Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mascarenhas, Mónica
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
DOI: 10.58041/aprender.190
Texto Completo: https://doi.org/10.58041/aprender.190
Resumo: It is in childhood that the foundations for development and learning are laid. The quality of environments where children belong and participate – the family environment; the house (housing conditions, access to basic sanitation and comfort); the school; the neighborhood (the gardens and public spaces); the feeling of security; access to transport, leisure, sport, culture and access to services, namely care and childhood education – determine their development and life trajectories in a decisive way. This article reports the co-creation experience of a movement to support childhood development that was born from the shared desire of a community and that ensures that the living ecosystems of children and their families have the necessary quality to respond to their interests, needs and potentialities. Investing in childhood implies supporting all families, with greater impact on those who are excluded and/or vulnerable, as well as contributing to social and community development. In a broader sense, it contributes to building the world we want to live in.
id RCAP_1332677e9dca44f7fa63acb4e2169e11
oai_identifier_str oai:ojs2.aprender.esep.pt:article/190
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community developmentMovimento Ser Família em Comunidade: : quando a infância inspira o desenvolvimento comunitárioFamíliaComunidadeDesenvolvimento da infânciaDesenvolvimento social e comunitárioFamilyCommunitychildhood developmentSocial and community developmentIt is in childhood that the foundations for development and learning are laid. The quality of environments where children belong and participate – the family environment; the house (housing conditions, access to basic sanitation and comfort); the school; the neighborhood (the gardens and public spaces); the feeling of security; access to transport, leisure, sport, culture and access to services, namely care and childhood education – determine their development and life trajectories in a decisive way. This article reports the co-creation experience of a movement to support childhood development that was born from the shared desire of a community and that ensures that the living ecosystems of children and their families have the necessary quality to respond to their interests, needs and potentialities. Investing in childhood implies supporting all families, with greater impact on those who are excluded and/or vulnerable, as well as contributing to social and community development. In a broader sense, it contributes to building the world we want to live in.É na infância que se estabelecem as bases para o desenvolvimento e para a aprendizagem. A qualidade dos ambientes de pertença e de participação das crianças – o ambiente familiar; a casa (condições de habitação, acesso a saneamento básico e conforto); a escola; o bairro (os jardins e espaços públicos); o sentimento de segurança; o acesso a transportes, lazer, desporto, cultura e o acesso a serviços, nomeadamente de cuidado e de educação de infância – condicionam de forma determinante o seu desenvolvimento e as suas trajetórias de vida. Este artigo relata a experiência de cocriação de um movimento de apoio ao desenvolvimento na infância que nasce do desejo partilhado de uma comunidade e que assegura que os ecossistemas de vivência das crianças e das suas famílias têm a qualidade necessária para responder aos seus interesses, necessidades e potencialidades. Investir na infância implica apoiar todas as famílias, com maior impacto naquelas que se encontram em situação de exclusão e/ou de vulnerabilidade, bem como contribuir para o desenvolvimento social e comunitário. Num sentido mais amplo, contribui para a construção do mundo em que queremos viver.Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre2023-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58041/aprender.190https://doi.org/10.58041/aprender.190Aprender; No. 45 (Suplemento) (2023): Aprender nº 45 - Suplemento (junho de 2023); 60-77Aprender; N.º 45 (Suplemento) (2023): Aprender nº 45 - Suplemento (junho de 2023); 60-772184-52550871-1267reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/190http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/190/158Direitos de Autor (c) 2023 Mónica Mascarenhasinfo:eu-repo/semantics/openAccessMascarenhas, Mónica2024-07-03T10:48:51Zoai:ojs2.aprender.esep.pt:article/190Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-07-03T10:48:51Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
Movimento Ser Família em Comunidade: : quando a infância inspira o desenvolvimento comunitário
title Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
spellingShingle Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
Mascarenhas, Mónica
Família
Comunidade
Desenvolvimento da infância
Desenvolvimento social e comunitário
Family
Community
childhood development
Social and community development
Mascarenhas, Mónica
Família
Comunidade
Desenvolvimento da infância
Desenvolvimento social e comunitário
Family
Community
childhood development
Social and community development
title_short Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
title_full Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
title_fullStr Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
title_full_unstemmed Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
title_sort Being a Family in Community Movement:: when childhood inspires community development
author Mascarenhas, Mónica
author_facet Mascarenhas, Mónica
Mascarenhas, Mónica
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mascarenhas, Mónica
dc.subject.por.fl_str_mv Família
Comunidade
Desenvolvimento da infância
Desenvolvimento social e comunitário
Family
Community
childhood development
Social and community development
topic Família
Comunidade
Desenvolvimento da infância
Desenvolvimento social e comunitário
Family
Community
childhood development
Social and community development
description It is in childhood that the foundations for development and learning are laid. The quality of environments where children belong and participate – the family environment; the house (housing conditions, access to basic sanitation and comfort); the school; the neighborhood (the gardens and public spaces); the feeling of security; access to transport, leisure, sport, culture and access to services, namely care and childhood education – determine their development and life trajectories in a decisive way. This article reports the co-creation experience of a movement to support childhood development that was born from the shared desire of a community and that ensures that the living ecosystems of children and their families have the necessary quality to respond to their interests, needs and potentialities. Investing in childhood implies supporting all families, with greater impact on those who are excluded and/or vulnerable, as well as contributing to social and community development. In a broader sense, it contributes to building the world we want to live in.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.58041/aprender.190
https://doi.org/10.58041/aprender.190
url https://doi.org/10.58041/aprender.190
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/190
http://aprender.esep.pt/index.php/aprender/article/view/190/158
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Mónica Mascarenhas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Mónica Mascarenhas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre
dc.source.none.fl_str_mv Aprender; No. 45 (Suplemento) (2023): Aprender nº 45 - Suplemento (junho de 2023); 60-77
Aprender; N.º 45 (Suplemento) (2023): Aprender nº 45 - Suplemento (junho de 2023); 60-77
2184-5255
0871-1267
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv mluisa.alvim@gmail.com
_version_ 1822234522643595264
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.58041/aprender.190