Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furtado Matos , Teresa Cristina
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07
Resumo: The article deals with symbolic discussion of race relations in contemporary Brazil through the analyses of three Brazilian film productions made in the 2000s: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lúcia Murat, 2004) and Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Central to all of the analyses is the place of memory and the dialogue between present and past times expressed in these movies. We propose that the use of different temporalities in their narrative construction was a typical strategy at the time, i.e. referring to continuities and discontinuities, abiding with and making changes to the patterns of racial interactions in Brazil.
id RCAP_0d8040079e7157c4fc48f9569ad5337d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23088
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories.Cinema brasileiro, tempo passado e tempo presente: o lugar da memória e a questão racialcinema brasileirorelações raciaismemóriaBrazilian cinemarace relationsmemoryThe article deals with symbolic discussion of race relations in contemporary Brazil through the analyses of three Brazilian film productions made in the 2000s: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lúcia Murat, 2004) and Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Central to all of the analyses is the place of memory and the dialogue between present and past times expressed in these movies. We propose that the use of different temporalities in their narrative construction was a typical strategy at the time, i.e. referring to continuities and discontinuities, abiding with and making changes to the patterns of racial interactions in Brazil..O artigo trata da produção simbólica sobre relações raciais no Brasil contemporâneo a partir da análise de três filmes brasileiros realizados nos anos 2000: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lucia Murat, 2004) e Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Adota-se como eixo de reflexão o lugar da memória e o recurso ao diálogo entre tempo presente e tempo passado que estas películas utilizam. Propõe-se que o uso de temporalidades diferentes na construção narrativa dessas obras se constitui como estratégia típica do período para falar sobre continuidades e descontinuidades, permanências e mudanças no padrão de interação racial brasileiro, fazendo pensar, portanto, sobre as transformações no modo representação/compreensão das interações raciais no país.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2016-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07Análise Social; Vol. 51 N.º 218 (2016); 170-1902182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088/17151Direitos de Autor (c) 2016 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurtado Matos , Teresa Cristina2024-03-02T05:31:57Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23088Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:23.607168Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
.
Cinema brasileiro, tempo passado e tempo presente: o lugar da memória e a questão racial
title Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
spellingShingle Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
Furtado Matos , Teresa Cristina
cinema brasileiro
relações raciais
memória
Brazilian cinema
race relations
memory
title_short Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
title_full Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
title_fullStr Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
title_full_unstemmed Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
title_sort Brazilian cinema, past and present times: the question of the race and the place of memories
author Furtado Matos , Teresa Cristina
author_facet Furtado Matos , Teresa Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furtado Matos , Teresa Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv cinema brasileiro
relações raciais
memória
Brazilian cinema
race relations
memory
topic cinema brasileiro
relações raciais
memória
Brazilian cinema
race relations
memory
description The article deals with symbolic discussion of race relations in contemporary Brazil through the analyses of three Brazilian film productions made in the 2000s: Filhas do Vento (Joel Zito Araújo, 2004), Quase Dois Irmãos (Lúcia Murat, 2004) and Quanto Vale ou é por Quilo (Sérgio Bianchi, 2005). Central to all of the analyses is the place of memory and the dialogue between present and past times expressed in these movies. We propose that the use of different temporalities in their narrative construction was a typical strategy at the time, i.e. referring to continuities and discontinuities, abiding with and making changes to the patterns of racial interactions in Brazil.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2016218.07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23088/17151
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 51 N.º 218 (2016); 170-190
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131681779613696