Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Fernão Pessoa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372
Resumo: In this article, we approach documentary film through the concept of a-staging. It describes the body, a ‘camera-subject’ in the documentary take, twisted by sensation. Historically, documentary ‘mise-en-scène’ evolved from an initially classic, ‘constructed’ scene, heir of an enunciative horizon defined by educational claims. A-staging makes a differential turn at this 'constructed' reenactment, in a Griersonian sense, and the 'direct' (‘cinema verité’) type of documentary performance. Both are anchored in epistemic assertions of knowledge and instruction (Grierson), or in the retreated, reflexive, performance of direct cinema. The a-staging mise-en-scène is able to pierce the representational screen through the excessive imitation of life, or to densify the take as scene to a haptic point, which is caught in the thickness of the narrative form. Then, matter can coalesce, melt as filmic sensation in the circumstance of the take. The a-staging turned by duration, express the monotonous extension that run along the take, as a bodily experience. As intuition, a-staging lies beyond perception and knowledge, twisting the space in film, as a sensory dimension within which substance is duration.
id RCAP_1666672f2ab389d3a154aaf324a6ff71
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/372
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’Ensaio Sobre a 'a-encenação' no filme documentárioDocumentary TheoryPost-structuralismTeoria do DocumentárioEncenação DocumentáriaPós-estruturalismoIn this article, we approach documentary film through the concept of a-staging. It describes the body, a ‘camera-subject’ in the documentary take, twisted by sensation. Historically, documentary ‘mise-en-scène’ evolved from an initially classic, ‘constructed’ scene, heir of an enunciative horizon defined by educational claims. A-staging makes a differential turn at this 'constructed' reenactment, in a Griersonian sense, and the 'direct' (‘cinema verité’) type of documentary performance. Both are anchored in epistemic assertions of knowledge and instruction (Grierson), or in the retreated, reflexive, performance of direct cinema. The a-staging mise-en-scène is able to pierce the representational screen through the excessive imitation of life, or to densify the take as scene to a haptic point, which is caught in the thickness of the narrative form. Then, matter can coalesce, melt as filmic sensation in the circumstance of the take. The a-staging turned by duration, express the monotonous extension that run along the take, as a bodily experience. As intuition, a-staging lies beyond perception and knowledge, twisting the space in film, as a sensory dimension within which substance is duration.Neste artigo, abordamos modalidades de mise-en-scène documentária através do conceito de a-encenação. Descrevemos o corpo do sujeito-da-câmera na tomada, virado para a sensação em formas fílmicas contemporâneas. Historicamente, na tradição griersoniana, a encenação no documentário é ‘construída’, evoluindo num horizonte enunciativo marcado pelo corte educativo instrucional. A a-encenação possui a potencialidade de afirmar a diferença nos tipos ‘construído’ ou ‘direto’ (cinema verdade) da encenação documentária, ancorados, respectivamente, no modo epistêmico (clássico), ou recuado/reflexivo (direto-verdade). Como modo de encenação, a a-encenação consegue furar a tela da representação através de uma imitação excessiva da vida ou, no limite, adensando, pelo toque, um ponto que estaciona na espessura do filme. O que ela faz é grudar a matéria na sensação que parte da tomada, fazendo filme. É assim ela impõe a intuição do mundo que transcorre. Estendida na duração ela vira, dilata, estica e puxa - gosma do fluir que aprisiona a memória. A a-encenação documentária atinge o mundo através da capacidade do corpo maquínico do sujeito-da-câmera intuir a matéria além da extensão, da percepção e do entendimento. As formas da sensação e do sensitivo são, portanto, nela dominantes.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-07-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 236-256Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 236-2562183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372/pdfRamos, Fernão Pessoainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:08Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/372Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:16.175773Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
Ensaio Sobre a 'a-encenação' no filme documentário
title Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
spellingShingle Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
Ramos, Fernão Pessoa
Documentary Theory
Post-structuralism
Teoria do Documentário
Encenação Documentária
Pós-estruturalismo
title_short Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
title_full Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
title_fullStr Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
title_full_unstemmed Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
title_sort Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
author Ramos, Fernão Pessoa
author_facet Ramos, Fernão Pessoa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Fernão Pessoa
dc.subject.por.fl_str_mv Documentary Theory
Post-structuralism
Teoria do Documentário
Encenação Documentária
Pós-estruturalismo
topic Documentary Theory
Post-structuralism
Teoria do Documentário
Encenação Documentária
Pós-estruturalismo
description In this article, we approach documentary film through the concept of a-staging. It describes the body, a ‘camera-subject’ in the documentary take, twisted by sensation. Historically, documentary ‘mise-en-scène’ evolved from an initially classic, ‘constructed’ scene, heir of an enunciative horizon defined by educational claims. A-staging makes a differential turn at this 'constructed' reenactment, in a Griersonian sense, and the 'direct' (‘cinema verité’) type of documentary performance. Both are anchored in epistemic assertions of knowledge and instruction (Grierson), or in the retreated, reflexive, performance of direct cinema. The a-staging mise-en-scène is able to pierce the representational screen through the excessive imitation of life, or to densify the take as scene to a haptic point, which is caught in the thickness of the narrative form. Then, matter can coalesce, melt as filmic sensation in the circumstance of the take. The a-staging turned by duration, express the monotonous extension that run along the take, as a bodily experience. As intuition, a-staging lies beyond perception and knowledge, twisting the space in film, as a sensory dimension within which substance is duration.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372
url https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 236-256
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 236-256
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059380658176