Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Henrique do Carmo
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/didaskalia.2004.1613
Resumo: This paper has the purpose of studying the pedagogical doctrine of Edith Stein's in her course: The Structure of the Human Person, at Münster Institut (1933-34). Our reflection puts in dialogue our way of thinking with the phenomenological views of E. Stein, and it remarks the ambiguities and limitations of such intentional approach based on an ontological anthropology. Nevertheless we recognise the virtualities of the analysis of human levels (from the material and biological, to psycho-social and spiritual), as a pattern to conceive the necessary transcendance that guides mankind to its perfection. Discussing some topics of this overpassing the subjective and the communitary realms, we underline the meaning of the practical approach to a supernatural perfection. In this last point we recognise the religious experience of E. Stein as the understanding exercise of the redemption mystery of the Cross.
id RCAP_68a4bdb80e155eef02c4ec2a5fdb537e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1613
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)This paper has the purpose of studying the pedagogical doctrine of Edith Stein's in her course: The Structure of the Human Person, at Münster Institut (1933-34). Our reflection puts in dialogue our way of thinking with the phenomenological views of E. Stein, and it remarks the ambiguities and limitations of such intentional approach based on an ontological anthropology. Nevertheless we recognise the virtualities of the analysis of human levels (from the material and biological, to psycho-social and spiritual), as a pattern to conceive the necessary transcendance that guides mankind to its perfection. Discussing some topics of this overpassing the subjective and the communitary realms, we underline the meaning of the practical approach to a supernatural perfection. In this last point we recognise the religious experience of E. Stein as the understanding exercise of the redemption mystery of the Cross.Universidade Católica Portuguesa2004-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/didaskalia.2004.1613oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1613Didaskalia; Vol 34 No 1 (2004); 3-33Didaskalia; v. 34 n. 1 (2004); 3-330253-167410.34632/didaskalia.2004.34.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1613https://doi.org/10.34632/didaskalia.2004.1613https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1613/1537Direitos de Autor (c) 2004 Carlos Henrique do Carmo Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Henrique do Carmo2022-09-26T10:57:28Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1613Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:43.754938Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
title Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
spellingShingle Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
Silva, Carlos Henrique do Carmo
title_short Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
title_full Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
title_fullStr Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
title_full_unstemmed Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
title_sort Antropologia pedagógica da santidade e martírio do lógos em Edith Stein: delimitações didácticas do caminho de plena formação humana segundo a discursividade filosófica perspectivadas a partir de "Der Aufbau der Menschlichen Person" (1932/33)
author Silva, Carlos Henrique do Carmo
author_facet Silva, Carlos Henrique do Carmo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Henrique do Carmo
description This paper has the purpose of studying the pedagogical doctrine of Edith Stein's in her course: The Structure of the Human Person, at Münster Institut (1933-34). Our reflection puts in dialogue our way of thinking with the phenomenological views of E. Stein, and it remarks the ambiguities and limitations of such intentional approach based on an ontological anthropology. Nevertheless we recognise the virtualities of the analysis of human levels (from the material and biological, to psycho-social and spiritual), as a pattern to conceive the necessary transcendance that guides mankind to its perfection. Discussing some topics of this overpassing the subjective and the communitary realms, we underline the meaning of the practical approach to a supernatural perfection. In this last point we recognise the religious experience of E. Stein as the understanding exercise of the redemption mystery of the Cross.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/didaskalia.2004.1613
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1613
url https://doi.org/10.34632/didaskalia.2004.1613
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/1613
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1613
https://doi.org/10.34632/didaskalia.2004.1613
https://revistas.ucp.pt/index.php/didaskalia/article/view/1613/1537
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 Carlos Henrique do Carmo Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2004 Carlos Henrique do Carmo Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Didaskalia; Vol 34 No 1 (2004); 3-33
Didaskalia; v. 34 n. 1 (2004); 3-33
0253-1674
10.34632/didaskalia.2004.34.1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130528352305152