Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372 |
Resumo: | In this article, we approach documentary film through the concept of a-staging. It describes the body, a ‘camera-subject’ in the documentary take, twisted by sensation. Historically, documentary ‘mise-en-scène’ evolved from an initially classic, ‘constructed’ scene, heir of an enunciative horizon defined by educational claims. A-staging makes a differential turn at this 'constructed' reenactment, in a Griersonian sense, and the 'direct' (‘cinema verité’) type of documentary performance. Both are anchored in epistemic assertions of knowledge and instruction (Grierson), or in the retreated, reflexive, performance of direct cinema. The a-staging mise-en-scène is able to pierce the representational screen through the excessive imitation of life, or to densify the take as scene to a haptic point, which is caught in the thickness of the narrative form. Then, matter can coalesce, melt as filmic sensation in the circumstance of the take. The a-staging turned by duration, express the monotonous extension that run along the take, as a bodily experience. As intuition, a-staging lies beyond perception and knowledge, twisting the space in film, as a sensory dimension within which substance is duration. |
id |
RCAP_1666672f2ab389d3a154aaf324a6ff71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/372 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’Ensaio Sobre a 'a-encenação' no filme documentárioDocumentary TheoryPost-structuralismTeoria do DocumentárioEncenação DocumentáriaPós-estruturalismoIn this article, we approach documentary film through the concept of a-staging. It describes the body, a ‘camera-subject’ in the documentary take, twisted by sensation. Historically, documentary ‘mise-en-scène’ evolved from an initially classic, ‘constructed’ scene, heir of an enunciative horizon defined by educational claims. A-staging makes a differential turn at this 'constructed' reenactment, in a Griersonian sense, and the 'direct' (‘cinema verité’) type of documentary performance. Both are anchored in epistemic assertions of knowledge and instruction (Grierson), or in the retreated, reflexive, performance of direct cinema. The a-staging mise-en-scène is able to pierce the representational screen through the excessive imitation of life, or to densify the take as scene to a haptic point, which is caught in the thickness of the narrative form. Then, matter can coalesce, melt as filmic sensation in the circumstance of the take. The a-staging turned by duration, express the monotonous extension that run along the take, as a bodily experience. As intuition, a-staging lies beyond perception and knowledge, twisting the space in film, as a sensory dimension within which substance is duration.Neste artigo, abordamos modalidades de mise-en-scène documentária através do conceito de a-encenação. Descrevemos o corpo do sujeito-da-câmera na tomada, virado para a sensação em formas fílmicas contemporâneas. Historicamente, na tradição griersoniana, a encenação no documentário é ‘construída’, evoluindo num horizonte enunciativo marcado pelo corte educativo instrucional. A a-encenação possui a potencialidade de afirmar a diferença nos tipos ‘construído’ ou ‘direto’ (cinema verdade) da encenação documentária, ancorados, respectivamente, no modo epistêmico (clássico), ou recuado/reflexivo (direto-verdade). Como modo de encenação, a a-encenação consegue furar a tela da representação através de uma imitação excessiva da vida ou, no limite, adensando, pelo toque, um ponto que estaciona na espessura do filme. O que ela faz é grudar a matéria na sensação que parte da tomada, fazendo filme. É assim ela impõe a intuição do mundo que transcorre. Estendida na duração ela vira, dilata, estica e puxa - gosma do fluir que aprisiona a memória. A a-encenação documentária atinge o mundo através da capacidade do corpo maquínico do sujeito-da-câmera intuir a matéria além da extensão, da percepção e do entendimento. As formas da sensação e do sensitivo são, portanto, nela dominantes.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2018-07-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 236-256Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 236-2562183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372/pdfRamos, Fernão Pessoainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:08Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/372Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:16.175773Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ Ensaio Sobre a 'a-encenação' no filme documentário |
title |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ |
spellingShingle |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ Ramos, Fernão Pessoa Documentary Theory Post-structuralism Teoria do Documentário Encenação Documentária Pós-estruturalismo |
title_short |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ |
title_full |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ |
title_fullStr |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ |
title_full_unstemmed |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ |
title_sort |
Bodies in the Documentary Scene: The ‘A-Staging’ |
author |
Ramos, Fernão Pessoa |
author_facet |
Ramos, Fernão Pessoa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Fernão Pessoa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Documentary Theory Post-structuralism Teoria do Documentário Encenação Documentária Pós-estruturalismo |
topic |
Documentary Theory Post-structuralism Teoria do Documentário Encenação Documentária Pós-estruturalismo |
description |
In this article, we approach documentary film through the concept of a-staging. It describes the body, a ‘camera-subject’ in the documentary take, twisted by sensation. Historically, documentary ‘mise-en-scène’ evolved from an initially classic, ‘constructed’ scene, heir of an enunciative horizon defined by educational claims. A-staging makes a differential turn at this 'constructed' reenactment, in a Griersonian sense, and the 'direct' (‘cinema verité’) type of documentary performance. Both are anchored in epistemic assertions of knowledge and instruction (Grierson), or in the retreated, reflexive, performance of direct cinema. The a-staging mise-en-scène is able to pierce the representational screen through the excessive imitation of life, or to densify the take as scene to a haptic point, which is caught in the thickness of the narrative form. Then, matter can coalesce, melt as filmic sensation in the circumstance of the take. The a-staging turned by duration, express the monotonous extension that run along the take, as a bodily experience. As intuition, a-staging lies beyond perception and knowledge, twisting the space in film, as a sensory dimension within which substance is duration. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372 https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.372 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/372/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 5 No 2 (2018): Brazilian cinema in the neoliberal age; 236-256 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 5 n. 2 (2018): O cinema brasileiro na era neoliberal; 236-256 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059380658176 |