Representation of women in Brazilian popular music: between muse and object
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263 |
Resumo: | The Brazilian popular music has been established worldwide as a representation of Brazilian culture. The branching of classical music in Brazil, creating the genre known as Música Popular Brasileira (MPB), happened after the second century of colonization. Among the most common themes explored by MPB are women. Over two centuries of being courted through music, the female figure is often represented as something that looks like a profound homage, a declaration of love, an inspiration that proclaims woman as a muse but actually treats her like an object. The purpose of this work is to identify the representation of women in three very well-known songs in Brazil and treated as symbols of recognition of value, beauty, physical and moral attributes or the other way around, depending on the time and social context in which they appear or are analyzed – “Minha Namorada” (by Carlos Lyra and Vinícius de Moraes) “Marina” (by Dorival Caymmi) and “Saudade da Amélia” (by Ataulfo Alves and Mário Lago). |
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Representation of women in Brazilian popular music: between muse and objectRepresentação da mulher na música popular brasileira: entre musa e objetoThe Brazilian popular music has been established worldwide as a representation of Brazilian culture. The branching of classical music in Brazil, creating the genre known as Música Popular Brasileira (MPB), happened after the second century of colonization. Among the most common themes explored by MPB are women. Over two centuries of being courted through music, the female figure is often represented as something that looks like a profound homage, a declaration of love, an inspiration that proclaims woman as a muse but actually treats her like an object. The purpose of this work is to identify the representation of women in three very well-known songs in Brazil and treated as symbols of recognition of value, beauty, physical and moral attributes or the other way around, depending on the time and social context in which they appear or are analyzed – “Minha Namorada” (by Carlos Lyra and Vinícius de Moraes) “Marina” (by Dorival Caymmi) and “Saudade da Amélia” (by Ataulfo Alves and Mário Lago).A música popular brasileira se estabeleceu mundialmente como representação da cultura do Brasil. A ramificação da música erudita no Brasil, criando o gênero conhecido como MPB, aconteceu depois do segundo século de colonização. Entre as temáticas mais comuns da MPB está a mulher. Mais de dois séculos sendo cortejada através da música, a figura feminina muitas vezes é representada como algo que parece uma homenagem, uma declaração de amor, uma inspiração que proclama a mulher como musa, mas, na verdade, a trata como objeto. O objetivo deste trabalho é analisar a representação da mulher em três canções muito conhecidas no Brasil e tratadas como símbolo de reconhecimento de valor, beleza, atributos físicos e morais ou ao contrário, a depender da época e contexto social em que aparecem ou são analisadas – nomeadamente “Minha Namorada” (de Carlos Lyra e Vinícius de Moraes), “Marina” (de Dorival Caymmi) e “Saudade da Amélia” (de Ataulfo Alves e Mário Lago).Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro2022-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263Revista de Letras UTAD; Vol 1 No 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Cultural Sciences; 119-137Revista de Letras UTAD; Vol. 1 Núm. 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura; 119-137Revista de Letras UTAD; Vol 1 Nº 3 (2022): Revista de Letras UTAD / Ciências da Cultura; 119-1372975-89550874-7962reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263https://revistadeletras.utad.pt/index.php/revistadeletras/article/view/263/130Direitos de Autor (c) 2022 Adriana Sydor de Paula, José Barbosa Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSydor de Paula, AdrianaMachado, José Barbosa2024-02-03T04:34:36Zoai:ojs.revistas.utad.pt:article/263Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:50:13.473355Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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