Spatial Structuring of 3D Shapes: Constructions Supported by Spatial Reasoning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Joana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rodrigues, Margarida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.21/14411
Resumo: This paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.
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spelling Spatial Structuring of 3D Shapes: Constructions Supported by Spatial Reasoning3D spatial structuringSpatial reasoningCoordinationIntegrationEarly yearsEstruturação espacial 3DRaciocínio espacialCoordenaçãoIntegraçãoPrimeiros anosEstructuración espacial 3DRazonamiento espacialCoordinaciónIntegraciónPrimeros añosThis paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.RESUMO Este artigo tem como objetivo aprofundar a compreensão acerca das estratégias usadas por alunos do 1.º ano de escolaridade para reproduzir figuras 3D, do ponto de vista da estruturação espacial e dos processos de raciocínio espacial envolvidos. Os dados foram recolhidos durante uma experiência de ensino, onde os alunos tinham de reproduzir duas figuras 3D, usando cubos, primeiro a partir de um modelo 3D e depois a partir de uma representação 2D de um modelo 3D. As estratégias utilizadas pelos alunos indicam diferentes níveis de estruturação local ou estruturação global e, algumas vezes, a progressão para níveis de estruturação mais elevados, a partir do estabelecimento de relações mais complexas entre componentes e compostos, que, por sua vez, surgem durante a manipulação dos materiais. Estas relações também parecem ser apoiadas por processos de raciocínio espacial.R ESUMEN Este artículo tiene como objetivo profundizar en la comprensión de las estrategias de estructuración espacial utilizadas por los estudiantes de 1er grado para reproducir figuras en 3D, desde el punto de vista de la estructuración espacial y de los procesos de razonamiento espacial involucrados. Los datos se recopilaron durante una experiencia de enseñanza, donde los estudiantes tuvieron que reproducir dos figuras en 3D, utilizando cubos, primero a partir de un modelo 3D y luego a partir de una representación 2D de un modelo 3D. Las estrategias empleadas por los estudiantes señalan diferentes niveles de estructuración local o estructuración global y, en ocasiones, la progresión a niveles de estructuración superiores, a partir del establecimiento de relaciones más complejas entre componentes y compuestos, que, a su vez, surgen durante el manejo de materiales. Estas relaciones también parecen estar respaldadas por procesos de razonamiento espacial.Instituto de Educação da Universidade de LisboaRCIPLConceição, JoanaRodrigues, Margarida2022-03-08T16:20:52Z20222022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.21/14411eng2182-9640https://doi.org/10.25749/sis.25696info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-08-03T10:10:33Zoai:repositorio.ipl.pt:10400.21/14411Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:22:13.367011Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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description This paper aims to provide further understanding of strategies used by first graders to reproduce 3D shapes, in what concerns spatial structuring and spatial reasoning processes involved. The data were collected during a teaching experiment where the pupils had to reproduce two 3D shapes using cubes, first from a 3D model and then from a 2D representation of a 3D model. The strategies pupils used indicate different levels of local and global structuring, and, sometimes, a progression to upper levels, based on the establishment of more complex relationships between components and composites, anchored in the use of manipulatives. These relationships also seem to be supported by spatial reasoning processes.
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