Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mourão, Marisa
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Sá, Rita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.216
Resumo: With the emergence of social media, a change of the political communication ecosystem has occurred. Therefore, this study evaluates the presence, popularity and importance of different actors in the dissemination of messages regarding the announcement of repeat elections in Spain, on Twitter. Among the 1268 actors, stand out leaders of the PSOE and the PP, who transfer their symbolic capital to the digital environment, and some citizens, who become popular as a result of the messages they share. However, these popular actors are not the most relevant when it comes to promote the flow of information. In the diffusion of messages stand out other citizens and two political actors. Media do not have a prominent place in the diffusion of these messages.
id RCAP_057e908fd3ae42e127ba6fa71ca97709
oai_identifier_str oai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/216
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016Popularidade e poder de difusão das mensagens no Twitter: o caso do anúncio das eleições espanholas em 2016elections in Spainpopularitydiffusion of the messagetwittereleições em Espanhapopularidadedifusão da mensagemtwitterWith the emergence of social media, a change of the political communication ecosystem has occurred. Therefore, this study evaluates the presence, popularity and importance of different actors in the dissemination of messages regarding the announcement of repeat elections in Spain, on Twitter. Among the 1268 actors, stand out leaders of the PSOE and the PP, who transfer their symbolic capital to the digital environment, and some citizens, who become popular as a result of the messages they share. However, these popular actors are not the most relevant when it comes to promote the flow of information. In the diffusion of messages stand out other citizens and two political actors. Media do not have a prominent place in the diffusion of these messages.Com o surgimento dos social media, assistimos a uma mudança do ecossistema de comunicação política. Por isso, este estudo avalia a presença, a popularidade e a importância de diferentes atores na difusão de mensagens relativas ao anúncio da repetição de eleições em Espanha, no Twitter. Entre os 1268 atores, destacam-se os líderes do PSOE e o do PP, que transferem o seu capital simbólico para o digital, e cidadãos que se tornam populares pelas mensagens que partilham. Estes atores populares não são, contudo, os que mais promovem o fluxo de informação. Na difusão das mensagens destacam-se outros cidadãos e dois atores políticos. Os media não são centrais na difusão destas mensagens.Sopcom2016-12-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.216https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.216Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 36 - 63Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 36 - 63Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 36 - 632182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/216https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/216/150Mourão, MarisaSá, Ritainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:07Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/216Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:34.470835Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
Popularidade e poder de difusão das mensagens no Twitter: o caso do anúncio das eleições espanholas em 2016
title Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
spellingShingle Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
Mourão, Marisa
elections in Spain
popularity
diffusion of the message
twitter
eleições em Espanha
popularidade
difusão da mensagem
twitter
title_short Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
title_full Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
title_fullStr Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
title_full_unstemmed Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
title_sort Popularity and broadcasting power of messages on twitter: the case of the announcement of the Spanish elections in 2016
author Mourão, Marisa
author_facet Mourão, Marisa
Sá, Rita
author_role author
author2 Sá, Rita
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mourão, Marisa
Sá, Rita
dc.subject.por.fl_str_mv elections in Spain
popularity
diffusion of the message
twitter
eleições em Espanha
popularidade
difusão da mensagem
twitter
topic elections in Spain
popularity
diffusion of the message
twitter
eleições em Espanha
popularidade
difusão da mensagem
twitter
description With the emergence of social media, a change of the political communication ecosystem has occurred. Therefore, this study evaluates the presence, popularity and importance of different actors in the dissemination of messages regarding the announcement of repeat elections in Spain, on Twitter. Among the 1268 actors, stand out leaders of the PSOE and the PP, who transfer their symbolic capital to the digital environment, and some citizens, who become popular as a result of the messages they share. However, these popular actors are not the most relevant when it comes to promote the flow of information. In the diffusion of messages stand out other citizens and two political actors. Media do not have a prominent place in the diffusion of these messages.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.216
https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.216
url https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i2.216
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/216
https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/216/150
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sopcom
publisher.none.fl_str_mv Sopcom
dc.source.none.fl_str_mv Revista Comunicando; Vol. 5 No. 2 (2016): History and Contemporaneity Producing Views on Communication; 36 - 63
Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 2 (2016): Historia y Cuestiones Contemporáneas; 36 - 63
Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 2 (2016): A História e a Contemporaneidade Produzindo Olhares Sobre a Comunicação; 36 - 63
2182-4037
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138188792430592