On a Colonial Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25749/sis.21559 |
Resumo: | In its most common forms around the world, higher education is an enculturation process that perpetuates colonial attitudes, hierarchies, institutions and logics. Based upon perspectives from beyond the Euro-West, this article offers a critical assessment of this systematic entrenchment. Following an analysis of the crafting and experiences of higher education, an exploration of the impacts of implicit and explicit dehumanization, discrimination, oppression and privilege are explored. Drawing entirely upon traditions that have largely been excluded from textbooks and required reading lists of higher education institutions, radical directions are reflected upon, which point toward new horizons. These futures do not focus on de-centring the Euro-West per se, but rather upon cultivating processes of (re)becoming ourselves, within our own cultures and traditions. |
id |
RCAP_106bef1a60f301a0cb7636e8f7d898a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21559 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
On a Colonial EducationAcerca de una Educación ColonialSobre uma Educação ColonialArticlesIn its most common forms around the world, higher education is an enculturation process that perpetuates colonial attitudes, hierarchies, institutions and logics. Based upon perspectives from beyond the Euro-West, this article offers a critical assessment of this systematic entrenchment. Following an analysis of the crafting and experiences of higher education, an exploration of the impacts of implicit and explicit dehumanization, discrimination, oppression and privilege are explored. Drawing entirely upon traditions that have largely been excluded from textbooks and required reading lists of higher education institutions, radical directions are reflected upon, which point toward new horizons. These futures do not focus on de-centring the Euro-West per se, but rather upon cultivating processes of (re)becoming ourselves, within our own cultures and traditions.En sus formas más comunes en todo el mundo, la educación superior es un proceso de inculturación que perpetúa las actitudes, jerarquías, instituciones y lógicas coloniales. Basado en perspectivas más allá de Euro-Occidente, este artículo ofrece una evaluación crítica de este atrincheramiento sistemático. Tras un análisis de la elaboración y las experiencias de la educación superior, se exploran los impactos de la deshumanización implícita y explícita, la discriminación, la opresión y el privilegio. Basándose enteramente en tradiciones que en gran parte han sido excluidas de los libros de texto y en las listas de lecturas obligatorias de las instituciones de educación superior, se reflejan direcciones radicales que apuntan hacia nuevos horizontes. Estos futuros no se centran en descentrar el euro-oeste per se, sino en cultivar procesos de (re) convertirnos en nosotros mismos, dentro de nuestras propias culturas y tradiciones.Na maioria das configurações mais comuns a nível mundial, o ensino superior é um processo de enculturação que perpetua atitudes, hierarquias, instituições e lógicas coloniais. Partindo de perspetivas que vão além das da europa ocidental, este artigo apresenta uma avaliação crítica desse entrincheiramento sistemático. Através de uma análise da construção e distintas experiências de ensino superior, exploramos os impactos de formas implícitas e explícitas de desumanização, discriminação, opressão e privilégio. Baseando-nos em tradições que têm sido largamente excluídas dos manuais escolares e listas de leitura das instituições de ensino superior, apontamos direções radicais que nos abrem novos horizontes. Estes futuros não se centram no descentrar do Euro-Ocidente per se, mas antes em cultivar processos de (re)construção de nós próprios, no contexto das nossas próprias culturas e tradições.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2021-02-26T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.21559eng2182-96402182-8474ኮ., ሎ.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-30T08:15:46Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21559Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:58:55.870795Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
On a Colonial Education Acerca de una Educación Colonial Sobre uma Educação Colonial |
title |
On a Colonial Education |
spellingShingle |
On a Colonial Education ኮ., ሎ. Articles |
title_short |
On a Colonial Education |
title_full |
On a Colonial Education |
title_fullStr |
On a Colonial Education |
title_full_unstemmed |
On a Colonial Education |
title_sort |
On a Colonial Education |
author |
ኮ., ሎ. |
author_facet |
ኮ., ሎ. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ኮ., ሎ. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Articles |
topic |
Articles |
description |
In its most common forms around the world, higher education is an enculturation process that perpetuates colonial attitudes, hierarchies, institutions and logics. Based upon perspectives from beyond the Euro-West, this article offers a critical assessment of this systematic entrenchment. Following an analysis of the crafting and experiences of higher education, an exploration of the impacts of implicit and explicit dehumanization, discrimination, oppression and privilege are explored. Drawing entirely upon traditions that have largely been excluded from textbooks and required reading lists of higher education institutions, radical directions are reflected upon, which point toward new horizons. These futures do not focus on de-centring the Euro-West per se, but rather upon cultivating processes of (re)becoming ourselves, within our own cultures and traditions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-26T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25749/sis.21559 |
url |
https://doi.org/10.25749/sis.21559 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2182-9640 2182-8474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130456066621440 |