Motivation, Success, and Transition to University

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Ângela Sá
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Faria, Luísa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389
Resumo: The transition from high school to university is simultaneously a challenge and a threat due either to the access constraints to higher education, and also to the gap between the two education cycles. One should ask a central question: Will the highly motivated students (those with positive self-concept, positive self-esteem, and stable and controllable internal attributions to their performance) be more fitted to university? Will they achieve higher academic scores? In order to answer these questions several studies were made using a sample of 649 high school students (for the evaluation of the relation between motivation and success) and 62 undergraduate students (for a test-retest study). The more relevant and significant findings are discussed in this paper, such as the significant correlations between academic self-concept and academic success and the positive intra-subject change in self-concept. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389
id RCAP_0fc92df895c1990b74dd299fce7d60ba
oai_identifier_str oai:oai.appsicologia.org:article/389
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Motivation, Success, and Transition to UniversityMotivação, sucesso e transição para o Ensino Superior-The transition from high school to university is simultaneously a challenge and a threat due either to the access constraints to higher education, and also to the gap between the two education cycles. One should ask a central question: Will the highly motivated students (those with positive self-concept, positive self-esteem, and stable and controllable internal attributions to their performance) be more fitted to university? Will they achieve higher academic scores? In order to answer these questions several studies were made using a sample of 649 high school students (for the evaluation of the relation between motivation and success) and 62 undergraduate students (for a test-retest study). The more relevant and significant findings are discussed in this paper, such as the significant correlations between academic self-concept and academic success and the positive intra-subject change in self-concept. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389A transição do ensino secundário para o ensino superior apresenta-se ao jovem, simultaneamente, como um desafio e uma ameaça, considerando quer as restritas condições de acesso ao ensino superior, quer as diferentes exigências e descontinuidades existentes entre estes dois ciclos de ensino. Surge, então, uma questão nuclear: Será que os alunos mais motivados (com um auto-conceito e uma auto-estima positivos, bem como atribuições internas, estáveis e controláveis para os seus resultados) são os que se adaptam melhor ao ensino superior e apresentam maior sucesso académico? No sentido de responder a esta questão, foram, por nós, realizados vários estudos, dos quais vamos apresentar, neste trabalho, os resultados mais representativos, a saber: os correlacionais, com uma amostra de 649 alunos do 12º ano (avaliação da relação entre motivação e sucesso académico), e os de teste-reteste, com uma amostra de 62 alunos do ensino superior, sendo de realçar que encontramos correlações positivas e significativas, especialmente entre o auto-conceito académico e o sucesso académico, tendo-se, ainda, constatado mudanças intra-individuais do auto-conceito, num sentido mais positivo. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389Associação Portuguesa de Psicologia2006-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389PSICOLOGIA; Vol. 20 No. 2 (2006); 69-93PSICOLOGIA; Vol. 20 N.º 2 (2006); 69-932183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389/149Azevedo, Ângela SáFaria, Luísainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:49:47Zoai:oai.appsicologia.org:article/389Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:15.458438Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Motivation, Success, and Transition to University
Motivação, sucesso e transição para o Ensino Superior
title Motivation, Success, and Transition to University
spellingShingle Motivation, Success, and Transition to University
Azevedo, Ângela Sá
-
title_short Motivation, Success, and Transition to University
title_full Motivation, Success, and Transition to University
title_fullStr Motivation, Success, and Transition to University
title_full_unstemmed Motivation, Success, and Transition to University
title_sort Motivation, Success, and Transition to University
author Azevedo, Ângela Sá
author_facet Azevedo, Ângela Sá
Faria, Luísa
author_role author
author2 Faria, Luísa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Ângela Sá
Faria, Luísa
dc.subject.por.fl_str_mv -
topic -
description The transition from high school to university is simultaneously a challenge and a threat due either to the access constraints to higher education, and also to the gap between the two education cycles. One should ask a central question: Will the highly motivated students (those with positive self-concept, positive self-esteem, and stable and controllable internal attributions to their performance) be more fitted to university? Will they achieve higher academic scores? In order to answer these questions several studies were made using a sample of 649 high school students (for the evaluation of the relation between motivation and success) and 62 undergraduate students (for a test-retest study). The more relevant and significant findings are discussed in this paper, such as the significant correlations between academic self-concept and academic success and the positive intra-subject change in self-concept. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389
url https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389/149
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv PSICOLOGIA; Vol. 20 No. 2 (2006); 69-93
PSICOLOGIA; Vol. 20 N.º 2 (2006); 69-93
2183-2471
0874-2049
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134656783712256