Avaliação do sistema de controlo e gestão do desempenho : caso de estudo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Sílvia Maria da Silva
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10773/1651
Resumo: Os sistemas de controlo de gestão desempenham um papel fundamental na capacidade competitiva das organizações pelo que é necessário compreender a importância que o controlo de gestão tem vindo a assumir nas empresas portuguesas, bem como analisar a natureza, causas e implicações de eventuais mudanças ocorridas nas práticas adoptadas. Os gestores, dos dias de hoje, deparam-se com diferentes necessidades de informação, em consequência das alterações das condições do mercado, da crescente competitividade e das alterações na estrutura e na estratégia de negócio. Neste sentido e para além de compreender a importância de um sistema de controlo de gestão pretende-se caracterizar os factores que influenciam a sua concepção e implementação, bem como as principais dificuldades na implementação. Perceber as interligações e complementaridade dos sistemas actuais de avaliaçã o do desempenho organizacional. O presente estudo insere-se na á rea da gestão, focando uma vertente que mais se tem desenvolvido nos últimos anos: O controlo de gestão. Em ambientes caracterizados pela incerteza e flexibilidade, as questões estratégicas e factores culturais assumem especial relevo e importância. É na avaliaçã o destas situações que os tradicionais sistemas de controlo de gestão falham, tornando-se necessá rio desenvolver novas metodologias para colmatar as lacunas detectadas. O desenvolvimento deste estudo foi sustentado em vá rias metodologias e estruturado nas seguintes secções. Na primeira secção, foi dedicada especial atenção à literatura relacionada com o impacto da cultura nas organizações e a possibilidade desta levar ao sucesso ou insucesso de um programa de mudança, a segunda secção incidiu numa análise da relevância da gestão orientada para o valor em que os sistemas de gestão têm como principal objectivo alinhar os interesses dos gestores e dos detentores do capital. Nas secções seguintes são apresentadas algumas metodologias alternativas e complementares para avaliação do desempenho e do sistema de controlo de gestão. Por fim, o estudo de caso incide na revisão dos sistemas tradicionais, na constatação da sua insuficiência e na necessidade de desenvolvimento de novas té cnicas. Neste domínio, apresentam-se os modelos Balanced Scorecard (1996) e Ferreira e Otley (2003) por propiciarem uma abordagem mais abrangente à mensuração e gestão do desempenho. Naturalmente que a adopção destes modelos não está isenta de dificuldades, sendo de admitir que sejam de implementação demorada e com a necessidade de ajustes específicos a cada organização. ABSTRACT: Management control systems play a very important role in the competitive capacity of organisations. For this reason it is necessary to understand both how important management control has become in Portuguese companies, and to examine the nature, causes and implications of the eventual changes in the practices adopted. Today’s managers are faced with different information requirements, as a result of changing market conditions, increasing competitiveness and changes in the structure and strategy of business. In this regard and further to understanding the importance of management control systems it is our intention to describe the factors influencing their design and implementation, as well as the main difficulties experienced during implementation. We aim to understand the interconnection and complementarity of the current system of organisational performance evaluation. This study relates to an area of management that has become more prominent in recent years: Management control. In environments characterized by uncertainty and flexibility, strategic issues and cultural factors are particularly relevant and important. It is concerning the evaluation of these situations that traditional management systems fail, making it necessary to develop new methods to bridge any identified gaps. The development of this study has been supported in various methodologies and is structured according to the following sections. In the first section, particular attention is devoted to literature related to the impact of culture on organisations and the possibility that this may lead to the success or failure of a program of change. The second section focuses on an analysis of the relevance of value management whereby management systems are designed to align the interests of managers and shareholders. Following this, some alternative and complementary methodologies used to evaluate performance and management control systems are presented. Finally, the case study focuses on the revision of traditional systems, identifying any weaknesses and exploring the need to develop new techniques. In this area, the Balanced Scorecard (1996) and Ferreira and Otley (2003) models are presented as they provide a more comprehensive approach to measurement and management performance. Naturally, the adoption of these models is not free of difficulties, and it must be said that their implementation is time-consuming and has to be specifically adjusted to each organisation.
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We aim to understand the interconnection and complementarity of the current system of organisational performance evaluation. This study relates to an area of management that has become more prominent in recent years: Management control. In environments characterized by uncertainty and flexibility, strategic issues and cultural factors are particularly relevant and important. It is concerning the evaluation of these situations that traditional management systems fail, making it necessary to develop new methods to bridge any identified gaps. The development of this study has been supported in various methodologies and is structured according to the following sections. In the first section, particular attention is devoted to literature related to the impact of culture on organisations and the possibility that this may lead to the success or failure of a program of change. The second section focuses on an analysis of the relevance of value management whereby management systems are designed to align the interests of managers and shareholders. Following this, some alternative and complementary methodologies used to evaluate performance and management control systems are presented. Finally, the case study focuses on the revision of traditional systems, identifying any weaknesses and exploring the need to develop new techniques. In this area, the Balanced Scorecard (1996) and Ferreira and Otley (2003) models are presented as they provide a more comprehensive approach to measurement and management performance. 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O presente estudo insere-se na á rea da gestão, focando uma vertente que mais se tem desenvolvido nos últimos anos: O controlo de gestão. Em ambientes caracterizados pela incerteza e flexibilidade, as questões estratégicas e factores culturais assumem especial relevo e importância. É na avaliaçã o destas situações que os tradicionais sistemas de controlo de gestão falham, tornando-se necessá rio desenvolver novas metodologias para colmatar as lacunas detectadas. O desenvolvimento deste estudo foi sustentado em vá rias metodologias e estruturado nas seguintes secções. Na primeira secção, foi dedicada especial atenção à literatura relacionada com o impacto da cultura nas organizações e a possibilidade desta levar ao sucesso ou insucesso de um programa de mudança, a segunda secção incidiu numa análise da relevância da gestão orientada para o valor em que os sistemas de gestão têm como principal objectivo alinhar os interesses dos gestores e dos detentores do capital. 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In environments characterized by uncertainty and flexibility, strategic issues and cultural factors are particularly relevant and important. It is concerning the evaluation of these situations that traditional management systems fail, making it necessary to develop new methods to bridge any identified gaps. The development of this study has been supported in various methodologies and is structured according to the following sections. In the first section, particular attention is devoted to literature related to the impact of culture on organisations and the possibility that this may lead to the success or failure of a program of change. The second section focuses on an analysis of the relevance of value management whereby management systems are designed to align the interests of managers and shareholders. Following this, some alternative and complementary methodologies used to evaluate performance and management control systems are presented. Finally, the case study focuses on the revision of traditional systems, identifying any weaknesses and exploring the need to develop new techniques. In this area, the Balanced Scorecard (1996) and Ferreira and Otley (2003) models are presented as they provide a more comprehensive approach to measurement and management performance. Naturally, the adoption of these models is not free of difficulties, and it must be said that their implementation is time-consuming and has to be specifically adjusted to each organisation.
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