Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Joaquim
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Costa, Jorge Adelino, Carvalho e Silva, Jaime
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905
Resumo: The current text has as its goal to offer a reflection about some questions related to the so-called Shadow Education (also “tutoring”) in Contemporary times. In this reflection we give emphasis to the contemporary impact of private tutoring in the student results in Portugal and the rest of the world; to the role of tutors; to the discriminating factor that tutoring may have in the access to educational success; to the ethics of the teacher that assumes roles at the same time in the formal education and also in the shadow education; to the dimension of the work in schools in building the educational success of its students and the role of tutoring in this context. We propose to give more attention to the impact of the support that schools give to students outside the classroom and we suggest more research in this sense.
id RCAP_014fd0f8fea4921ee6a366d8e0d2b323
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3905
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombraThe current text has as its goal to offer a reflection about some questions related to the so-called Shadow Education (also “tutoring”) in Contemporary times. In this reflection we give emphasis to the contemporary impact of private tutoring in the student results in Portugal and the rest of the world; to the role of tutors; to the discriminating factor that tutoring may have in the access to educational success; to the ethics of the teacher that assumes roles at the same time in the formal education and also in the shadow education; to the dimension of the work in schools in building the educational success of its students and the role of tutoring in this context. We propose to give more attention to the impact of the support that schools give to students outside the classroom and we suggest more research in this sense.Le présent texte a comme objectif présenter une réflexion sur quelques questions relatives à la désignée Éducation Ombre (ce qu’on appelle les “Cours Particuliers”) dans le monde contemporain. Dans cette réflexion nous donnons visibilité à l’impact contemporain des cours particuliers dans les résultats scolaires en Portugal et dans le reste du monde; au rôle des professeurs des cours particuliers; au facteur de discrimination que les cours particuliers peuvent avoir dans l’accès au succès éducatif; à l’éthique du professeur qui en même temps a des activités dans le système formel et dans les cours particuliers; sur la dimension du travail dans les écoles pour la construction du succès éducatif de ses étudiants et le rôle des cours particuliers dans ce contexte. Nous proposons de donner plus d’attention à l’impact de l’aide que les écoles donnent aux étudiants en dehors de la salle de classe et nous suggérons plus d’investigation sur ce sujet.O presente texto tem como objetivo delinear uma reflexão sobre algumas questões relativas à chamada Educação Sombra (vulgo “explicações”) na Contemporaneidade. Nesta reflexão damos visibilidade ao impacto contemporâneo das explicações nos resultados escolares em Portugal e no resto do mundo; ao papel dos explicadores; ao fator de discriminação que as explicações podem ter no acesso ao sucesso educativo; na ética do professor que assume atividades profissionais tanto no sistema formal quanto no sistema sombra; sobre a dimensão do trabalho das escolas na construção do sucesso educativo dos seus estudantes e o papel das explicações nesse contexto. Propomos que se dê mais atenção ao impacto dos apoios que as escolas dão aos estudantes fora da sala de aula e sugerimos mais investigação nesse sentido.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-12-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905Indagatio Didactica; Vol 6 No 4 (2014); 24-36Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 4 (2014); 24-36Indagatio Didactica; Vol. 6 No 4 (2014); 24-36Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 4 (2014); 24-361647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905/2924Pinto, JoaquimCosta, Jorge AdelinoCarvalho e Silva, Jaimeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:40Zoai:proa.ua.pt:article/3905Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:03.353345Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
title Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
spellingShingle Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
Pinto, Joaquim
title_short Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
title_full Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
title_fullStr Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
title_full_unstemmed Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
title_sort Explicações, escolas e sucesso educativo: reflexão em torno da educação sombra
author Pinto, Joaquim
author_facet Pinto, Joaquim
Costa, Jorge Adelino
Carvalho e Silva, Jaime
author_role author
author2 Costa, Jorge Adelino
Carvalho e Silva, Jaime
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Joaquim
Costa, Jorge Adelino
Carvalho e Silva, Jaime
description The current text has as its goal to offer a reflection about some questions related to the so-called Shadow Education (also “tutoring”) in Contemporary times. In this reflection we give emphasis to the contemporary impact of private tutoring in the student results in Portugal and the rest of the world; to the role of tutors; to the discriminating factor that tutoring may have in the access to educational success; to the ethics of the teacher that assumes roles at the same time in the formal education and also in the shadow education; to the dimension of the work in schools in building the educational success of its students and the role of tutoring in this context. We propose to give more attention to the impact of the support that schools give to students outside the classroom and we suggest more research in this sense.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905
https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905
url https://doi.org/10.34624/id.v6i4.3905
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3905/2924
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 6 No 4 (2014); 24-36
Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 4 (2014); 24-36
Indagatio Didactica; Vol. 6 No 4 (2014); 24-36
Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 4 (2014); 24-36
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568469827584