O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueiredo, Helena
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Teixeira, Helena, Lomeo, Roselane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.664
Resumo: The article in question presents the study conducted about the collaboration process seen in documents on videos, available online, on YouTube, and posted on the educational platform Edutopia whose aim is the improvement of the apprenticeship process. Making use of the model of collaboration of Murphy (2004), we try to identify the different stages of the collaboration process of a community concerning the physical space of a classroom and we try to understand the level of collaboration achieved. The nature of the chosen method is qualitative and fits into the descriptiveinterpretative paradigm proclaiming itself as a study case, according to the contents analysis obtained with the support of the webQDA software. The achieved results show the level of collaboration attained by the aimed community and demonstrate the importance of future studies which will enable to go further into the characterization of the context and of the participants.
id RCAP_09e28489c731f88f871fbc95a79a7a94
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/664
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”The article in question presents the study conducted about the collaboration process seen in documents on videos, available online, on YouTube, and posted on the educational platform Edutopia whose aim is the improvement of the apprenticeship process. Making use of the model of collaboration of Murphy (2004), we try to identify the different stages of the collaboration process of a community concerning the physical space of a classroom and we try to understand the level of collaboration achieved. The nature of the chosen method is qualitative and fits into the descriptiveinterpretative paradigm proclaiming itself as a study case, according to the contents analysis obtained with the support of the webQDA software. The achieved results show the level of collaboration attained by the aimed community and demonstrate the importance of future studies which will enable to go further into the characterization of the context and of the participants.O artigo pretende dar conta do estudo realizado sobre o processo de colaboração presente em documentos vídeo disponibilizados online no YouTube e postados na plataforma educativa Edutopia cuja finalidade é a melhoria do processo de aprendizagem. Recorrendo ao modelo de Murphy (2004), procura identificar-se as etapas do processo de colaboração de uma comunidade, no que diz respeito à transformação do espaço físico de uma sala de aula, e compreender o nível de colaboração atingido. A metodologia adotada é de natureza qualitativa, enquadra-se no paradigma descritivo-interpretativo e assume-se como um estudo de caso, tendo-se procedido a uma análise de conteúdo dos dados recolhidos com o apoio do software webQDA. Os resultados alcançados mostram o nível de colaboração atingido pela comunidade envolvida e evidenciam a importância da realização de estudos futuros que aprofundem a caraterização do contexto e dos participantes.Universidade de Aveiro2019-03-06T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.664oai:proa.ua.pt:article/664Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 2 (2017); 72-82Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 72-82Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 2 (2017); 72-82Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 2 (2017); 72-821647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/664https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.664https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/664/562https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFigueiredo, HelenaTeixeira, HelenaLomeo, Roselane2022-09-05T15:21:35Zoai:proa.ua.pt:article/664Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:43.909541Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
title O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
spellingShingle O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
Figueiredo, Helena
title_short O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
title_full O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
title_fullStr O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
title_full_unstemmed O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
title_sort O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
author Figueiredo, Helena
author_facet Figueiredo, Helena
Teixeira, Helena
Lomeo, Roselane
author_role author
author2 Teixeira, Helena
Lomeo, Roselane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueiredo, Helena
Teixeira, Helena
Lomeo, Roselane
description The article in question presents the study conducted about the collaboration process seen in documents on videos, available online, on YouTube, and posted on the educational platform Edutopia whose aim is the improvement of the apprenticeship process. Making use of the model of collaboration of Murphy (2004), we try to identify the different stages of the collaboration process of a community concerning the physical space of a classroom and we try to understand the level of collaboration achieved. The nature of the chosen method is qualitative and fits into the descriptiveinterpretative paradigm proclaiming itself as a study case, according to the contents analysis obtained with the support of the webQDA software. The achieved results show the level of collaboration attained by the aimed community and demonstrate the importance of future studies which will enable to go further into the characterization of the context and of the participants.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-06T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.664
oai:proa.ua.pt:article/664
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.664
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/664
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/664
https://doi.org/10.34624/ilcj.v7i2.664
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/664/562
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 7 No 2 (2017); 72-82
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 72-82
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 7 No 2 (2017); 72-82
Internet Latent Corpus Journal; vol. 7 n.º 2 (2017); 72-82
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130003861929984