Motivation, Success, and Transition to University
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389 |
Resumo: | The transition from high school to university is simultaneously a challenge and a threat due either to the access constraints to higher education, and also to the gap between the two education cycles. One should ask a central question: Will the highly motivated students (those with positive self-concept, positive self-esteem, and stable and controllable internal attributions to their performance) be more fitted to university? Will they achieve higher academic scores? In order to answer these questions several studies were made using a sample of 649 high school students (for the evaluation of the relation between motivation and success) and 62 undergraduate students (for a test-retest study). The more relevant and significant findings are discussed in this paper, such as the significant correlations between academic self-concept and academic success and the positive intra-subject change in self-concept. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389 |
id |
RCAP_0fc92df895c1990b74dd299fce7d60ba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.appsicologia.org:article/389 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Motivation, Success, and Transition to UniversityMotivação, sucesso e transição para o Ensino Superior-The transition from high school to university is simultaneously a challenge and a threat due either to the access constraints to higher education, and also to the gap between the two education cycles. One should ask a central question: Will the highly motivated students (those with positive self-concept, positive self-esteem, and stable and controllable internal attributions to their performance) be more fitted to university? Will they achieve higher academic scores? In order to answer these questions several studies were made using a sample of 649 high school students (for the evaluation of the relation between motivation and success) and 62 undergraduate students (for a test-retest study). The more relevant and significant findings are discussed in this paper, such as the significant correlations between academic self-concept and academic success and the positive intra-subject change in self-concept. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389A transição do ensino secundário para o ensino superior apresenta-se ao jovem, simultaneamente, como um desafio e uma ameaça, considerando quer as restritas condições de acesso ao ensino superior, quer as diferentes exigências e descontinuidades existentes entre estes dois ciclos de ensino. Surge, então, uma questão nuclear: Será que os alunos mais motivados (com um auto-conceito e uma auto-estima positivos, bem como atribuições internas, estáveis e controláveis para os seus resultados) são os que se adaptam melhor ao ensino superior e apresentam maior sucesso académico? No sentido de responder a esta questão, foram, por nós, realizados vários estudos, dos quais vamos apresentar, neste trabalho, os resultados mais representativos, a saber: os correlacionais, com uma amostra de 649 alunos do 12º ano (avaliação da relação entre motivação e sucesso académico), e os de teste-reteste, com uma amostra de 62 alunos do ensino superior, sendo de realçar que encontramos correlações positivas e significativas, especialmente entre o auto-conceito académico e o sucesso académico, tendo-se, ainda, constatado mudanças intra-individuais do auto-conceito, num sentido mais positivo. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389Associação Portuguesa de Psicologia2006-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389PSICOLOGIA; Vol. 20 No. 2 (2006); 69-93PSICOLOGIA; Vol. 20 N.º 2 (2006); 69-932183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389/149Azevedo, Ângela SáFaria, Luísainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:49:47Zoai:oai.appsicologia.org:article/389Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:15.458438Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Motivation, Success, and Transition to University Motivação, sucesso e transição para o Ensino Superior |
title |
Motivation, Success, and Transition to University |
spellingShingle |
Motivation, Success, and Transition to University Azevedo, Ângela Sá - |
title_short |
Motivation, Success, and Transition to University |
title_full |
Motivation, Success, and Transition to University |
title_fullStr |
Motivation, Success, and Transition to University |
title_full_unstemmed |
Motivation, Success, and Transition to University |
title_sort |
Motivation, Success, and Transition to University |
author |
Azevedo, Ângela Sá |
author_facet |
Azevedo, Ângela Sá Faria, Luísa |
author_role |
author |
author2 |
Faria, Luísa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Ângela Sá Faria, Luísa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
- |
topic |
- |
description |
The transition from high school to university is simultaneously a challenge and a threat due either to the access constraints to higher education, and also to the gap between the two education cycles. One should ask a central question: Will the highly motivated students (those with positive self-concept, positive self-esteem, and stable and controllable internal attributions to their performance) be more fitted to university? Will they achieve higher academic scores? In order to answer these questions several studies were made using a sample of 649 high school students (for the evaluation of the relation between motivation and success) and 62 undergraduate students (for a test-retest study). The more relevant and significant findings are discussed in this paper, such as the significant correlations between academic self-concept and academic success and the positive intra-subject change in self-concept. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389 |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389 https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389 |
url |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.389 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389 https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/389/149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
PSICOLOGIA; Vol. 20 No. 2 (2006); 69-93 PSICOLOGIA; Vol. 20 N.º 2 (2006); 69-93 2183-2471 0874-2049 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134656783712256 |