Spatial Structuring of 3D Shapes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Joana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rodrigues, Margarida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25749/sis.25696
Resumo: This paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.
id RCAP_12bbee865ae62bb478958f8c55aae98b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/25696
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Spatial Structuring of 3D ShapesEstructuración Espacial de Figuras 3DEstruturação Espacial de Figuras 3DArticlesThis paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.Este artículo tiene como objetivo profundizar en la comprensión de las estrategias de estructuración espacial utilizadas por los estudiantes de 1er grado para reproducir figuras en 3D, desde el punto de vista de la estructuración espacial y de los procesos de razonamiento espacial involucrados. Los datos se recopilaron durante una experiencia de enseñanza, donde los estudiantes tuvieron que reproducir dos figuras en 3D, utilizando cubos, primero a partir de un modelo 3D y luego a partir de una representación 2D de un modelo 3D. Las estrategias empleadas por los estudiantes señalan diferentes niveles de estructuración local o estructuración global y, en ocasiones, la progresión a niveles de estructuración superiores, a partir del establecimiento de relaciones más complejas entre componentes y compuestos, que, a su vez, surgen durante el manejo de materiales. Estas relaciones también parecen estar respaldadas por procesos de razonamiento espacial.Este artigo tem como objetivo aprofundar a compreensão acerca das estratégias usadas por alunos do 1.º ano de escolaridade para reproduzir figuras 3D, do ponto de vista da estruturação espacial e dos processos de raciocínio espacial envolvidos. Os dados foram recolhidos durante uma experiência de ensino, onde os alunos tinham de reproduzir duas figuras 3D, usando cubos, primeiro a partir de um modelo 3D e depois a partir de uma representação 2D de um modelo 3D. As estratégias utilizadas pelos alunos indicam diferentes níveis de estruturação local ou estruturação global e, algumas vezes, a progressão para níveis de estruturação mais elevados, a partir do estabelecimento de relações mais complexas entre componentes e compostos, que, por sua vez, surgem durante a manipulação dos materiais. Estas relações também parecem ser apoiadas por processos de raciocínio espacial.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2022-02-28T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.25696eng2182-96402182-8474Conceição, JoanaRodrigues, Margaridainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-30T08:15:48Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/25696Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:58:57.111047Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Spatial Structuring of 3D Shapes
Estructuración Espacial de Figuras 3D
Estruturação Espacial de Figuras 3D
title Spatial Structuring of 3D Shapes
spellingShingle Spatial Structuring of 3D Shapes
Conceição, Joana
Articles
title_short Spatial Structuring of 3D Shapes
title_full Spatial Structuring of 3D Shapes
title_fullStr Spatial Structuring of 3D Shapes
title_full_unstemmed Spatial Structuring of 3D Shapes
title_sort Spatial Structuring of 3D Shapes
author Conceição, Joana
author_facet Conceição, Joana
Rodrigues, Margarida
author_role author
author2 Rodrigues, Margarida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Joana
Rodrigues, Margarida
dc.subject.por.fl_str_mv Articles
topic Articles
description This paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-28T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25749/sis.25696
url https://doi.org/10.25749/sis.25696
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-9640
2182-8474
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130456737710080