Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Alice Dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mello, José André Villas Boas, Silva, Pâmella Thimoteo Da, Mello, Andrea Justino Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875
Resumo: The preservation of heritage is of paramount importance for the tourism system, the use of social media and the role they play in the choice of visitors to tourist spaces has been the focus of many tourism researches. This study performs a netnography through a Facebook group to analyze the role that social media plays in the perception of security in tourist spaces and in the creation of the feeling of preservation of its cultural heritage in Tinguá neighborhood in the city of Nova Iguaçu - RJ. Based on the results obtained, this research found that social media are important for the promotion of tourism and influence the perception of security and the feeling of conservation of the cultural heritage of tourist spaces. Despite being a survey with limited geography and database, this article contributes to academia and tourism, in addition to identifying the tourist potential of the Tinguá region and provides suggestions for future research.
id RCAP_03fe750699f47b38f122a6e744f87970
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/25875
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-BrazilEstudio netnográfico basado en comentarios publicados en Facebook sobre patrimonio y turismo en Tinguá-RJ-BrasilEstudo Netnográfico a partir dos comentários emitidos no Facebook sobre patrimônio e o turismo em Tinguá-RJ-BrasilThe preservation of heritage is of paramount importance for the tourism system, the use of social media and the role they play in the choice of visitors to tourist spaces has been the focus of many tourism researches. This study performs a netnography through a Facebook group to analyze the role that social media plays in the perception of security in tourist spaces and in the creation of the feeling of preservation of its cultural heritage in Tinguá neighborhood in the city of Nova Iguaçu - RJ. Based on the results obtained, this research found that social media are important for the promotion of tourism and influence the perception of security and the feeling of conservation of the cultural heritage of tourist spaces. Despite being a survey with limited geography and database, this article contributes to academia and tourism, in addition to identifying the tourist potential of the Tinguá region and provides suggestions for future research.La preservación del patrimonio es de suma importancia para el sistema turístico en diferentes escalas territoriales y la difusión de estas riquezas culturales es fundamental para atraer turistas y promover el desarrollo local. En este sentido, las redes sociales juegan un papel fundamental, influyendo en las elecciones de las personas sobre los espacios turísticos a visitar y, por tanto, ha sido el foco de muchas investigaciones relacionadas con el turismo. Dada esta importancia, este estudio utiliza las redes sociales - específicamente Facebook - como fuente de datos para analizar su influencia en la percepción de seguridad de los visitantes y en la creación de un sentimiento de preservación del patrimonio cultural de Tinguá, un barrio con fuerte atractivo turístico en la ciudad de Nova Iguaçu - RJ. Entre los resultados, se constata que las redes sociales pueden ser fuertes aliadas en la difusión de localizaciones con atractivo turístico, ya sea para atraer nuevos visitantes, o en el desarrollo de un sentido de conservación del patrimonio cultural de estos espacios, y también son capaces de influir en la percepción de seguridad de las personas.A preservação do patrimônio é de suma importância para o sistema turístico nas diversas escalas territoriais e a divulgação dessas riquezas culturais é fundamental para a atração de turistas e para a promoção do desenvolvimento local. Nesse sentido, as mídias sociais exercem um papel fundamental, influenciando nas escolhas das pessoas sobre os espaços turísticos a serem visitados e, por isso, tem sido foco de muitas pesquisas relacionadas ao turismo. Dada essa importância, este estudo utiliza as redes sociais – especificamente o Facebook – como fonte de dados para analisar sua influência na percepção de segurança dos visitantes e na criação do sentimento de preservação do patrimônio cultural de Tinguá, bairro com forte atrativo turístico da cidade de Nova Iguaçu – RJ. Dentre os resultados, está a confirmação de que as redes sociais podem ser fortes aliadas na divulgação de localidades com apelo turístico seja para atração de novos visitantes, seja no desenvolvimento de um sentimento de conservação do patrimônio cultural destes espaços e, também são capazes de influenciar na percepção de segurança das pessoas.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2022-09-29T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875oai:proa.ua.pt:article/25875Journal of Tourism & Development; Vol 39 (2022); 405-423Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 39 (2022); 405-4232182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875/21045Direitos de Autor (c) 2022 Revista Turismo & Desenvolvimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Alice Dos SantosMello, José André Villas BoasSilva, Pâmella Thimoteo DaMello, Andrea Justino Ribeiro2022-10-06T11:15:14Zoai:proa.ua.pt:article/25875Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:10:35.135098Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
Estudio netnográfico basado en comentarios publicados en Facebook sobre patrimonio y turismo en Tinguá-RJ-Brasil
Estudo Netnográfico a partir dos comentários emitidos no Facebook sobre patrimônio e o turismo em Tinguá-RJ-Brasil
title Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
spellingShingle Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
Braga, Alice Dos Santos
title_short Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
title_full Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
title_fullStr Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
title_full_unstemmed Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
title_sort Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
author Braga, Alice Dos Santos
author_facet Braga, Alice Dos Santos
Mello, José André Villas Boas
Silva, Pâmella Thimoteo Da
Mello, Andrea Justino Ribeiro
author_role author
author2 Mello, José André Villas Boas
Silva, Pâmella Thimoteo Da
Mello, Andrea Justino Ribeiro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Alice Dos Santos
Mello, José André Villas Boas
Silva, Pâmella Thimoteo Da
Mello, Andrea Justino Ribeiro
description The preservation of heritage is of paramount importance for the tourism system, the use of social media and the role they play in the choice of visitors to tourist spaces has been the focus of many tourism researches. This study performs a netnography through a Facebook group to analyze the role that social media plays in the perception of security in tourist spaces and in the creation of the feeling of preservation of its cultural heritage in Tinguá neighborhood in the city of Nova Iguaçu - RJ. Based on the results obtained, this research found that social media are important for the promotion of tourism and influence the perception of security and the feeling of conservation of the cultural heritage of tourist spaces. Despite being a survey with limited geography and database, this article contributes to academia and tourism, in addition to identifying the tourist potential of the Tinguá region and provides suggestions for future research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-29T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875
oai:proa.ua.pt:article/25875
url https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/25875
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875
https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875/21045
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Revista Turismo & Desenvolvimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Revista Turismo & Desenvolvimento
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 39 (2022); 405-423
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 39 (2022); 405-423
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130562573631488