Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/1822/80535 |
Resumo: | This study aimed to understand the impact of victimization caused by bullying on the mental health of adolescents. It is a qualitative investigation conducted with 55 students from 11 public schools in a city of Minas Gerais State, Brazil. The data were collected through semi-structured interviews and reviewed according to content analysis using Atlas TI software. A total of 19 students participating in the study reported having already suffered bullying at school. It was verified in the narratives that the victimization by bullying represents a threat to the health and mental well-being of the students, characterizing itself as a painful, daily and lasting experience in the school trajectory. Four thematic categories were identified: 1) Mental illness attributed to the aggressions suffered; 2) Negative emotions associated with school and peer relationships; 3) Impotence and passivity; and 4) distrust of weak institutional responses. The results can support interventions to promote mental health at school with victimized students. |
id |
RCAP_06a2c1a7cf63a14391930e36471f0bf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/80535 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidenceImplicações da vitimização por bullying escolar para a saúde mental: evidências qualitativasImplicaciones de la victimización por acoso para la salud mental: evidencia cualitativaMental healthSchool violenceVictimizationQualitative researchSaúde mentalViolência escolarVitimizaçãoPesquisa qualitativaSalud mentalViolencia escolarVictimizaciónInvestigación cualitativaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoEducação de qualidadeThis study aimed to understand the impact of victimization caused by bullying on the mental health of adolescents. It is a qualitative investigation conducted with 55 students from 11 public schools in a city of Minas Gerais State, Brazil. The data were collected through semi-structured interviews and reviewed according to content analysis using Atlas TI software. A total of 19 students participating in the study reported having already suffered bullying at school. It was verified in the narratives that the victimization by bullying represents a threat to the health and mental well-being of the students, characterizing itself as a painful, daily and lasting experience in the school trajectory. Four thematic categories were identified: 1) Mental illness attributed to the aggressions suffered; 2) Negative emotions associated with school and peer relationships; 3) Impotence and passivity; and 4) distrust of weak institutional responses. The results can support interventions to promote mental health at school with victimized students.Este estudo objetivou compreender o impacto da vitimização por bullying na saúde mental de adolescentes. Trata-se de uma investigação qualitativa, desenvolvida junto a 55 estudantes de 11 escolas públicas de uma cidade do interior de Minas Gerais. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e analisados segundo a análise de conteúdo no software Atlas.TI. No grupo de participantes, 19 estudantes revelaram já ter sofrido bullying na escola. Verificou-se nas narrativas que a vitimização por bullying representa uma ameaça à saúde e bem-estar mental, caracterizando-se como uma experiência negativa, cotidiana e duradoura na trajetória escolar. Quatro categorias temáticas foram identificadas: 1) Sofrimentos mentais atribuídos às agressões sofridas; 2) Emoções negativas associadas à escola e aos relacionamentos com pares; 3) Impotência e passividade; e 4) Desconfiança diante das fracas respostas institucionais. Os resultados podem subsidiar intervenções com foco na promoção da saúde mental na escola junto aos estudantes vitimizados.Este estudio tuvo por objetivo comprender el impacto de la victimización por acoso escolar en la salud mental de los adolescentes. Se trata de una investigación cualitativa, desarrollada junto a 55 estudiantes de 11 escuelas públicas brasileñas. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas semiestructuradas y analizadas según el análisis de contenido en el software Atlas. TI. 19 estudiantes revelaron ya haber sufrido acoso en la escuela. Se verificó que la victimización representa una amenaza para la salud mental y el bienestar, caracterizándose como una experiencia negativa, cotidiana y duradera en la trayectoria escolar. Se identificaron cuatro categorías temáticas: 1) las enfermedades mentales atribuidas a las agresiones sufridas; 2) Emociones negativas asociadas a la escuela y a las relaciones con pares; 3) Impotencia y pasividad; y 4) Desconfianza ante las débiles respuestas institucionales. Los resultados pueden subsidiar intervenciones con foco en la promoción de la salud mental en la escuela.Este trabalho foi financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito dos projetos do CIEC (Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho) com as referências UIDB/00317/2020 e UIDP/00317/2020.Universidade de São Francisco. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em PsicologiaUniversidade do MinhoOliveira, Wanderlei Abadio deSilva, Marta Angélica IossiSilva, Jorge Luiz daCarlos, Diene MoniquePereira, BeatrizSantos, Manoel Antônio dos20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/1822/80535engOliveira, W. A., Silva, M. A. I., Silva, J. L., Carlos, D. M., Pereira, B. & Santos, M. A. (2021) Implications of School Bullying Victimization in Mental Health: Qualitative Evidence. Psico-USF, Bragança Paulista, 26(4): 673-6841413-82712175-356310.1590/1413-82712021260406https://www.scielo.br/j/pusf/a/YYK3X4DbwBfDnLc8SBVPTCj/?format=pdf&lang=eninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-05-11T07:18:14Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/80535Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-05-11T07:18:14Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence Implicações da vitimização por bullying escolar para a saúde mental: evidências qualitativas Implicaciones de la victimización por acoso para la salud mental: evidencia cualitativa |
title |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence |
spellingShingle |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence Oliveira, Wanderlei Abadio de Mental health School violence Victimization Qualitative research Saúde mental Violência escolar Vitimização Pesquisa qualitativa Salud mental Violencia escolar Victimización Investigación cualitativa Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
title_short |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence |
title_full |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence |
title_fullStr |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence |
title_full_unstemmed |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence |
title_sort |
Implications of school bullying victimization in mental health: qualitative evidence |
author |
Oliveira, Wanderlei Abadio de |
author_facet |
Oliveira, Wanderlei Abadio de Silva, Marta Angélica Iossi Silva, Jorge Luiz da Carlos, Diene Monique Pereira, Beatriz Santos, Manoel Antônio dos |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marta Angélica Iossi Silva, Jorge Luiz da Carlos, Diene Monique Pereira, Beatriz Santos, Manoel Antônio dos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Wanderlei Abadio de Silva, Marta Angélica Iossi Silva, Jorge Luiz da Carlos, Diene Monique Pereira, Beatriz Santos, Manoel Antônio dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mental health School violence Victimization Qualitative research Saúde mental Violência escolar Vitimização Pesquisa qualitativa Salud mental Violencia escolar Victimización Investigación cualitativa Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
topic |
Mental health School violence Victimization Qualitative research Saúde mental Violência escolar Vitimização Pesquisa qualitativa Salud mental Violencia escolar Victimización Investigación cualitativa Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
description |
This study aimed to understand the impact of victimization caused by bullying on the mental health of adolescents. It is a qualitative investigation conducted with 55 students from 11 public schools in a city of Minas Gerais State, Brazil. The data were collected through semi-structured interviews and reviewed according to content analysis using Atlas TI software. A total of 19 students participating in the study reported having already suffered bullying at school. It was verified in the narratives that the victimization by bullying represents a threat to the health and mental well-being of the students, characterizing itself as a painful, daily and lasting experience in the school trajectory. Four thematic categories were identified: 1) Mental illness attributed to the aggressions suffered; 2) Negative emotions associated with school and peer relationships; 3) Impotence and passivity; and 4) distrust of weak institutional responses. The results can support interventions to promote mental health at school with victimized students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2021-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/1822/80535 |
url |
https://hdl.handle.net/1822/80535 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Oliveira, W. A., Silva, M. A. I., Silva, J. L., Carlos, D. M., Pereira, B. & Santos, M. A. (2021) Implications of School Bullying Victimization in Mental Health: Qualitative Evidence. Psico-USF, Bragança Paulista, 26(4): 673-684 1413-8271 2175-3563 10.1590/1413-82712021260406 https://www.scielo.br/j/pusf/a/YYK3X4DbwBfDnLc8SBVPTCj/?format=pdf&lang=en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Francisco. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Francisco. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
mluisa.alvim@gmail.com |
_version_ |
1817545270842359808 |