Comunicações Transacionais para Melhorar o Relacionamento com o Cliente
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.22/20728 |
Resumo: | Transactional communications are messages that are sent as soon as an action is completed by a user typically using a Web application. Therefore, it consists of a relationship strategy whose objective is to strengthen the ties between the organization and its customers, as well as provide relevant information. Usually, transactional communications work automatically, and messages can be scheduled to be sent whenever an action is completed. However, small and medium organizations may not have the necessary funds and means to create and maintain a Web application or to integrate it with a transactional communication channel. In this dissertation, a transactional communication tool called QuickMessage is analyzed and improved, which sends Short Message Service (SMS) transactional messages in a nonautomated way, with users having to manually trigger their sending at an exact moment. Since the QuickMessage tool only had one SMS channel, it was intended to implement other transactional channels, such as the Email channel, and also allow the scheduling of SMS messages and Emails. Evaluation methods based on software tests, usability questionnaires, and the Quantitative Evaluation Framework (QEF) are used to evaluate the final solution. |
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Comunicações Transacionais para Melhorar o Relacionamento com o ClienteTransactional Communications to Improve Customer RelationshipTransactional CommunicationsCustomer RelationshipSMSEmailComunicações TransacionaisRelacionamento com ClienteTransactional communications are messages that are sent as soon as an action is completed by a user typically using a Web application. Therefore, it consists of a relationship strategy whose objective is to strengthen the ties between the organization and its customers, as well as provide relevant information. Usually, transactional communications work automatically, and messages can be scheduled to be sent whenever an action is completed. However, small and medium organizations may not have the necessary funds and means to create and maintain a Web application or to integrate it with a transactional communication channel. In this dissertation, a transactional communication tool called QuickMessage is analyzed and improved, which sends Short Message Service (SMS) transactional messages in a nonautomated way, with users having to manually trigger their sending at an exact moment. Since the QuickMessage tool only had one SMS channel, it was intended to implement other transactional channels, such as the Email channel, and also allow the scheduling of SMS messages and Emails. Evaluation methods based on software tests, usability questionnaires, and the Quantitative Evaluation Framework (QEF) are used to evaluate the final solution.As comunicações transacionais são mensagens que são enviadas logo que uma ação é concluída por um utilizador, normalmente numa aplicação de Web. Portanto, consiste numa estratégia de relacionamento, cujo objetivo é melhorar a relação da empresa com os seus clientes, bem como fornecer informações relevantes. Normalmente, as comunicações transacionais funcionam automaticamente e as mensagens podem ser agendadas para serem enviadas sempre que uma ação for concluída. No entanto, pequenas e médias empresas podem não ter os fundos e os meios necessários para criar e manter uma aplicação de Web ou para integrá-la com um canal de comunicação transacional. Nesta dissertação, é analisada e aprimorada uma ferramenta de comunicação transacional denominada QuickMessage, que envia mensagens de Short Message Service (SMS) transacionais de forma não automatizada, devendo o utilizador acionar manualmente o seu envio no momento exato. Uma vez que a ferramenta QuickMessage possuía apenas um canal de SMS, pretendeu-se implementar outros canais transacionais, como o canal de Email, e também permitir o agendamento de mensagens de SMS e Emails. Métodos de avaliação baseados em testes de software, questionários de usabilidade e na Quantitative Evaluation Framework (QEF) são utilizados para avaliar a solução final.Azevedo, Isabel de Fátima SilvaRepositório Científico do Instituto Politécnico do PortoFerreira, José Bernardo Sousa Maia Rocha20222025-07-18T00:00:00Z2022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.22/20728TID:203042034enginfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-13T13:16:16Zoai:recipp.ipp.pt:10400.22/20728Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:40:49.424477Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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