Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905 |
Resumo: | The current text has as its goal to offer a reflection about some questions related to the so-called Shadow Education (also “tutoring”) in Contemporary times. In this reflection we give emphasis to the contemporary impact of private tutoring in the student results in Portugal and the rest of the world; to the role of tutors; to the discriminating factor that tutoring may have in the access to educational success; to the ethics of the teacher that assumes roles at the same time in the formal education and also in the shadow education; to the dimension of the work in schools in building the educational success of its students and the role of tutoring in this context. We propose to give more attention to the impact of the support that schools give to students outside the classroom and we suggest more research in this sense. |
id |
RCAP_014fd0f8fea4921ee6a366d8e0d2b323 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3905 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombraThe current text has as its goal to offer a reflection about some questions related to the so-called Shadow Education (also “tutoring”) in Contemporary times. In this reflection we give emphasis to the contemporary impact of private tutoring in the student results in Portugal and the rest of the world; to the role of tutors; to the discriminating factor that tutoring may have in the access to educational success; to the ethics of the teacher that assumes roles at the same time in the formal education and also in the shadow education; to the dimension of the work in schools in building the educational success of its students and the role of tutoring in this context. We propose to give more attention to the impact of the support that schools give to students outside the classroom and we suggest more research in this sense.Le présent texte a comme objectif présenter une réflexion sur quelques questions relatives à la désignée Éducation Ombre (ce qu’on appelle les “Cours Particuliers”) dans le monde contemporain. Dans cette réflexion nous donnons visibilité à l’impact contemporain des cours particuliers dans les résultats scolaires en Portugal et dans le reste du monde; au rôle des professeurs des cours particuliers; au facteur de discrimination que les cours particuliers peuvent avoir dans l’accès au succès éducatif; à l’éthique du professeur qui en même temps a des activités dans le système formel et dans les cours particuliers; sur la dimension du travail dans les écoles pour la construction du succès éducatif de ses étudiants et le rôle des cours particuliers dans ce contexte. Nous proposons de donner plus d’attention à l’impact de l’aide que les écoles donnent aux étudiants en dehors de la salle de classe et nous suggérons plus d’investigation sur ce sujet.O presente texto tem como objetivo delinear uma reflexão sobre algumas questões relativas à chamada Educação Sombra (vulgo “explicações”) na Contemporaneidade. Nesta reflexão damos visibilidade ao impacto contemporâneo das explicações nos resultados escolares em Portugal e no resto do mundo; ao papel dos explicadores; ao fator de discriminação que as explicações podem ter no acesso ao sucesso educativo; na ética do professor que assume atividades profissionais tanto no sistema formal quanto no sistema sombra; sobre a dimensão do trabalho das escolas na construção do sucesso educativo dos seus estudantes e o papel das explicações nesse contexto. Propomos que se dê mais atenção ao impacto dos apoios que as escolas dão aos estudantes fora da sala de aula e sugerimos mais investigação nesse sentido.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-12-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905Indagatio Didactica; Vol 6 No 4 (2014); 24-36Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 4 (2014); 24-36Indagatio Didactica; Vol. 6 No 4 (2014); 24-36Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 4 (2014); 24-361647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905/2924Pinto, JoaquimCosta, Jorge AdelinoCarvalho e Silva, Jaimeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:40Zoai:proa.ua.pt:article/3905Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:03.353345Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra |
title |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra |
spellingShingle |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra Pinto, Joaquim |
title_short |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra |
title_full |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra |
title_fullStr |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra |
title_full_unstemmed |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra |
title_sort |
Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra |
author |
Pinto, Joaquim |
author_facet |
Pinto, Joaquim Costa, Jorge Adelino Carvalho e Silva, Jaime |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Jorge Adelino Carvalho e Silva, Jaime |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Joaquim Costa, Jorge Adelino Carvalho e Silva, Jaime |
description |
The current text has as its goal to offer a reflection about some questions related to the so-called Shadow Education (also “tutoring”) in Contemporary times. In this reflection we give emphasis to the contemporary impact of private tutoring in the student results in Portugal and the rest of the world; to the role of tutors; to the discriminating factor that tutoring may have in the access to educational success; to the ethics of the teacher that assumes roles at the same time in the formal education and also in the shadow education; to the dimension of the work in schools in building the educational success of its students and the role of tutoring in this context. We propose to give more attention to the impact of the support that schools give to students outside the classroom and we suggest more research in this sense. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905 https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905/2924 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 6 No 4 (2014); 24-36 Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 4 (2014); 24-36 Indagatio Didactica; Vol. 6 No 4 (2014); 24-36 Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 4 (2014); 24-36 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568469827584 |