Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25751/rspa.15811 |
Resumo: | The correct teaching of technical skills is fundamental to ensure patient safety. According to the Practice Guidelines for Management of Difficult Airway from the ASA, an awake intubation with a flexible bronchoscope should be attempted first, whenever a difficult airway is anticipated. Therefore, trainees should be autonomous in the successful use of a fiberoptic bronchoscope when faced with difficult airway management. This paper describes an educational proposal for teaching fibreoptic intubation to trainees. Such a strategy can be used in hospitals that do resident training. A few conceptual frameworks behind this strategy will be discussed first, followed by an instructional checklist to guide the trainee in the procedure, without risking patient safety. |
id |
RCAP_109a6839218223323c122daabbb379fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/15811 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:Ensino da Via Aérea Avançada a Internos de Especialidade:Artigo de Educação Médica ContínuaThe correct teaching of technical skills is fundamental to ensure patient safety. According to the Practice Guidelines for Management of Difficult Airway from the ASA, an awake intubation with a flexible bronchoscope should be attempted first, whenever a difficult airway is anticipated. Therefore, trainees should be autonomous in the successful use of a fiberoptic bronchoscope when faced with difficult airway management. This paper describes an educational proposal for teaching fibreoptic intubation to trainees. Such a strategy can be used in hospitals that do resident training. A few conceptual frameworks behind this strategy will be discussed first, followed by an instructional checklist to guide the trainee in the procedure, without risking patient safety. O ensino correto de uma técnica é fundamental para garantir a segurança do doente. De acordo com as Practice Guidelines for Management of Difficult Airway da Sociedade Norte Americana de Anestesiologia (American Society of Anesthesiology), deve optar-se por uma intubação vígil com o uso de fibroscopia flexível sempre que se antecipe uma via aérea difícil. Por este motivo, os Internos de Especialidade devem ganhar autonomia no manuseamento correto de um fibroscópio flexível, para que possam abordar uma Via Aérea Difícil de forma segura. Este artigo descreve uma proposta educacional para o ensino avançado da intubação com o uso de fibroscopia flexível a internos de Anestesiologia. A estratégia descrita pode ser usada em vários tipos de hospitais (Centrais/Distritais) com idoneidade formativa. Primeiro, discutir-se-ão algumas teorias educacionais que serviram de base a esta proposta. Seguidamente, será descrito um processo educacional para facilitar os tutores no ensino desta técnica avançada de manuseamento da via aérea, sem comprometer a segurança do doente.Sociedade Portuguesa de Anestesiologia2019-04-02T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25751/rspa.15811eng0871-6099Estilita, Joana BergerSteck, Katharinainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-23T15:34:46Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/15811Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:14.822589Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: Ensino da Via Aérea Avançada a Internos de Especialidade: |
title |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: |
spellingShingle |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: Estilita, Joana Berger Artigo de Educação Médica Contínua |
title_short |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: |
title_full |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: |
title_fullStr |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: |
title_full_unstemmed |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: |
title_sort |
Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills: |
author |
Estilita, Joana Berger |
author_facet |
Estilita, Joana Berger Steck, Katharina |
author_role |
author |
author2 |
Steck, Katharina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Estilita, Joana Berger Steck, Katharina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artigo de Educação Médica Contínua |
topic |
Artigo de Educação Médica Contínua |
description |
The correct teaching of technical skills is fundamental to ensure patient safety. According to the Practice Guidelines for Management of Difficult Airway from the ASA, an awake intubation with a flexible bronchoscope should be attempted first, whenever a difficult airway is anticipated. Therefore, trainees should be autonomous in the successful use of a fiberoptic bronchoscope when faced with difficult airway management. This paper describes an educational proposal for teaching fibreoptic intubation to trainees. Such a strategy can be used in hospitals that do resident training. A few conceptual frameworks behind this strategy will be discussed first, followed by an instructional checklist to guide the trainee in the procedure, without risking patient safety. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-02T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25751/rspa.15811 |
url |
https://doi.org/10.25751/rspa.15811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
0871-6099 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Portuguesa de Anestesiologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Portuguesa de Anestesiologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130505880272896 |