A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pulgarín Posada, Jhon Fredy
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: García García, José Joaquín
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.5311
Resumo: The purpose of this research is to design and test a teaching strategy based on the process of problemsolving, concerning quotidian consumer products in which various benzene compounds are present. We aimed to do this through the implementation of Socio-Scientific Controversies (CSC) and the additional proposal to develop social and political actions. This strategy integrates the ScienceTechnology-Society-Environment (STSE) perspective. It aims to improve the students’ conceptual learning in Organic Chemistry, as well as to increase their involvement as fully active citizens, in order to improve their communities’ quality of life by promoting a change in consumer habits.
id RCAP_060f3155da7f42e615c83db5815d6c9c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/5311
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participationUna didáctica para el estudio del benceno en productos de consumo masivo: aprendizaje con participación ciudadanaThe purpose of this research is to design and test a teaching strategy based on the process of problemsolving, concerning quotidian consumer products in which various benzene compounds are present. We aimed to do this through the implementation of Socio-Scientific Controversies (CSC) and the additional proposal to develop social and political actions. This strategy integrates the ScienceTechnology-Society-Environment (STSE) perspective. It aims to improve the students’ conceptual learning in Organic Chemistry, as well as to increase their involvement as fully active citizens, in order to improve their communities’ quality of life by promoting a change in consumer habits.El objeto de investigación es diseñar y probar una estrategia didáctica basada en el proceso de resolución de problemas referidos al consumo productos de uso diario, en los que se encuentran presentes diversas sustancias bencénicas, usando Controversias Socio-Científicas (CSC) y proponiendo además, la realización de acciones sociopolíticas. Esta estrategia se enmarca en la perspectiva Ciencia-Tecnología-Sociedad-Ambiente (CTSA), y sus propósitos son mejorar en los estudiantes el aprendizaje conceptual en Química Orgánica y aumentar sus niveles de participación ciudadana con el fin de mejorar la calidad de vida en sus comunidades a partir de un cambio de hábitos de consumo.A finalidade da pesquisa é projetar e testar uma estratégia de ensino com base no processo de resolução de problemas relacionados com produtos de consumo para uso diário, produtos esses em que estão presentes várias substâncias benzénicas. Tal estratégia de ensino apoia-se em controvérsias Sócio-Científicas (CSC) e propõe ainda a realização de ações sociais e políticas. Esta estratégia é parte da perspectiva da Ciência-Tecnologia-Sociedade-Ambiente (CTSA) e os seus objectivos são a melhoria nos alunos a aprendizagem conceitual em Química Orgânica e aumentar os níveis de participação dos cidadãos, a fim de melhorar a qualidade de vida nas suas comunidades e de levar a uma mudança nos hábitos de consumo.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.5311https://doi.org/10.34624/id.v8i1.5311Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1247-1266Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1247-1266Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1247-1266Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1247-12661647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5311https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5311/3979Pulgarín Posada, Jhon FredyGarcía García, José Joaquíninfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:19Zoai:proa.ua.pt:article/5311Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.531878Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
Una didáctica para el estudio del benceno en productos de consumo masivo: aprendizaje con participación ciudadana
title A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
spellingShingle A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
Pulgarín Posada, Jhon Fredy
title_short A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
title_full A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
title_fullStr A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
title_full_unstemmed A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
title_sort A didactic approach for the study of benzene in mass consumption products: learning with citizens’ participation
author Pulgarín Posada, Jhon Fredy
author_facet Pulgarín Posada, Jhon Fredy
García García, José Joaquín
author_role author
author2 García García, José Joaquín
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pulgarín Posada, Jhon Fredy
García García, José Joaquín
description The purpose of this research is to design and test a teaching strategy based on the process of problemsolving, concerning quotidian consumer products in which various benzene compounds are present. We aimed to do this through the implementation of Socio-Scientific Controversies (CSC) and the additional proposal to develop social and political actions. This strategy integrates the ScienceTechnology-Society-Environment (STSE) perspective. It aims to improve the students’ conceptual learning in Organic Chemistry, as well as to increase their involvement as fully active citizens, in order to improve their communities’ quality of life by promoting a change in consumer habits.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.5311
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.5311
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.5311
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5311
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/5311/3979
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1247-1266
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1247-1266
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1247-1266
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1247-1266
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570634088448