360º evaluation and management communication: where do they intersect?
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i1.205 |
Resumo: | The organizational communication and performance evaluation are very important strategic practices for the professional development of members of the organization and hence for organizational effectiveness. In recent years it has been to develop a specific performance evaluation called 360ºevaluation. This evaluation method allows a wider variety of perspectives when compared with traditional evaluation/top-down (i.e., only the supervisor evaluate their subordinates). It is known that this type of evaluation tends to be applied to more democratic organizations and may be responsible for increased dialogue between the organizational actors.This article attempts to understand what may be the role of 360ºevaluation in organizational communication and what type of communication is used by the supervisors when 360-degree evaluation is applied.The literature review allowed to realize that the implementation of 360-degree evaluation may be related to a support communication by supervisors, instead of adopting a defensive communication. In turn, the type of communication adopted by the supervisors may contribute to a greater confidence and an active voice of employees.This study, despite being an exploratory study is innovative because it addresses themes little explored in the literature. In practical terms, the reflection on these themes may be useful to increase more effective evaluative and communicative practices. |
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360º evaluation and management communication: where do they intersect?A avaliação 360º e a comunicação das chefias: onde se cruzam?Comunicação organizacionalComunicação de ChefiasAvaliação de DesempenhoAvaliação 360ºOrganizational CommunicationCommunication of SupervisorsPerformance Evaluation360-degree EvaluationThe organizational communication and performance evaluation are very important strategic practices for the professional development of members of the organization and hence for organizational effectiveness. In recent years it has been to develop a specific performance evaluation called 360ºevaluation. This evaluation method allows a wider variety of perspectives when compared with traditional evaluation/top-down (i.e., only the supervisor evaluate their subordinates). It is known that this type of evaluation tends to be applied to more democratic organizations and may be responsible for increased dialogue between the organizational actors.This article attempts to understand what may be the role of 360ºevaluation in organizational communication and what type of communication is used by the supervisors when 360-degree evaluation is applied.The literature review allowed to realize that the implementation of 360-degree evaluation may be related to a support communication by supervisors, instead of adopting a defensive communication. In turn, the type of communication adopted by the supervisors may contribute to a greater confidence and an active voice of employees.This study, despite being an exploratory study is innovative because it addresses themes little explored in the literature. In practical terms, the reflection on these themes may be useful to increase more effective evaluative and communicative practices.A comunicação organizacional e a avaliação de desempenho podem constituir-se como práticas estratégicas muito importantes para o desenvolvimento profissional dos membros da organização e, consequentemente, para a eficácia organizacional. Nos últimos anos tem vindo a desenvolver-se um tipo de avaliação de desempenho específico designado por avaliação 360º. Este método avaliativo possibilita uma maior variedade de perspetivas, quando comparado com a avaliação tradicional/top-down (i.e., apenas a chefia avaliar os subordinados). Sabe-se que este tipo de avaliação tende a ser aplicado em organizações mais democráticas e poderá ser responsável por um maior diálogo entre os atores organizacionais. O presente artigo procura perceber qual poderá ser o papel da avaliação 360ºno âmbito da comunicação organizacional e qual o tipo de comunicação adotado pelas chefias, aquando da aplicação da avaliação 360º.A revisão de literatura elaborada permitiu apreender que a realização da avaliação 360ºpode estar relacionada com uma comunicação de suporte por parte das chefias, ao invés da adoção de uma comunicação defensiva, contribuindo para uma maior confiança e uma voz mais ativa dos colaboradores. Este estudo, apesar de exploratório constitui-se como inovador, pois aborda temáticas ainda pouco exploradas na literatura. Em termos práticos, a reflexão sobre estes temas poderá ser útil para incrementar práticas avaliativas e comunicativas mais eficazes.Sopcom2016-07-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v5i1.205https://doi.org/10.58050/comunicando.v5i1.205Revista Comunicando; Vol. 5 No. 1 (2016): Come and bring a problem... Research: Resources and Theoretical-Methodological Solutions; 182 - 202Revista Comunicando; Vol. 5 Núm. 1 (2016): Viene Con un Problema... De Investigación: Recursos y Soluciones Teóricas y Metodológicas; 182 - 202Revista Comunicando; Vol. 5 N.º 1 (2016): Vem e Traz um Problema... De Investigação: Os Recursos e as Soluções Teórico-Metodológicas; 182 - 2022182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/205https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/205/140Mourão, Rita MonteiroMiranda, SandraGonçalves, Giselainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-16T08:29:05Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/205Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:33.944553Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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