Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sydor de Paula, Adriana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Machado, José Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263
Resumo: The Brazilian popular music has been established worldwide as a representation of Brazilian culture. The branching of classical music in Brazil, creating the genre known as Música Popular Brasileira (MPB), happened after the second century of colonization. Among the most common themes explored by MPB are women. Over two centuries of being courted through music, the female figure is often represented as something that looks like a profound homage, a declaration of love, an inspiration that proclaims woman as a muse but actually treats her like an object. The purpose of this work is to identify the representation of women in three very well-known songs in Brazil and treated as symbols of recognition of value, beauty, physical and moral attributes or the other way around, depending on the time and social context in which they appear or are analyzed – “Minha Namorada” (by Carlos Lyra and Vinícius de Moraes) “Marina” (by Dorival Caymmi) and “Saudade da Amélia” (by Ataulfo Alves and Mário Lago).
id RCAP_0543c6555d4da3ad264fd37fb0a1adde
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.utad.pt:article/263
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Representation of women in Brazilian popular music: between muse and objectRepresentação da mulher na música popular brasileira: entre musa e objetoThe Brazilian popular music has been established worldwide as a representation of Brazilian culture. The branching of classical music in Brazil, creating the genre known as Música Popular Brasileira (MPB), happened after the second century of colonization. Among the most common themes explored by MPB are women. Over two centuries of being courted through music, the female figure is often represented as something that looks like a profound homage, a declaration of love, an inspiration that proclaims woman as a muse but actually treats her like an object. The purpose of this work is to identify the representation of women in three very well-known songs in Brazil and treated as symbols of recognition of value, beauty, physical and moral attributes or the other way around, depending on the time and social context in which they appear or are analyzed – “Minha Namorada” (by Carlos Lyra and Vinícius de Moraes) “Marina” (by Dorival Caymmi) and “Saudade da Amélia” (by Ataulfo Alves and Mário Lago).A música popular brasileira se estabeleceu mundialmente como representação da cultura do Brasil. A ramificação da música erudita no Brasil, criando o gênero conhecido como MPB, aconteceu depois do segundo século de colonização. Entre as temáticas mais comuns da MPB está a mulher. Mais de dois séculos sendo cortejada através da música, a figura feminina muitas vezes é representada como algo que parece uma homenagem, uma declaração de amor, uma inspiração que proclama a mulher como musa, mas, na verdade, a trata como objeto. O objetivo deste trabalho é analisar a representação da mulher em três canções muito conhecidas no Brasil e tratadas como símbolo de reconhecimento de valor, beleza, atributos físicos e morais ou ao contrário, a depender da época e contexto social em que aparecem ou são analisadas – nomeadamente “Minha Namorada” (de Carlos Lyra e Vinícius de Moraes), “Marina” (de Dorival Caymmi) e “Saudade da Amélia” (de Ataulfo Alves e Mário Lago).Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro2022-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Cultural Sciences; 119-137Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura; 119-137Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura; 119-1372975-89550874-7962reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263/130Direitos de Autor (c) 2022 Adriana Sydor de Paula, José Barbosa Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSydor de Paula, AdrianaMachado, José Barbosa2024-02-03T04:34:36Zoai:ojs.revistas.utad.pt:article/263Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:50:13.473355Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
Representação da mulher na música popular brasileira: entre musa e objeto
title Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
spellingShingle Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
Sydor de Paula, Adriana
title_short Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
title_full Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
title_fullStr Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
title_full_unstemmed Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
title_sort Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
author Sydor de Paula, Adriana
author_facet Sydor de Paula, Adriana
Machado, José Barbosa
author_role author
author2 Machado, José Barbosa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sydor de Paula, Adriana
Machado, José Barbosa
description The Brazilian popular music has been established worldwide as a representation of Brazilian culture. The branching of classical music in Brazil, creating the genre known as Música Popular Brasileira (MPB), happened after the second century of colonization. Among the most common themes explored by MPB are women. Over two centuries of being courted through music, the female figure is often represented as something that looks like a profound homage, a declaration of love, an inspiration that proclaims woman as a muse but actually treats her like an object. The purpose of this work is to identify the representation of women in three very well-known songs in Brazil and treated as symbols of recognition of value, beauty, physical and moral attributes or the other way around, depending on the time and social context in which they appear or are analyzed – “Minha Namorada” (by Carlos Lyra and Vinícius de Moraes) “Marina” (by Dorival Caymmi) and “Saudade da Amélia” (by Ataulfo Alves and Mário Lago).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263
url https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263
https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263/130
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Adriana Sydor de Paula, José Barbosa Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Adriana Sydor de Paula, José Barbosa Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Cultural Sciences; 119-137
Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura; 119-137
Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura; 119-137
2975-8955
0874-7962
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130365813587968