O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Andreia de Bem
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Silva, Virgilio Martins, Ferrari, Denis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202
Resumo: School inclusion has been much discussed in the Brazilian scenario, which has enabled the expansion of legal regulations and public policies aligned with the right of all students to education. Thus, this article aims to analyze, in the light of the systematic review, the use of technologies as support tools for people with autism spectrum disorder. The methodology adopted was based on Bibliometric research, through which a search was carried out in the Web Of Science database with the following terms "technologies" and "autistic spectrum disorder" and "education". provide the socialization of people with disabilities, as it promotes equity, inclusion and accessibility for all students, being a strategy that contributes to the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations, especially SDG 4, which deals with the education of For future works, the objective is to carry out an empirical research to verify the applicability of Blockchain technologies and Artificial Intelligence for learning of people with autism spectrum disorder.
id RCAP_0af3f3cba64abce2a4a76af1dd11e91c
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/33202
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTASchool inclusion has been much discussed in the Brazilian scenario, which has enabled the expansion of legal regulations and public policies aligned with the right of all students to education. Thus, this article aims to analyze, in the light of the systematic review, the use of technologies as support tools for people with autism spectrum disorder. The methodology adopted was based on Bibliometric research, through which a search was carried out in the Web Of Science database with the following terms "technologies" and "autistic spectrum disorder" and "education". provide the socialization of people with disabilities, as it promotes equity, inclusion and accessibility for all students, being a strategy that contributes to the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations, especially SDG 4, which deals with the education of For future works, the objective is to carry out an empirical research to verify the applicability of Blockchain technologies and Artificial Intelligence for learning of people with autism spectrum disorder.La inclusión escolar ha sido muy discutida en el escenario brasileño, lo que ha permitido la expansión de normas legales y políticas públicas alineadas con el derecho de todos los estudiantes a la educación. Así, este artículo tiene como objetivo analizar, a la luz de la revisión sistemática, el uso de las tecnologías como herramientas de apoyo para las personas con trastorno del espectro autista. La metodología adoptada se basó en la investigación bibliométrica, a través de la cual se realizó una búsqueda en la base de datos Web Of Science con los siguientes términos "technologies" y "autistic spectrum disorder" y "education". proporcionar la socialización de las personas con discapacidad, ya que promueve la equidad, la inclusión y la accesibilidad para todos los estudiantes, siendo una estrategia que contribuye a los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de las Naciones Unidas, especialmente el ODS 4, que trata de la educación de Para futuros trabajos, el objetivo es realizar una investigación empírica para verificar la aplicabilidad de las tecnologías Blockchain e Inteligencia Artificial para el aprendizaje de las personas con trastorno del espectro autista. A inclusão escolar tem sido muito discutida no cenário brasileiro, o que possibilitou a ampliação de normativas legais e das políticas públicas alinhadas ao direito de todos os estudantes à educação. Assim, este artigo tem como objetivo analisar à luz da revisão sistemática, o uso das tecnologias como ferramentas de apoio para pessoas com transtorno do espectro autista. A metodologia adotada baseou-se na pesquisa Bibliométrica, por meio da qual se realizou uma busca na base de dados Web Of Science com os seguintes termos "technologies" and “autistic spectrum disorder" and "education". Conclui-se que a tecnologia pode proporcionar a socialização das pessoas com deficiência, pois promove a equidade, a inclusão e a acessibilidade de todos os alunos, sendo uma estratégia que contribui com os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) das Nações Unidas, especialmente o ODS 4 que trata da educação de qualidade. Para futuros trabalhos, objetiva-se fazer uma pesquisa empírica para verificar qual a aplicabilidade das tecnologias Blockchain e a Inteligência artificial para aprendizagem das pessoas com transtorno do espectro autista.Universidade de Aveiro2023-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202Internet Latent Corpus Journal; Vol 14 No 1 (2024): .; 45-55Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 Núm. 1 (2024): .; 45-55Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 No 1 (2024): .; 45-55Internet Latent Corpus Journal; vol. 14 n.º 1 (2024): .; 45-551647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202/22996Direitos de Autor (c) 2023 ANDREIA de Bem Machado, Virgilio Martins DA SILVA, Denis FERRARIhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Andreia de Bemda Silva, Virgilio MartinsFerrari, Denis2024-01-12T17:30:21Zoai:proa.ua.pt:article/33202Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:36:08.307711Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
title O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
spellingShingle O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
Machado, Andreia de Bem
title_short O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
title_full O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
title_fullStr O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
title_full_unstemmed O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
title_sort O USO DAS TECNOLOGIAS COMO FERRAMENTAS DE APOIO PARA PESSOAS COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA
author Machado, Andreia de Bem
author_facet Machado, Andreia de Bem
da Silva, Virgilio Martins
Ferrari, Denis
author_role author
author2 da Silva, Virgilio Martins
Ferrari, Denis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Andreia de Bem
da Silva, Virgilio Martins
Ferrari, Denis
description School inclusion has been much discussed in the Brazilian scenario, which has enabled the expansion of legal regulations and public policies aligned with the right of all students to education. Thus, this article aims to analyze, in the light of the systematic review, the use of technologies as support tools for people with autism spectrum disorder. The methodology adopted was based on Bibliometric research, through which a search was carried out in the Web Of Science database with the following terms "technologies" and "autistic spectrum disorder" and "education". provide the socialization of people with disabilities, as it promotes equity, inclusion and accessibility for all students, being a strategy that contributes to the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations, especially SDG 4, which deals with the education of For future works, the objective is to carry out an empirical research to verify the applicability of Blockchain technologies and Artificial Intelligence for learning of people with autism spectrum disorder.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202
url https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/33202/22996
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 ANDREIA de Bem Machado, Virgilio Martins DA SILVA, Denis FERRARI
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 ANDREIA de Bem Machado, Virgilio Martins DA SILVA, Denis FERRARI
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 14 No 1 (2024): .; 45-55
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 Núm. 1 (2024): .; 45-55
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 14 No 1 (2024): .; 45-55
Internet Latent Corpus Journal; vol. 14 n.º 1 (2024): .; 45-55
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136836370563072