Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Estilita, Joana Berger
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Steck, Katharina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25751/rspa.15811
Resumo: The correct teaching of technical skills is fundamental to ensure patient safety. According to the Practice Guidelines for Management of Difficult Airway from the ASA, an awake intubation with a flexible bronchoscope should be attempted first, whenever a difficult airway is anticipated. Therefore, trainees should be autonomous in the successful use of a fiberoptic bronchoscope when faced with difficult airway management. This paper describes an educational proposal for teaching fibreoptic intubation to trainees. Such a strategy can be used in hospitals that do resident training. A few conceptual frameworks behind this strategy will be discussed first, followed by an instructional checklist to guide the trainee in the procedure, without risking patient safety.  
id RCAP_109a6839218223323c122daabbb379fd
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/15811
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:Ensino da Via Aérea Avançada a Internos de Especialidade:Artigo de Educação Médica ContínuaThe correct teaching of technical skills is fundamental to ensure patient safety. According to the Practice Guidelines for Management of Difficult Airway from the ASA, an awake intubation with a flexible bronchoscope should be attempted first, whenever a difficult airway is anticipated. Therefore, trainees should be autonomous in the successful use of a fiberoptic bronchoscope when faced with difficult airway management. This paper describes an educational proposal for teaching fibreoptic intubation to trainees. Such a strategy can be used in hospitals that do resident training. A few conceptual frameworks behind this strategy will be discussed first, followed by an instructional checklist to guide the trainee in the procedure, without risking patient safety.  O ensino correto de uma técnica é fundamental para garantir a segurança do doente. De acordo com as Practice Guidelines for Management of Difficult Airway da Sociedade Norte Americana de Anestesiologia (American Society of Anesthesiology), deve optar-se por uma intubação vígil com o uso de fibroscopia flexível sempre que se antecipe uma via aérea difícil. Por este motivo, os Internos de Especialidade devem ganhar autonomia no manuseamento correto de um fibroscópio flexível, para que possam abordar uma Via Aérea Difícil de forma segura. Este artigo descreve uma proposta educacional para o ensino avançado da intubação com o uso de fibroscopia flexível a internos de Anestesiologia. A estratégia descrita pode ser usada em vários tipos de hospitais (Centrais/Distritais) com idoneidade formativa. Primeiro, discutir-se-ão algumas teorias educacionais que serviram de base a esta proposta. Seguidamente, será descrito um processo educacional para facilitar os tutores no ensino desta técnica avançada de manuseamento da via aérea, sem comprometer a segurança do doente.Sociedade Portuguesa de Anestesiologia2019-04-02T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25751/rspa.15811eng0871-6099Estilita, Joana BergerSteck, Katharinainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-23T15:34:46Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/15811Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:04:14.822589Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
Ensino da Via Aérea Avançada a Internos de Especialidade:
title Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
spellingShingle Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
Estilita, Joana Berger
Artigo de Educação Médica Contínua
title_short Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
title_full Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
title_fullStr Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
title_full_unstemmed Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
title_sort Teaching Anaesthesia Residents Advanced Airway Skills:
author Estilita, Joana Berger
author_facet Estilita, Joana Berger
Steck, Katharina
author_role author
author2 Steck, Katharina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Estilita, Joana Berger
Steck, Katharina
dc.subject.por.fl_str_mv Artigo de Educação Médica Contínua
topic Artigo de Educação Médica Contínua
description The correct teaching of technical skills is fundamental to ensure patient safety. According to the Practice Guidelines for Management of Difficult Airway from the ASA, an awake intubation with a flexible bronchoscope should be attempted first, whenever a difficult airway is anticipated. Therefore, trainees should be autonomous in the successful use of a fiberoptic bronchoscope when faced with difficult airway management. This paper describes an educational proposal for teaching fibreoptic intubation to trainees. Such a strategy can be used in hospitals that do resident training. A few conceptual frameworks behind this strategy will be discussed first, followed by an instructional checklist to guide the trainee in the procedure, without risking patient safety.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-02T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25751/rspa.15811
url https://doi.org/10.25751/rspa.15811
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0871-6099
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Portuguesa de Anestesiologia
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Portuguesa de Anestesiologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130505880272896