Mixed Music: Performative Particularities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72 |
Resumo: | In artistic discourse, musical phenomena have tended to be described in an abstract way, both in technical terms and in terms of their terminology, reflecting the transition from the analogue and concrete world to the digital and abstract universe. This article explores mixed music creation and performance processes. The manipulations of the sound allows an extension of expressive and compositional possibilities, as well as a fluidity between these two fields. Through the analysis of interactivity, of the use of electronics in real time and deferred time, as well as of issues related to perception and notation, it is concluded that such processes configure an assemblage in which musical technology has a mediating role. |
id |
RCAP_0473d665c79f9f1ee18d3bec5fd4348c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/72 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Mixed Music: Performative ParticularitiesMÚSICA MISTA: PARTICULARIDADES PERFORMATIVASPerformanceEletroacústicaInteractividadeNotaçãoPerformanceElectroacousticInteractivityNotationIn artistic discourse, musical phenomena have tended to be described in an abstract way, both in technical terms and in terms of their terminology, reflecting the transition from the analogue and concrete world to the digital and abstract universe. This article explores mixed music creation and performance processes. The manipulations of the sound allows an extension of expressive and compositional possibilities, as well as a fluidity between these two fields. Through the analysis of interactivity, of the use of electronics in real time and deferred time, as well as of issues related to perception and notation, it is concluded that such processes configure an assemblage in which musical technology has a mediating role.No discurso artístico, os fenómenos musicais têm tendencialmente vindo a ganhar uma forma abstrata, quer em termos técnicos, quer em termos da sua terminologia, refletindo a transição do mundo analógico e concreto para o universo digital e abstrato. O presente artigo explora processos de criação e performance no universo da música mista. As manipulações do campo sonoro oferecem ao instrumentista a extensão das possibilidades expressivas e composicionais, bem como uma fluidez entre estes dois domínios. Através da análise da interatividade, do uso de eletrónica em tempo real e em tempo diferido, bem como de questões relacionadas com a perceção e notação, conclui-se que tais processos configuram uma assemblage em que a tecnologia musical tem um papel mediador.MUNDIS2020-09-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/72ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 11 N.º 3 (2020): 42.ª Edição | ERAS; 48-571647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72/57Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessPortovedo , Henrique2022-09-05T13:57:38Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/72Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:42.703983Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mixed Music: Performative Particularities MÚSICA MISTA: PARTICULARIDADES PERFORMATIVAS |
title |
Mixed Music: Performative Particularities |
spellingShingle |
Mixed Music: Performative Particularities Portovedo , Henrique Performance Eletroacústica Interactividade Notação Performance Electroacoustic Interactivity Notation |
title_short |
Mixed Music: Performative Particularities |
title_full |
Mixed Music: Performative Particularities |
title_fullStr |
Mixed Music: Performative Particularities |
title_full_unstemmed |
Mixed Music: Performative Particularities |
title_sort |
Mixed Music: Performative Particularities |
author |
Portovedo , Henrique |
author_facet |
Portovedo , Henrique |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Portovedo , Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance Eletroacústica Interactividade Notação Performance Electroacoustic Interactivity Notation |
topic |
Performance Eletroacústica Interactividade Notação Performance Electroacoustic Interactivity Notation |
description |
In artistic discourse, musical phenomena have tended to be described in an abstract way, both in technical terms and in terms of their terminology, reflecting the transition from the analogue and concrete world to the digital and abstract universe. This article explores mixed music creation and performance processes. The manipulations of the sound allows an extension of expressive and compositional possibilities, as well as a fluidity between these two fields. Through the analysis of interactivity, of the use of electronics in real time and deferred time, as well as of issues related to perception and notation, it is concluded that such processes configure an assemblage in which musical technology has a mediating role. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-30T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72 oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/72 |
url |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72 |
identifier_str_mv |
oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/72 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72 https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/72/57 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
publisher.none.fl_str_mv |
MUNDIS |
dc.source.none.fl_str_mv |
ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 11 N.º 3 (2020): 42.ª Edição | ERAS; 48-57 1647-3558 2184-2116 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129977870876672 |