The portuguese agrifood traditional products: main constraints and challenges
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.5/13814 |
Resumo: | Study developed under the Rural Natework Project “Observatório de sistemas de produção localizados e valorização de produtos locais; Identificação, análise e divulgação de boas práticas de comercialização e valorização de produtos agro-alimentares tradicionais” (PNRR: PA 0400157-58-59) |
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The portuguese agrifood traditional products: main constraints and challengestraditional agrifood productsqualified productsPDO/PGI productsStudy developed under the Rural Natework Project “Observatório de sistemas de produção localizados e valorização de produtos locais; Identificação, análise e divulgação de boas práticas de comercialização e valorização de produtos agro-alimentares tradicionais” (PNRR: PA 0400157-58-59)Although Portugal registers a large number of protected brand names, its economic turnover is very low when compared to the other southern EU-Member States. To identify and analyze the main reasons of this weak economic significance of the Portuguese quality traditional agrifood products are the main goals of this paper. The main conclusions from the data gathered in step one of the research, which main goal was to understand the main reasons why agricultural firms do not adhere to the PDO/PGI food systems, are related with several issues, namely: the economic and transactions costs of certification, the heavy bureaucracy related to the certification process, the small difference in prices between PDO/PGI products and standard products, within the same reference market, and the preferences of Portuguese consumers. According to the respondents, Portuguese consumers do not know nor socially valorize PDO/PGI products, and privilege (i) traditional/local standard products, instead of PDO/ PGI products, and (ii) proximity marketed relationships. These latter findings contribute to highlight, not only why the interviewed firms do not adhere to the PDO/PGI systems, but also why the Portuguese PDO/PGI domestic market is narrow when compared with the ones of southern EU-Member StatesRepositório da Universidade de LisboaRodrigo, IsabelCristovão, ArturTibério, Manuel LuísBaptista, AlbertoMaggione, LaraPires, Miguel2017-06-27T14:40:22Z20152015-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.5/13814engRESR, Piracicaba-SP, Vol. 53, Supl. 1, p. S023-S032, 201510.1590/1234-56781806-94790053s01002info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-03-06T14:43:53Zoai:www.repository.utl.pt:10400.5/13814Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:59:44.485806Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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