Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Wanderlei Abadio de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Marta Angélica Iossi, Silva, Jorge Luiz da, Carlos, Diene Monique, Pereira, Beatriz, Santos, Manoel Antônio dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/1822/80535
Resumo: This study aimed to understand the impact of victimization caused by bullying on the mental health of adolescents. It is a qualitative investigation conducted with 55 students from 11 public schools in a city of Minas Gerais State, Brazil. The data were collected through semi-structured interviews and reviewed according to content analysis using Atlas TI software. A total of 19 students participating in the study reported having already suffered bullying at school. It was verified in the narratives that the victimization by bullying represents a threat to the health and mental well-being of the students, characterizing itself as a painful, daily and lasting experience in the school trajectory. Four thematic categories were identified: 1) Mental illness attributed to the aggressions suffered; 2) Negative emotions associated with school and peer relationships; 3) Impotence and passivity; and 4) distrust of weak institutional responses. The results can support interventions to promote mental health at school with victimized students.
id RCAP_06a2c1a7cf63a14391930e36471f0bf6
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/80535
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidenceImplicações da vitimização por bullying escolar para a saúde mental: evidências qualitativasImplicaciones de la victimización por acoso para la salud mental: evidencia cualitativaMental healthSchool violenceVictimizationQualitative researchSaúde mentalViolência escolarVitimizaçãoPesquisa qualitativaSalud mentalViolencia escolarVictimizaciónInvestigación cualitativaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoEducação de qualidadeThis study aimed to understand the impact of victimization caused by bullying on the mental health of adolescents. It is a qualitative investigation conducted with 55 students from 11 public schools in a city of Minas Gerais State, Brazil. The data were collected through semi-structured interviews and reviewed according to content analysis using Atlas TI software. A total of 19 students participating in the study reported having already suffered bullying at school. It was verified in the narratives that the victimization by bullying represents a threat to the health and mental well-being of the students, characterizing itself as a painful, daily and lasting experience in the school trajectory. Four thematic categories were identified: 1) Mental illness attributed to the aggressions suffered; 2) Negative emotions associated with school and peer relationships; 3) Impotence and passivity; and 4) distrust of weak institutional responses. The results can support interventions to promote mental health at school with victimized students.Este estudo objetivou compreender o impacto da vitimização por bullying na saúde mental de adolescentes. Trata-se de uma investigação qualitativa, desenvolvida junto a 55 estudantes de 11 escolas públicas de uma cidade do interior de Minas Gerais. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e analisados segundo a análise de conteúdo no software Atlas.TI. No grupo de participantes, 19 estudantes revelaram já ter sofrido bullying na escola. Verificou-se nas narrativas que a vitimização por bullying representa uma ameaça à saúde e bem-estar mental, caracterizando-se como uma experiência negativa, cotidiana e duradoura na trajetória escolar. Quatro categorias temáticas foram identificadas: 1) Sofrimentos mentais atribuídos às agressões sofridas; 2) Emoções negativas associadas à escola e aos relacionamentos com pares; 3) Impotência e passividade; e 4) Desconfiança diante das fracas respostas institucionais. Os resultados podem subsidiar intervenções com foco na promoção da saúde mental na escola junto aos estudantes vitimizados.Este estudio tuvo por objetivo comprender el impacto de la victimización por acoso escolar en la salud mental de los adolescentes. Se trata de una investigación cualitativa, desarrollada junto a 55 estudiantes de 11 escuelas públicas brasileñas. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas semiestructuradas y analizadas según el análisis de contenido en el software Atlas. TI. 19 estudiantes revelaron ya haber sufrido acoso en la escuela. Se verificó que la victimización representa una amenaza para la salud mental y el bienestar, caracterizándose como una experiencia negativa, cotidiana y duradera en la trayectoria escolar. Se identificaron cuatro categorías temáticas: 1) las enfermedades mentales atribuidas a las agresiones sufridas; 2) Emociones negativas asociadas a la escuela y a las relaciones con pares; 3) Impotencia y pasividad; y 4) Desconfianza ante las débiles respuestas institucionales. Los resultados pueden subsidiar intervenciones con foco en la promoción de la salud mental en la escuela.Este trabalho foi financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito dos projetos do CIEC (Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho) com as referências UIDB/00317/2020 e UIDP/00317/2020.Universidade de São Francisco. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em PsicologiaUniversidade do MinhoOliveira, Wanderlei Abadio deSilva, Marta Angélica IossiSilva, Jorge Luiz daCarlos, Diene MoniquePereira, BeatrizSantos, Manoel Antônio dos20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/1822/80535engOliveira, W. A., Silva, M. A. I., Silva, J. L., Carlos, D. M., Pereira, B. & Santos, M. A. (2021) Implications of School Bullying Victimization in Mental Health: Qualitative Evidence. Psico-USF, Bragança Paulista, 26(4): 673-6841413-82712175-356310.1590/1413-82712021260406https://www.scielo.br/j/pusf/a/YYK3X4DbwBfDnLc8SBVPTCj/?format=pdf&lang=eninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:48:21Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/80535Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:46:36.037884Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
Implicações da vitimização por bullying escolar para a saúde mental: evidências qualitativas
Implicaciones de la victimización por acoso para la salud mental: evidencia cualitativa
title Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
spellingShingle Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
Oliveira, Wanderlei Abadio de
Mental health
School violence
Victimization
Qualitative research
Saúde mental
Violência escolar
Vitimização
Pesquisa qualitativa
Salud mental
Violencia escolar
Victimización
Investigación cualitativa
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
title_short Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
title_full Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
title_fullStr Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
title_full_unstemmed Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
title_sort Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
author Oliveira, Wanderlei Abadio de
author_facet Oliveira, Wanderlei Abadio de
Silva, Marta Angélica Iossi
Silva, Jorge Luiz da
Carlos, Diene Monique
Pereira, Beatriz
Santos, Manoel Antônio dos
author_role author
author2 Silva, Marta Angélica Iossi
Silva, Jorge Luiz da
Carlos, Diene Monique
Pereira, Beatriz
Santos, Manoel Antônio dos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Wanderlei Abadio de
Silva, Marta Angélica Iossi
Silva, Jorge Luiz da
Carlos, Diene Monique
Pereira, Beatriz
Santos, Manoel Antônio dos
dc.subject.por.fl_str_mv Mental health
School violence
Victimization
Qualitative research
Saúde mental
Violência escolar
Vitimização
Pesquisa qualitativa
Salud mental
Violencia escolar
Victimización
Investigación cualitativa
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
topic Mental health
School violence
Victimization
Qualitative research
Saúde mental
Violência escolar
Vitimização
Pesquisa qualitativa
Salud mental
Violencia escolar
Victimización
Investigación cualitativa
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
description This study aimed to understand the impact of victimization caused by bullying on the mental health of adolescents. It is a qualitative investigation conducted with 55 students from 11 public schools in a city of Minas Gerais State, Brazil. The data were collected through semi-structured interviews and reviewed according to content analysis using Atlas TI software. A total of 19 students participating in the study reported having already suffered bullying at school. It was verified in the narratives that the victimization by bullying represents a threat to the health and mental well-being of the students, characterizing itself as a painful, daily and lasting experience in the school trajectory. Four thematic categories were identified: 1) Mental illness attributed to the aggressions suffered; 2) Negative emotions associated with school and peer relationships; 3) Impotence and passivity; and 4) distrust of weak institutional responses. The results can support interventions to promote mental health at school with victimized students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2021-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/1822/80535
url https://hdl.handle.net/1822/80535
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Oliveira, W. A., Silva, M. A. I., Silva, J. L., Carlos, D. M., Pereira, B. & Santos, M. A. (2021) Implications of School Bullying Victimization in Mental Health: Qualitative Evidence. Psico-USF, Bragança Paulista, 26(4): 673-684
1413-8271
2175-3563
10.1590/1413-82712021260406
https://www.scielo.br/j/pusf/a/YYK3X4DbwBfDnLc8SBVPTCj/?format=pdf&lang=en
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Francisco. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Francisco. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133034843209728