Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07 |
Resumo: | The article deals with symbolic discussion of race relations in contemporary Brazil through the analyses of three Brazilian film productions made in the 2000s: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lúcia Murat, 2004) and Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Central to all of the analyses is the place of memory and the dialogue between present and past times expressed in these movies. We propose that the use of different temporalities in their narrative construction was a typical strategy at the time, i.e. referring to continuities and discontinuities, abiding with and making changes to the patterns of racial interactions in Brazil. |
id |
RCAP_0d8040079e7157c4fc48f9569ad5337d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23088 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories.Cinema brasileiro, tempo passado e tempo presente: o lugar da memória e a questão racialcinema brasileirorelações raciaismemóriaBrazilian cinemarace relationsmemoryThe article deals with symbolic discussion of race relations in contemporary Brazil through the analyses of three Brazilian film productions made in the 2000s: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lúcia Murat, 2004) and Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Central to all of the analyses is the place of memory and the dialogue between present and past times expressed in these movies. We propose that the use of different temporalities in their narrative construction was a typical strategy at the time, i.e. referring to continuities and discontinuities, abiding with and making changes to the patterns of racial interactions in Brazil..O artigo trata da produção simbólica sobre relações raciais no Brasil contemporâneo a partir da análise de três filmes brasileiros realizados nos anos 2000: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lucia Murat, 2004) e Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Adota-se como eixo de reflexão o lugar da memória e o recurso ao diálogo entre tempo presente e tempo passado que estas películas utilizam. Propõe-se que o uso de temporalidades diferentes na construção narrativa dessas obras se constitui como estratégia típica do período para falar sobre continuidades e descontinuidades, permanências e mudanças no padrão de interação racial brasileiro, fazendo pensar, portanto, sobre as transformações no modo representação/compreensão das interações raciais no país.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2016-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07Análise Social; Vol. 51 N.º 218 (2016); 170-1902182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088/17151Direitos de Autor (c) 2016 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurtado Matos , Teresa Cristina2024-03-02T05:31:57Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23088Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:23.607168Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories . Cinema brasileiro, tempo passado e tempo presente: o lugar da memória e a questão racial |
title |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories |
spellingShingle |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories Furtado Matos , Teresa Cristina cinema brasileiro relações raciais memória Brazilian cinema race relations memory |
title_short |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories |
title_full |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories |
title_fullStr |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories |
title_full_unstemmed |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories |
title_sort |
Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories |
author |
Furtado Matos , Teresa Cristina |
author_facet |
Furtado Matos , Teresa Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furtado Matos , Teresa Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema brasileiro relações raciais memória Brazilian cinema race relations memory |
topic |
cinema brasileiro relações raciais memória Brazilian cinema race relations memory |
description |
The article deals with symbolic discussion of race relations in contemporary Brazil through the analyses of three Brazilian film productions made in the 2000s: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lúcia Murat, 2004) and Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Central to all of the analyses is the place of memory and the dialogue between present and past times expressed in these movies. We propose that the use of different temporalities in their narrative construction was a typical strategy at the time, i.e. referring to continuities and discontinuities, abiding with and making changes to the patterns of racial interactions in Brazil. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088/17151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 51 N.º 218 (2016); 170-190 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131681779613696 |