Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875 |
Resumo: | The preservation of heritage is of paramount importance for the tourism system, the use of social media and the role they play in the choice of visitors to tourist spaces has been the focus of many tourism researches. This study performs a netnography through a Facebook group to analyze the role that social media plays in the perception of security in tourist spaces and in the creation of the feeling of preservation of its cultural heritage in Tinguá neighborhood in the city of Nova Iguaçu - RJ. Based on the results obtained, this research found that social media are important for the promotion of tourism and influence the perception of security and the feeling of conservation of the cultural heritage of tourist spaces. Despite being a survey with limited geography and database, this article contributes to academia and tourism, in addition to identifying the tourist potential of the Tinguá region and provides suggestions for future research. |
id |
RCAP_03fe750699f47b38f122a6e744f87970 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/25875 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-BrazilEstudio netnográfico basado en comentarios publicados en Facebook sobre patrimonio y turismo en Tinguá-RJ-BrasilEstudo Netnográfico a partir dos comentários emitidos no Facebook sobre patrimônio e o turismo em Tinguá-RJ-BrasilThe preservation of heritage is of paramount importance for the tourism system, the use of social media and the role they play in the choice of visitors to tourist spaces has been the focus of many tourism researches. This study performs a netnography through a Facebook group to analyze the role that social media plays in the perception of security in tourist spaces and in the creation of the feeling of preservation of its cultural heritage in Tinguá neighborhood in the city of Nova Iguaçu - RJ. Based on the results obtained, this research found that social media are important for the promotion of tourism and influence the perception of security and the feeling of conservation of the cultural heritage of tourist spaces. Despite being a survey with limited geography and database, this article contributes to academia and tourism, in addition to identifying the tourist potential of the Tinguá region and provides suggestions for future research.La preservación del patrimonio es de suma importancia para el sistema turístico en diferentes escalas territoriales y la difusión de estas riquezas culturales es fundamental para atraer turistas y promover el desarrollo local. En este sentido, las redes sociales juegan un papel fundamental, influyendo en las elecciones de las personas sobre los espacios turísticos a visitar y, por tanto, ha sido el foco de muchas investigaciones relacionadas con el turismo. Dada esta importancia, este estudio utiliza las redes sociales - específicamente Facebook - como fuente de datos para analizar su influencia en la percepción de seguridad de los visitantes y en la creación de un sentimiento de preservación del patrimonio cultural de Tinguá, un barrio con fuerte atractivo turístico en la ciudad de Nova Iguaçu - RJ. Entre los resultados, se constata que las redes sociales pueden ser fuertes aliadas en la difusión de localizaciones con atractivo turístico, ya sea para atraer nuevos visitantes, o en el desarrollo de un sentido de conservación del patrimonio cultural de estos espacios, y también son capaces de influir en la percepción de seguridad de las personas.A preservação do patrimônio é de suma importância para o sistema turístico nas diversas escalas territoriais e a divulgação dessas riquezas culturais é fundamental para a atração de turistas e para a promoção do desenvolvimento local. Nesse sentido, as mídias sociais exercem um papel fundamental, influenciando nas escolhas das pessoas sobre os espaços turísticos a serem visitados e, por isso, tem sido foco de muitas pesquisas relacionadas ao turismo. Dada essa importância, este estudo utiliza as redes sociais – especificamente o Facebook – como fonte de dados para analisar sua influência na percepção de segurança dos visitantes e na criação do sentimento de preservação do patrimônio cultural de Tinguá, bairro com forte atrativo turístico da cidade de Nova Iguaçu – RJ. Dentre os resultados, está a confirmação de que as redes sociais podem ser fortes aliadas na divulgação de localidades com apelo turístico seja para atração de novos visitantes, seja no desenvolvimento de um sentimento de conservação do patrimônio cultural destes espaços e, também são capazes de influenciar na percepção de segurança das pessoas.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2022-09-29T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875oai:proa.ua.pt:article/25875Journal of Tourism & Development; Vol 39 (2022); 405-423Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 39 (2022); 405-4232182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875/21045Direitos de Autor (c) 2022 Revista Turismo & Desenvolvimentohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Alice Dos SantosMello, José André Villas BoasSilva, Pâmella Thimoteo DaMello, Andrea Justino Ribeiro2022-10-06T11:15:14Zoai:proa.ua.pt:article/25875Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:10:35.135098Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil Estudio netnográfico basado en comentarios publicados en Facebook sobre patrimonio y turismo en Tinguá-RJ-Brasil Estudo Netnográfico a partir dos comentários emitidos no Facebook sobre patrimônio e o turismo em Tinguá-RJ-Brasil |
title |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil |
spellingShingle |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil Braga, Alice Dos Santos |
title_short |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil |
title_full |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil |
title_fullStr |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil |
title_full_unstemmed |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil |
title_sort |
Netnographic study based on comments posted on Facebook about heritage and tourism in Tinguá-RJ-Brazil |
author |
Braga, Alice Dos Santos |
author_facet |
Braga, Alice Dos Santos Mello, José André Villas Boas Silva, Pâmella Thimoteo Da Mello, Andrea Justino Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Mello, José André Villas Boas Silva, Pâmella Thimoteo Da Mello, Andrea Justino Ribeiro |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Alice Dos Santos Mello, José André Villas Boas Silva, Pâmella Thimoteo Da Mello, Andrea Justino Ribeiro |
description |
The preservation of heritage is of paramount importance for the tourism system, the use of social media and the role they play in the choice of visitors to tourist spaces has been the focus of many tourism researches. This study performs a netnography through a Facebook group to analyze the role that social media plays in the perception of security in tourist spaces and in the creation of the feeling of preservation of its cultural heritage in Tinguá neighborhood in the city of Nova Iguaçu - RJ. Based on the results obtained, this research found that social media are important for the promotion of tourism and influence the perception of security and the feeling of conservation of the cultural heritage of tourist spaces. Despite being a survey with limited geography and database, this article contributes to academia and tourism, in addition to identifying the tourist potential of the Tinguá region and provides suggestions for future research. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-29T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875 oai:proa.ua.pt:article/25875 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/25875 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875 https://doi.org/10.34624/rtd.v39i0.25875 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/25875/21045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Revista Turismo & Desenvolvimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Revista Turismo & Desenvolvimento https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 39 (2022); 405-423 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 39 (2022); 405-423 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130562573631488 |