledge. Anchored in the lemma that the educational relation in the upper education, assent in the principle to learn to learn, to learn to teach, to develop the critical spirit and the democratic qualifications, the investigation transdisciplinayr, like technician of education-learning, will allow that the different actors reach the educational success.Tomando como premissa inicial o facto de que todo o trabalho educativo deve ter um caráter transdisciplinar, pretendemos com este estudo, de índole teórica, refletir sobre a transdisciplinaridade como estratégia de ensino aprendizagem. O principal objetivo é contribuir para o desenvolvimento formativo dos alunos do ensino superior e fomentar o desenvolvimento de competências que aportem ferramentas teóricas adequadas a uma educação formal e à sua própria vida, ajudando - os a cumprir o que lhes é exigido pelo sistema, reforçando o seu o espírito crítico. A metodologia utilizada tem por base a análise documental, baseada num processo colaborativo, no trabalho em equipa e no fornecimento de um conhecimento comum. Ancorados no lema de que a relação docente/discente assenta nas premissas aprender a aprender, aprender a ensinar, desenvolver o espírito crítico e as competências democráticas, a pesquisa transdisciplinar, como técnica de ensino-aprendizagem, permitirá que os diferentes atores atinjam o sucesso educativo.Instituto Politécnico de Bragança2017-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.94https://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.94EduSer; Vol. 9 No. 1 (2017): Eduser - Revista de Educação; 31-41Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 1 (2017): Eduser - Revista de Educação; 31-41EduSer; Vol. 9 N.º 1 (2017): Eduser - Revista de Educação; 31-412183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/94https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/94/81Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMateus, Maria NascimentoCoca, Juan RomayMatas, Jesús ValeroDiaz, Anabel ParamáCaballero, Isabel Caballero2023-02-18T06:01:33Zoai:eduser.ipb.pt:article/94Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:51.966729Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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