Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/20149 |
Resumo: | This paper has the purpose of studying the pedagogical doctrine of Edith Stein's in her course: The Structure of the Human Person, at Münster Institut (1933-34). Our reflection puts in dialogue our way of thinking with the phenomenological views of E. Stein, and it remarks the ambiguities and limitations of such intentional approach based on an ontological anthropology. Nevertheless we recognise the virtualities of the analysis of human levels (from the material and biological, to psycho-social and spiritual), as a pattern to conceive the necessary transcendance that guides mankind to its perfection. Discussing some topics of this overpassing the subjective and the communitary realms, we underline the meaning of the practical approach to a supernatural perfection. In this last point we recognise the religious experience of E. Stein as the understanding exercise of the redemption mystery of the Cross. |
id |
RCAP_0f9e51b80cadb2558e21ab9202ea1fd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/20149 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)This paper has the purpose of studying the pedagogical doctrine of Edith Stein's in her course: The Structure of the Human Person, at Münster Institut (1933-34). Our reflection puts in dialogue our way of thinking with the phenomenological views of E. Stein, and it remarks the ambiguities and limitations of such intentional approach based on an ontological anthropology. Nevertheless we recognise the virtualities of the analysis of human levels (from the material and biological, to psycho-social and spiritual), as a pattern to conceive the necessary transcendance that guides mankind to its perfection. Discussing some topics of this overpassing the subjective and the communitary realms, we underline the meaning of the practical approach to a supernatural perfection. In this last point we recognise the religious experience of E. Stein as the understanding exercise of the redemption mystery of the Cross.Faculdade de Teologia da Universidade Católica PortuguesaVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSilva, Carlos Henrique do Carmo2016-05-31T16:05:43Z20042004-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/20149porSILVA, Carlos H. do C. - Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33). Didaskalia. Lisboa. ISSN 0253-1674. 34:1 (2004) 3-330253-167410.34632/didaskalia.2004.1613info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:25:55Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/20149Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:16:38.876275Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) |
title |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) |
spellingShingle |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) Silva, Carlos Henrique do Carmo |
title_short |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) |
title_full |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) |
title_fullStr |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) |
title_full_unstemmed |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) |
title_sort |
Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33) |
author |
Silva, Carlos Henrique do Carmo |
author_facet |
Silva, Carlos Henrique do Carmo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Henrique do Carmo |
description |
This paper has the purpose of studying the pedagogical doctrine of Edith Stein's in her course: The Structure of the Human Person, at Münster Institut (1933-34). Our reflection puts in dialogue our way of thinking with the phenomenological views of E. Stein, and it remarks the ambiguities and limitations of such intentional approach based on an ontological anthropology. Nevertheless we recognise the virtualities of the analysis of human levels (from the material and biological, to psycho-social and spiritual), as a pattern to conceive the necessary transcendance that guides mankind to its perfection. Discussing some topics of this overpassing the subjective and the communitary realms, we underline the meaning of the practical approach to a supernatural perfection. In this last point we recognise the religious experience of E. Stein as the understanding exercise of the redemption mystery of the Cross. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004 2004-01-01T00:00:00Z 2016-05-31T16:05:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/20149 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/20149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
SILVA, Carlos H. do C. - Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33). Didaskalia. Lisboa. ISSN 0253-1674. 34:1 (2004) 3-33 0253-1674 10.34632/didaskalia.2004.1613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Teologia da Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Teologia da Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131850609786881 |